دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام قائمی‌نیا دانشیار گروه معرفت‌شناسی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی

حوزه/ یکی از افرادی که در حوزه پژوهشگران قرآنی در بیست و نهمین دوره همایش معرفی و تجلیل از خادمان قرآن کریم انتخاب و از او تجلیل شد، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی‌نیا بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، بیست و نهمین دوره همایش معرفی و تجلیل از خادمان قرآن کریم بعدازظهر امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در شبستان مصلای امام خمینی(ره) برگزار و طی آن از ۱۵ خادم برگزیده قرآن کریم تجلیل شد.

یکی از افرادی که در حوزه پژوهشگران قرآنی انتخاب و از او تجلیل شد، حجت الاسلام علیرضا قائمی‌نیا بود.

حجت الاسلام والمسلمین قائمی‌نیا دانشیار گروه معرفت‌شناسی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی بوده و از سال ۱۳۶۰ در حوزه علمیه درس خارج را شروع کرد. از اساتید فقه و اصول او می‌توان حضرت آیت‌الله وحید خراسانی، حضرت آیت‌الله جواد تبریزی و حضرت آیت‌الله لنکرانی را نام برد. همچنین حضرت آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله حسن‌زاده آملی و آیت‌الله مصباح یزدی از اساتید فلسفه او بودند.

همچنین او دارای کارشناسی ارشد فلسفه از مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و دکتری رشته حکمت متعالیه و کلام از دانشگاه تربیت مدرس تهران است.

از سوابق او می‌توان تدریس مبانی و اصطلاحات فلسفه در دانشگاه علامه طباطبایی، معرفت‌شناسی جدید در دانشگاه علم و صنعت، هرمنوتیک در علوم قرآن و حدیث شهرری، ماهیت وحی در کلام جدید در دانشگاه مفید قم، منطق ریاضی، آموزش فلسفه، منطق قدیم، معناشناسی و نشانه‌شناسی و تفکر نقدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم، غرب‌شناسی، کلام شیعه و معتزله، زبان تخصصی، معرفت‌شناسی، فلسفه غرب، کلام جدید و تاریخ فلسفه در دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم، زبان‌شناسی و قرآن در دانشکده علوم حدیث قم، درس معنای زندگی در پردیس فارابی دانشگاه تهران، زبان قرآن، نظریات معاصر در جامعه المصطفی العالمیه (مدرسه امام، بنت الهدی و مجتمع امین)، فلسفه علم، در مؤسسه امام خمینی و علم اصول(خارج بحث تعادل و تراجیح) در مدرسه امام موسی کاظم(ع) را نام برد.

کتاب‌های «درآمدی بر منشأ دین» از نشر معارف که جایزه‌ی تحقیق برتر از کنگره دین‌پژوهان را دریافت کرد، «تجربه دینی و گوهر دین» از دفتر تبلیغات اسلامی، «وحی و افعال گفتاری» از انجمن معارف که جایزه کتاب سال حوزه را برنده شده، «متن از نگاه متن (دور هرمنوتیکی)» از انجمن معارف، «خاستگاه دین» از انجمن معارف، «نظریه معرفت (ترجمه کتاب لرر)» از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، «دین، عقل، پساتجددگرایی» از دفتر تبلیغات اسلامی، «بیولوژی نصّ (نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن)» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که حائز رتبه نخست در علوم قرآنی در نمایشگاه بین المللی قرآن شد، «معناشناسی شناختی قرآن (زبان‌شناسی شناختی و تفسیر قرآن)» از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، «استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآنی» از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از جمله تألیفات قائمی‌نیا است.

او از سال ۱۳۸۲ سردبیر مجله ذهن در حوزه معرفت‌شناسی و دانش‌های وابسته، از سال ۱۳۸۷ سردبیر مجله انگلیسی حکمت، از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ مدیر پژوهش دانشگاه باقرالعلوم (ع) در قم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (دانشیار)، از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ رئیس پژوهشکده حکمت اسلامی، از سال ۱۳۹۰ عضو کمیته تخصصی گسترش علوم- وزارت علوم، از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ مدیر گروه تفسیر دانشگاه قرآن و حدیث، از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۷ مدیر گروه روش‌شناسی پژوهشکده کلام دانشگاه قرآن و حدیث بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی‌نیا سال ۱۳۸۹ جایزه نظریه‌پرداز برتر را از جشنواره فارابی، سال ۱۳۹۰ جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و سال ۱۳۹۷ نیز جایزه کتاب فرهنگی سال را از آن خود کرده است.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از اول فرودین‌ماه در شبستان مصلی امام خمینی(ره) آغاز شده و تا ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha