دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
طلاب

چه طور «طلبه» شویم؟ آینده علمی و شغلی کسی که وارد حوزه می شود چگونه است؟ در چه رشته‌هایی می‌توان در حوزه ادامه تحصیل داد؟ و سؤالاتی از این جنس شاید دغدغه ذهنی جوانانی باشد که می خواهند حوزه علمیه را برای تحصیل انتخاب کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خدای متعال در قرآن کریم مأموریت ویژه «تفقه در دین و تبلیغ» را ابلاغ فرموده و در آیه ۱۲۲ سوره توبه معروف به آیه نَفْر می فرماید «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ.»

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران در راستای عمل به مأموریت ویژه ابلاغی در آیه ۱۲۲ سوره توبه و تربیت نیروهای توانمند و متخصص و متعهد در عرصه‌های علمی، پژوهشی، تبلیغی، فرهنگی، آموزشی و ...، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ از داوطلبان مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم و دانشگاهی برای تحصیل در مدارس علمیه سراسر کشور ثبت نام به عمل می آورد.

داوطلبان تحصیل در حوزه و حضور در پادگان سربازان حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تا آخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ فرصت دارند که با مراجعه به پایگاه سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه به آدرس paziresh.ismc.ir حوزه علمیه را برای ادامه تحصیل و خدمت با خدمت به مکتب اهل بیت(ع) و مردم عزیز انتخاب کنند.

شرایط پذیرش:

برخورداری از صلاحیت‌های اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی؛

اعتقاد و التزام به ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛

تابعیت جمهوری اسلامی ایران؛

سلامت جسمی و روحی

نداشتن منع قانونی از نظر نظام وظیفه

حداکثر سن ۱۸ سال برای دارندگان قبولی هشتم متوسطه اول (مدت سنوات تحصیل در مقاطع بالاتر و نیز خدمت سربازی به حداکثر سن اضافه می‌شود.)

داشتن قبولی حداقل پایه هشتم دوره اول متوسطه برای پذیرش در برنامه آموزشی جاری و جدید حوزه و حداقل قبولی پایه دوازدهم متوسطه دوم برای پذیرش در برنامه آموزشی سفیران هدایت از شرائط اختصاصی برای هر یک از برنامه های آموزشی حوزه می باشد.

اولویت‌های پذیرش:

داوطلبان حافظ قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، خانواده ایثارگران و رتبه‌های برتر علمی کشوری از امتیاز برخوردار بوده و در اولویت پذیرش قرار دارند.

مراحل پذیرش:

با توجه به ضرورت شایسته گزینی در حوزه های علمیه، بررسی ابعاد شخصیتی، تربیتی و علمی داوطلبان، مراحل گزینش متقاضیان توسط مدیریت های استانی و مدارس علمیه انجام می شود.

این فرایند شامل مصاحبه، مشاوره، تحقیقات میدانی، دوره های میثاق تربیتی و آموزشی و سنجش سلامت از اول اردیبهشت ۱۴۰۳ شروع خواهد شد که به دلیل حساسیت و لزوم دقت در آن، حدود ۴ ماه طول می‌کشد.

زمان‌بندی و برنامه ریزی اجرایی این مراحل توسط مدیریت های استانی حوزه و در هر منطقه و استان متناسب با اقتضائات همان منطقه انجام می شود.


آزمون ورودی:

آزمون ورودی متمرکز روز ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳ در بیش از ۵۰ مرکز آزمون سراسر کشور برگزار می شود.

ارزیابی علمی داوطلبان هم از طریق بررسی سوابق تحصیلی چند سال گذشته آنان انجام می شود.

منابع آزمون و زمان اعلام نتایج:

منابع آزمون و زمان اعلام نتایج آزمون متعاقبا از طریق پایگاه سنجش و پذیرش حوزه های علمیه به نشانی paziresh.ismc.ir اطلاع رسانی خواهد شد.

آخرین مهلت ثبت نام:

آخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

دوره میثاق طلبگی و شروع سال تحصیلی:

آخرین مرحله از مراحل پذیرش، دوره میثاق طلبگی است که در دو محور تربیتی و آموزشی برگزار شده و داوطلبانی که موفق به گذراندن دیگر مراحل پذیرش شده اند لازم است در این دوره نیز شرکت و پس از گذراندن موفقیت آمیز آن، به عنوان طلبه رسمی شناخته شده و مطابق ضوابط مشغول به تحصیل شده و از خدمات حوزوی بهره مند میشوند.

ادامه تحصیل در مقاطع عالی:

در اولین مقطع تحصیلی حوزوی طلاب ضمن تربیت و تهذیب نفس با علوم پایه و معارف اسلامی بر اساس قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام آشنا می شوند. این دوره به طور معمول بین ۵ تا ۶ سال طول می کشد.

طلاب پس از فراگیری و فراغت از تحصیل در این مقطع می توانند متناسب با علاقه و استعداد خود تحصیلات تکمیلی را در یکی از رشته های تخصصی و گرایشی علوم اسلامی در سطوح ۲، ۳ و ۴ (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) ادامه دهند.

طراحی بیش از ۴۰۰ رشته و گرایش ذیل ۱۶ حوزه دانشی

رشته های تخصصی و گرایشی حوزوی در بیش از ۴۰۰ رشته و گرایش ذیل ۱۶ حوزه دانشی تعریف شده و عناوین آن در ضمن «درختواره دانشی رشته ها و گرایش های تخصصی حوزه‌های دانشی علوم اسلامی» تعریف و مطابق با نقشه اجرایی آن در سطح کشور در حال اجراست.

درختواره مذکور از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سنجش و پذیرش به آدرس paziresh.ismc.ir در دسترس عموم قرار دارد.

حوزه های دانشی:

عناوین حوزه های دانشی عبارتند از قرآن – حدیث - فقه و اصول - فقه، حقوق و قضای اسلامی – کلام، ادیان، فرق و مذاهب – منطق، فلسفه و عرفان – زبان و ادبیات عربی – اخلاق، تربیت و مشاوره – تاریخ و سیره – تبلیغ و ارتباطات – فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی - اقتصاد اسلامی – علوم اجتماعی – علوم سیاسی – روان شناسی و مدیریت.

اعطای مدرک معتبر:

به دانش‌آموختگان هر یک از سطوح، دانشنامه علمی سطح مربوطه اعطا می شود.

دارندگان مدارک علمی حوزوی برابر با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از کلیه مزایای علمی و استخدامی کشوری برخوردار هستند.

عرصه‌های خدمت مرتبط با مأموریت‌های حوزوی:

دانش‌آموختگان هر یک از مقاطع حوزوی متناسب با رشته و تخصص خود می توانند به عنوان یک کارشناس در راستای ماموریت های حوزوی، در یکی از شئون روحانیت و در عرصه های مختلف همچون، تربیت، اخلاق، مشاوره، روانشناسی، هیئت علمی و تدریس در جوامع علمی حوزوی و دانشگاهی، وکالت، قضاوت، پژوهش، نویسندگی، تبلیغ، اجتهاد، مدیریت و ... در پاسخگویی به نیازهای جامعه بشری در سطح ملی و بین الملل ایفای نقش کنند.

پذیرش مراکز و موسسات آموزش عالی حوزوی:

پذیرش مراکز و موسسات آموزش عالی حوزوی در سطوح ۲ و ۳ و ۴ (مراکز تخصصی و مدارس سفیران هدایت سطح ۳) برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ به صورت متمرکز و از طریق پایگاه اطلاع رسانی سنجش و پذیرش حوزه های علمیه انجام خواهد شد.

زمان دقیق ثبت نام و شرایط پذیرش مراکز و موسسات آموزش عالی حوزوی متعاقبا از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سنجش و پذیرش به آدرس paziresh.ismc.ir اطلاع رسانی خواهد شد.

راه های ارتباطی:

داوطلبان پذیرش در حوزه های علمیه می‌توانند برای کسب اطلاع از شرایط و مراحل پذیرش و یا ثبت‌نام به پایگاه اطلاع‌رسانی سنجش و پذیرش به آدرس paziresh.ismc.ir مراجعه نمایند. همچنین برای دریافت پاسخ سؤالات و یا راهنمایی و مشاوره به مدیریت های استانی حوزه و مدارس علمیه سراسر کشور مراجعه کنند.

آدرس و شماره تماس مدیریت های استانی و مدارس علمیه در پایگاه سنجش و پذیرش بارگذاری شده است.

نشانی پایگاه سنجش و پذیرش حوزه های علمیه:

paziresh.ismc.ir

کانال اطلاع رسانی سنجش و پذیرش حوزه های علمیه در ایتا:

eitaa.com/pazireshhowzeh

دعوتی فراگیر:

جوانان عزیز دعوتند تا با ثبت نام در حوزه علمیه هم نام خود را رسماً در جمع سربازان حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ثبت کنند و هم مروج اسلام ناب باشند و آماده خدمت به دین خدا، مکتب اهل بیت(ع) و مردم عزیز و گرامی. پس تا دیر نشده یا علی.

تهیه و تدوین: علی علیزاده

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • برچسب‌ها IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    0 0
    خیلی ناقصه این فقط به مرکز مدیریت قم هست و خراسان و خواهران و المصطفی و... رو شامل نمیشه