دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شهید آوینی

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران گفت: از ویژگی های بارز شهید آوینی این است که آثار برجای مانده از ایشان همچنان الهام بخش نسل جوان انقلابی در مسیر تولید محتوای اثربخش است.

نرجس شکرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن گرامیداشت فرارسیدن بیستم فروردین، سالروز شهادت سید مرتضی آوینی اظهار داشت: شهید آوینی حقیقتاً هنرمند فرزانه ای بود که با شناخت صحیح هنر و بایسته های تحقق هنر متعالی و مطلوب در هدایت نسل جوان گام های بسیار محکم و تأثیرگذاری برداشت.

وی افزود: بعد از گذشت حدود سه دهه از شهادت ایشان هنوز هم آثار مکتوب و غیرمکتوب برجای مانده از این شهید والامقام برای بسیاری از مردم بخصوص جوانان علاقه مند به معارف الهی و هنر متعالی، الهام بخش است و آنان را در مسیر تولید محتوای اثربخش و مفید بسیار راهنمایی می کند.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: از نگاه شهید آوینی، هنر، تجلیِ تخیلاتِ هنرمند است. هنرمند اینها را از عالم خیال می آورد و به دلیل داشتن توازن و تناسب، نام آن را هنر می گذارد، ضمن آن که سید شهیدان اهل قلم معتقد بود که کار هنری، نوعی خلق است نه تولید. از نگاه ایشان، هنر در یک معنا، مرحله‌ی تجلی معناست بر نفس، ذهن و روان هنرمند، اما در یک مرحله هنر تولید می شود و آنجایی که هنرمند بخواهد آن دریافت های خودش را عرضه و بیان کند، باید از تکنیک های مختلفی استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر سید مرتضی آوینی، هنر حقیقی حدیثِ شیداییِ حقیقت است و همراه با قدرت بیانِ آن شیدایی، چه آن که اعتقاد و باورش بر این بود که هنر به معنای حقیقی، کمال و فضیلت است و این البته با تفنن برای مخاطبان سطحی و احساساتی به دست نمی آید، به همین خاطر شهید آوینی از جمله نقدهایی که به هنر مدرن دارد این است که هنر مدرن به تفنن فکر می کند و هدف او بیشتر تفریح و سرگرمی و مشغول کردن آدمیان و دوری از گرفتاریهای زمانی است.

شکرزاده با بیان این که شهیدآوینی انسانیِ پرشور و دغدغه مند و نیز هنرمندی انقلابی و تحول گرا بود، گفت: این شهید والامقام در یکی از آثار خود به تصریح بیان می دارد؛ " هنر، شیدایی حقیقت است. همراه با قدرت بیان آن شیدایی و هنرمند کسی است که علاوه بر شیدایی حق، قدرت بیان آن را نیز از خداوند متعال گرفته، هر یک از این دو شیدایی حق و قدرت بیان - اگر نقص داشته باشد اثر هنری خلق نمی‌گردد ... اصل لازم شیدایی حق است و قدرت بیان شرط کافی است. "

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha