دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
قران

حوزه/ پیغمبراکرم صلی الله علیه و اله در اثر سلوک و مراقبه، حقیقت انسانی خودشان را به گونه‌ای به کمال رساندند که توانستند بطن نورانی قرآن کریم را درون مرتبه اعلای خود درک کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «آیات و نکات»، پرونده رمضانی رسانه رسمی حوزه برای ماه مبارک رمضان است که حجت‌الاسلام امین اسدپور از پژوهشگران قرآنی در سی شماره به بیان سی آیه از قرآن کریم پرداخته که به صورت روزانه تقدیم شما خوبان خواهد شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

آیات منتخب از جزء نوزدهم قرآن کریم، آیات ۱۹۲ تا ۱۹۶ از سوره مبارکه شعراست.

حضرت حق در این آیات می‌فرمایند: «وَإِنَّهُ لَتَنزِیلُ رَبِّ الْعَالَمِینَ، نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِین، عَلَیٰ قَلْبِکَ لِتَکُونَ مِنَ الْمُنذِرِینَ، بِلِسَانٍ عَرَبِیٍّ مُّبِین، وَإِنَّهُ لَفِی زُبُرِ الْأَوَّلِینَ / و این قرآن از سوی پروردگار جهانیان نازل شده است، روح الامین آن را نازل کرده است بر قلب (پاک) تو، تا مردم را انذار کنی، آن را به زبان عربی آشکار نازل کرد، و توصیف آن در کتب پیشینیان نیز آمده است».

این آیات به طور خاص اشاره ای به نزول حقیقت قرآنی و وحی ماجرا دارد.

نکته پررنگ در این آیات، این است که وقتی مشرکین و اهل کتاب در برابر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و اله قرار داشتند، اعتراض می‌کردند و اشکال می‌گرفتند که تو هم بشری همچون ما هستی و چه دلیلی دارد که ما از تو تبعیت و پیروی بکنیم.

با توجه به اینکه مهم‌ترین معجزه‌ی رسول اکرم صلی الله علیه و اله، خودِ حقیقت قرآن کریم است، این آیات را باید پاسخی به آن اشکال و اعتراض مشرکین و اهل کتاب دانست.

حضرت حق در اینجا اشاره می کند که این قرآن تنزیل از طرف پروردگار عالمیان است و روح الامین این آیات را بر قلب تو فرود آورد و به جهت اینکه تو از انذاردهندگان باشی و این قرآن را با زبان عربی آشکار به تو فرو فرستادیم، خود همین زبان و لسان عربی بودن قرآن جزء آیات و براهین روشن اعجاز و حقیقت وحیانی قرآن کریم است .

لذا قرآن را به زبان عربی مبین فرو فرستادیم که با کمترین تأمل و معونه می‌توانید معارف و حقایق قرآنی را فهم کنید و سپس به وعده کتب سماوی قبلی اشاره می کند که «وَإِنَّهُ لَفِی زُبُرِ الْأَوَّلِینَ»، در کتب آسمانی قبل از تو هم این حقیقت را وعده داده بودیم. لذا خود اهل کتاب می دانند که این‌ها وحی منزلی است که به قلب تو نازل شده است.

نکته‌ای که بسیاری از اهل معنا و اهل تفسیر اشاره کرده‌اند این است که پیغمبراکرم صلی الله علیه و اله در اثر سلوک و مراقبه و مشارطه‌ای که داشتند، حقیقت انسانی خودشان را به گونه‌ای به کمال رساندند و به نحوی در خودشان استعداد و قابلیت پدید آوردند که توانستند حقیقت نورانی قرآن کریم را درون مرتبه اعلای خود درک کنند «مِن لَّدُنْ حَکِیمٍ».

این حقیقت وحی از آن مقام نورانی خودش به قدری تنزل پیدا کرده تا رسیده به این سطح فهم عمومی و فهم عرفی جامعه و تبدیل به این زبان عربی شده است تا برای همه انسان‌ها قابل فهم باشد.

با کمترین معونه‌ای از درک قواعد و اصول ادبیات عرب می شود این معارف نورانی قرآن را درک کرد، خود این معارف از طرف رسول اکرم صلی الله علیه و اله یک اعجاز بزرگی است و می‌تواند مایه ی رشد و ترقی انسان ها قرار بگیرد .

ان شاءالله که در این ایام و لیالی شب قدر که شب نزول حقیقت قرآن بر قلب مطهره رسول اکرم است، توفیق فهم معارف قرآنی و عمل به معارف قرآنی را بیش از پیش داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha