شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
علی اکبر نوایی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان

حوزه/ استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان یکی از فضیلت های ماه مبارک رمضان را تبری از نفسانیت، دوری از ریا و شرک و بی تقوایی دانست و تصریح کرد: ماه مبارک رمضان ماه کسب تقواست و از خداوند بخواهیم ما را به تقوا برساند.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، به تبیین فلسفه وجودی ماه مبارک رمضان پرداخت و این ماه را ماه رحمت الهی، غفران و بخشش، دعا و انابه، ماه اتصال به حضرت ربوبیت، بهره گرفتن از ظرفیت های عظیم و ناشناخته رمضان المبارک و لیالی قدر دانست و گفت: این ماه هزاران راز نهفته و فیض و رحمت بی منتها دارد و هزاران نوع فضل الهی در این ماه تجلی پیدا کرده است.

وی با بیان این که این ماه، ضیافت الله بوده و ضیافت الهی با ضیافت های معمولی بشر قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: در ضیافت الهی، میزبان خداوند و میهمان بنده عاجز ضعیف و ناتوان اوست؛ بنابراین قطعا آن مهمانپذیر رحمت بی منتها و فضل بی نهایت دارد و همه چیز از آن اوست و بی منت می دهد و می بخشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که در این ماه، میهمان باید بداند به خانه و محضر چه بزرگی قدم گذاشته است، خاطر نشان کرد: باید میهمان چنین معرفتی داشته باشد و لذا باید قدر این ضیافت و میهمانی را دانست، میهمان وارد خانه کسی می شود که او با همه انعام و رزق خود از میهمان پذیرائی می کند.

حجت الاسلام والمسلمین نوائی، بلوغ ماه مبارک رمضان را در لیله القدر دانست و ابراز کرد: امام معصوم(ع) از قول پیامبر(ص) نقل می کنند و می فرمایند قلب و شهر رمضان لیله القدر است؛ در شب های پرفضیلت قدر، میهمانی به اوج خود می رسد و فضل، فیض، رحمت، جود، بخشش، مغفرت و بقا و فنا در لیله القدر اتفاق می افتد.

وی با بیان این که خداوند متعال به عنوان میزبان همه میهمانان را با فضل خود به نحو تام اکرام می کند، اظهار کرد: خداوند متعال با اسرار و رازهای درونی و قلبی آشناست و همه بندگان را متناسب پذیرائی می کند و بدون تردید، در میهمانی الهی هیچ کس دست خالی باز نمی گردد و در لیالی قدر به عنوان اوج بلوغ رمضان، فضل پروردگار رخ می نماید.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که خداوند متعال میهمان را به کاری وادار نمی کند و مائده آسمانی در هرکجا برابر او پهن می شود، افزود: میهمانی خداوند سنخیت با ذات الهی دارد، جنس این ماه را خداوند قرار داده است و کسانی که برابر وزش رحمت الهی قرار می گیرند، به عظمت این شب ها، پی می برند که نفس کشیدنشان تسبیح است.

حجت الاسلام والمسلمین نوائی به نزول قرآن در ماه مبارک رمضان و شب های پرفضیلت قدر اشاره و عنوان کرد: ماه مبارک رمضان بهار قرآن است، خداوند متعال نیز ضمن اشاره به شب های قدر می فرماید ما قرآن را در شب مبارک نازل کردیم، بنابراین اهمیت دارد که به فضیلت این شب آگاه باشید و بدانید که قرآن از ناحیه رب عظیم بر قلب پاک انسان نازل شده است و ما باید این را مرآت و نشانه ای بر عظمت قرآن بدانیم و درک عظمت کلام پیدا کنیم.

وی با بیان این که باید قرآن را مرآت و معیار حرکت خودمان قرار دهیم و اولین کار در برابر قرآن مجید درک عظمت آن است، افزود: کلمه کلمه این کتاب با هیچ چیز برابری نمی کند؛ در این کتاب خداوند با انسان سخن می گوید و سبب درک عظمت کلام و متکلم می شود و اینجا می بایست خضوع و دل شکسته باشیم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان ضمن اشاره به ضرورت خضوع قلب انسان در برابر قرآن در ماه مبارک رمضان، گفت: باید در این ماه مبارک رمضان، موانع فهم را از خودمان بزداییم و در هنگام قرائت متاثر شویم؛ در آیات قرآن نیز آمده که وقتی قرآن می خوانند قلبشان متاثر شود و به واسطه قرآن خواندن رشد کنند و پله پله بالا روند و به درجات عظمت رسند.

حجت الاسلام والمسلمین نوائی یکی دیگر از فضیلت های این ماه مبارک را تبری از نفسانیت، دوری از ریا و شرک و بی تقوایی دانست و تصریح کرد: این ماه ماه کسب تقواست، خودمان باید حدیث نفس کنیم تا تقوای ما سبب شود مردم تقوا پیدا کنند و از خداوند بخواهیم ما را به تقوا برساند. بنابراین تقوای واقعی با روزه کسب می شود همانطور که در قرآن نیز آمده است که ای مسلمانان روزه بر شما نوشته شده چنانکه بر پیشینیان نوشته شده و باید نفس را قوی نمود.

وی با بیان این که روزه در این ماه سبب می شود تا چشم، گوش و زبان ما آمیخته به نور باشد، خاطر نشان کرد: این ماه فرصت مغتنمی در راستای آن است که دل و زبان را به نور آراسته نموده و قلب مشتعل به شعله نور الهی باشد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha