سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به فرازهایی از خطبه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در عید سعید فطر با تأکید بر این که حفظ عمل از اصل عمل مهم‌تر است، گفت: باید تلاش کنیم تا دستاوردهایی که با قرائت قرآن و روزه به دست آورده‌ایم را با گناه از دست ندهیم؛ و از اعمال خود مراقبت نماییم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی معارفی ظهر بیست و هشتمین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید فطر، شب فطر را لیلة الجوائز توصیف و با بیان این که روایات بسیاری راجع به عید فطر نقل شده است، به بخش‌هایی از توصیه‌های امیرالمؤمنین دررابطه‌با ویژگی‌های عید فطر اشاره نمود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که سزاوار است یک بنده مؤمن به غیر شب قدر، چهار شب را در سال احیا بگیرد، اظهار داشت: شب عید فطر، شب عید قربان، شب نیمه شعبان و شب اول ماه رجب از مهم‌ترین شب‌هایی است که احیا در آن مستحب است.

وی ضمن اشاره به روایتی با بیان این که اگر کسی امشب را احیا بدارد، روز قیامت که روز مرگ قلب‌هاست، قلبش زنده خواهد ماند، اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و اله تصریح می‌کنند؛ وقتی اولین روز ماه شوال فرامی‌رسد، فرشتگان بر زمین فرود می‌آیند و می‌ایستند و در محله‌ها فریاد می‌زنند مسلمانان بشتابید به‌سوی خدایی که با خیرات پذیرای شماست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با بیان این که پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله در شب عید فطر پیش از نماز چند دانه‌ای خرما میل و غسل نموده، به نماز می‌ایستادند و مؤمنان را به روز دریافت جوائز بشارت می‌دادند، خاطرنشان کرد: خوب است انسان قبل از نماز عید فطر، زکات فطره را پرداخت و با یاد خدا استغفار نموده، سپس به نماز بایستد.

وی به حدیثی قدسی و ندای الهی «یا عبادی سلونی فو عزّتی و جلالی لا تسْألونّی الْیوْم فی جمْعکمْ لآخرتکمْ و دنْیاکمْ إلّا أعْطیتکمْ» اشاره نمود و گفت: خداوند متعال در روز عید فطر خطاب به بندگانش می‌فرماید ای بندگان من؛ هر چه می‌خواهید از من بخواهید که به عزت و جلال خودم سوگند که امروز در این اجتماع خویش، هر چه برای دنیا و آخرت خود بخواهید عطا می‌کنم

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه به خطبه امیرالمؤمنین در روز عید فطر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در این خطبه دنیا را میدان آمادگی برای مسابقه روز قیامت تعریف نموده است؛ اگر کسی در این میدان خود را آماده ساخته باشد در میدان مسابقه روز قیامت موفق عمل خواهد نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه تبیین فرازهایی از خطبه امیرالمؤمنین علیه‌السلام، با بیان این که حضرت عید فطر را عید تکبیر خدا و تعظیم شعائر الهی توصیف نموده، بر اهمیت حفظ اعمال ماه مبارک رمضان تصریح می‌کنند، خاطرنشان کرد: امام علیه‌السلام روز عید فطر را روز تسبیح و روز استغفار از گناهان بیان می‌کنند.

وی در اشاره به توصیه‌های امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حوزه مباحث اجتماعی، بر اهمیت توجه به «تعاونو علی البر والتقوا» تصریح نمود و ابراز داشت: حضرت در این خطبه بر لزوم رحم مسلمین و مؤمنین نسبت به یکدیگر تصریح می‌کنند؛ متأسفانه در این دوران بی‌دقتی، همه مسابقه گران کردند گذاشته‌اند؛ این رویکردها هیچ تناسبی با سیره و تأکیدات اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام ندارند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن انتقاد از گرانی ارز و اجناس در بازار اظهار داشت: چرا ارزش پول ملی کشورمان در مقابل حوادث دنیا این‌قدر باید آسیب‌پذیر باشد؛ چقدر رهبر معظم انقلاب بر حفظ ارزش پول ملی تصریح کردند؛ پول ملی نباید این‌طور لطمه ببیند.

وی بر اهمیت رحم به تمام خلق اعم از انسان‌ها، حیوانات و طبیعت تصریح و با بیان این که رحم به خلق خدا رحم الهی را به دنبال خواهد داشت، یادآور شد: عاطفه، محبت و عشق‌ورزی نسبت به یکدیگر از جمله تأکیداتی است که باید بدان توجه داشته باشیم؛ روایات اسلامی مملو از توصیه به عاطفه و رحم نسبت به یکدیگر است؛ امام علی علیه‌السلام پس از تصریح بر تراحمو و تعاطفو بر انجام واجبات الهی تصریح نمودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی ضمن اشاره به فراز «والاحسان الی نسائکم»، محبت به همسر را از اخلاق بارز انبیای الهی برشمرد و با تأکید بر این که قران کریم توصیه به معاشرت نیکو دارد، اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام در روایت «إنّ المَرءَ یَحتاجُ فی مَنزلِهِ و عِیالِهِ إلی ثلاثِ خِلالٍ یَتَکَلَّفُها و إن لَم یَکُن فی طَبعِهِ ذلکَ: مُعاشَرَةٍ جَمیلةٍ، و سَعَةٍ بِتَقدِیرٍ، و غَیرَةٍ بتَحَصُّنٍ» سه ویژگی خوش‌رفتاری، گشاده‌دستی سنجیده و غیرت بر حفاظت از خانواده را از الزامات مردانگی ذکر می‌کنند.

وی ضمن تأکید بر لزوم قانونمندسازی حجاب در جامعه از عدم اجرای قوانین مربوط به عرصه حجاب و عفاف انتقاد نمود و با بیان این که متأسفانه قانون حجاب در سطوح مختلف ادارات، فرودگاه، حمل‌ونقل، دانشگاه، وزارت علوم و… اجرا نمی‌شود، اظهار داشت: این بی‌حجابی و وضعیت بد جامعه که در این دولت اتفاق افتاده، باید به‌صورت حساب شده و دقیق توسط همین دولت جمع شود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به فرازهایی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در اجیرکردن افرادی برای مانور بدحجابی در جامعه اشاره و بر لزوم برخورد با جریان‌سازان ولنگاری فرهنگی و اجتماعی تصریح نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه تبیین خطبه عید سعید فطر مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام، بر اهمیت پرهیز از ورود به کارهای زشت، نوشیدن شراب و کم‌فروشی تأکید نمود و ابراز داشت: حفظ عمل از اصل عمل مهم‌تر است و باید دستاوردهایی که با آمدن به حرم، زیارت، قرائت قرآن و روزه به دست آورده‌ایم را با گناه از دست ندهیم؛ همان‌طور که قرآن کریم می‌فرماید؛ «لا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَی»، باید از اعمال خود مراقبت نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha