یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نهج البلاغه

حوزه/ سلسله نشست‌های تخصصی نهج‌البلاغه با موضوع «روش تحقیق در نهج‌البلاغه» با حضور احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در غرفه نهج‌البلاغه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سلسله نشست‌های تخصصی نهج‌البلاغه با موضوع «روش تحقیق در نهج‌البلاغه» با حضور احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در غرفه نهج‌البلاغه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

قراملکی با بیان اینکه اولین مرحله در متن پژوهی ارتباط پژوهشگر با متن است، گفت: من کتابی به نام از «متن‌خوانی تا متن‌پژوهی» دارم، که در آن انواع مواجه با متن را توضیح دادم. گاهی متن را می‌خوانیم، گاهی با متن ارتباط احساسی داریم، گاهی با متن ارتباط معرفتی و شناختی برقرار می‌کنیم.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: وقتی وارد پژوهش در متن می‌شویم و متن ما تاریخی است، باید ببینیم اصالت متن چگونه است. این اصالت از چند حیث جای پژوهش دارد. اینکه اساساً امیرالمومنین (ع) چنین فرمایشی داشته یا خیر. دوم به فرض اینکه کلام از امیرالمومنین (ع) باشد، آیا همه کلام از ایشان است، یا در طول تاریخ کم و زیاد شده است. بنابراین، باید اعتبار، گزارش‌ها و روایت‌های مختلف را به دست آورد.

وی با بیان اینکه از آنجایی که بنده دانش آموز منطق هستم، اگر با یک متن روبه‌رو شدم، آن را با شگردهای منطقی تحلیل می‌کنم، توضیح داد: یکی از ابزار تحلیل محتوا تحلیل منظومه‌ای است، که ببینید کلیت حکمت چیست و سخنان چه ارتباطی با هم دارند. تحلیل دیگر گزاره‌ای است. یعنی تک تک جملات را از لحاظ بار معنایی با شروع منطقی به دست آوریم. سومین تحلیل تحلیل واژگان و مفاهیم است.

این محقق ادامه داد: منظور از تحلیل مفاهیم این است فلان مفهوم در متن حضرت علی (ع) چه مفهومی دارد؟ مثلاً مفهوم زُهد در نهج‌البلاغه با قرآن متفاوت است. بنده سعی کردم از تحلیل مفهومی، گزاره‌ای و ساختاری استفاده کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha