پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
برته

حجت‌الاسلام والمسلمین برته با بیان اینکه اربعین اخوت و برادری و تکریم و مهربانی و مواسات و ایثار می‌آورد، گفت: همه‌ی اینها یعنی یک زندگی اشتراکی بدون سند زدن با فرو ریختن همه‌ی نظامات اجتماعی که انسان‌ها را رتبه‌بندی می‌کرد. این فروپاشی یک احساس امنیت و سلم و سلامت به انسان می‌دهد. زائران در اربعین به لحاظ تکریم و جایگاه یک زندگی اشتراکی توحیدی بر محور ولایت و محبت را تجربه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پیش نشست همایش آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی با عنوان «شعائرحسینی و آثار تمدنی و علمی آن» شنبه ۲۵ فروردین به همت دبیرخانه انجمن ها و قطب های علمی حوزه‌ و معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با همکاری کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی در سالن جلسات انجمن‌های علمی حوزه در قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا برته، مسئول دبیرخانه انجمن‌ها و قطب‌های علمی حوزه و سخنران این نشست، طی سخنانی با موضوع «اربعین شط جاری ایمان»،‌ ادیان الهی را عطیه‌های پیدا و پنهان خدای متعال در حق بشریت توصیف کرد و گفت: اگر نبودند هدایات و دستگیری‌های خدا که در قالب ادیان به انسان‌ها رسیده است، معلوم نبود که این میزان از حقایق در دسترس ما قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ادیان به این دلیل الطاف الهی هستند که در خدمت انسان و برای انسان نازل شده‌اند، گفت: دین نسخه‌ی سعادت و شادکامی است و لذا چنانچه انسان دین را درست تشخیص بدهد و درست فهم کند و به فهم خود به درستی عمل نماید، خوشبخت و شادکام خواهد بود و به تعبیر قرآن به امن و امان و سلم و سلام می‌رسد و نه حزنی نسبت به گذشته و نه خوفی از آینده خواهد داشت.

مسئول دبیرخانه انجمن‌ها و قطب‌های علمی حوزه در ادامه با اشاره به اینکه همه‌ی ادیان در یک سطح از حقانیت و رشدیافتگی و بلوغ و تقرب‌آفرینی نیستند، گفت: به این خاطر که هرکدام از ادیان برای یک جامعه‌ی هدف و یک غایتی بوده‌اند بخصوص بعد از گذشت عصر نزول آن دین.

وی افزود: ضمن کوتاه نیامدن از اینکه در مسئله‌ی بهره‌مندی از حقانیت قائل به تساوی و تکثرگرایی نیستیم، در عین حال باید گفت که کثرت ادیان توحیدی و الهی نه تنها تهدیدی برای جبهه‌ی حق نیست بلکه یک فرصت‌ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین برته دائرمداری ادیان توحید به کلمة‌الله و خداوند به عنوان نقطه‌ی کانونی آن را یک فرصت برای مقوله‌ی دین و دیانت در عصر معاصر دانست و گفت: قطعا هر فرد دین‌مداری از کثرت پیروان دین الهی خرسند می‌شود و اینطور نیست که برادر و خواهر مسلمان در قبال برادر و خواهر مسیحی خود بگوید خدا را شکر که این‌ها ملحد شدند؛ چرا که وحدت توحیدی و وحدت ایمانی بر محوریت خدای متعال شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات بخصوص در فضای نخبگانی توحید را به عنوان یک مسئله‌ی پژوهشی در نظر می‌گیرند، گفت: اگرچه این مباحث در مسایل نظری و کارشناسی خوب است، اما مشروط به این نکته است که ما حق نداریم توحید را در چنین فضایی تقلیل بدهیم و آن را به مجمع الجزایر توحیدی تفکیک نموده و مثلا در توحید اخلاقی چیزی بگوییم که ندانیم در توحید سیاسی چگونه است.

وی با بیان اینکه گاهی ما به توحید می‌نگریم و گاهی با توحید به عالم می‌نگریم، افزود: وقتی ما از منظر توحید به عالم نگاه کردیم و پنج نصاب توحید در وجود، توحید خالقیت، توحید در ربوبیت، توحید در تکوین، توحید در تشریع و توحید در الوهیت را پذیرفتیم، آنگاه به همه‌ی عالم به شکل توحیدی نگاه می‌کنیم.

مسئول دبیرخانه انجمن‌ها و قطب‌های علمی حوزه تاکید کرد: شرک فقط در ذهن است و در فضای خارج از ذهن وجود ندارد، اما این توحید است که هم در ذهن و هم در خارج وجود دارد. بنابراین انسان توحیدی عالم را به شکل پیوسته و در ذیل نظر ربوبیت خداوند می‌بیند.

وی با اشاره به اینکه انسان در آنِ واحد در سه ساحت زندگی می‌کند ولو اینکه توجه نداشته باشد، گفت: ما وقتی در عالم ساحت ماده زندگی می‌کنیم ساحت عالم جبروت و ملکوت در غیبت ما هستند. وقتی در ساحت جوارح هستیم ارتباطات‌ و رفتارمان را با خود، محیط و خدا سامان می‌دهیم که در اینجا دانش فقه و حقوق و سیاست و اجتماع و امثال آن رفتار ما را تنظیم می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین برته ادامه دادخطا آنجاست که ما این ساحت وجودی که ساحت عالم ماده و دنیا است را از ساحت ملکوتی که یک لایه‌ی باطنی‌تر است منقطع می‌کنیم. من در پس این رفتارهای مادی تمایلات و ملکاتی دارم که این عالم نفس است و دیگر عالم ماده نیست. این عالم با دانش اخلاق به تدبیر و سامان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در نگاه توحیدی انسان در آن واحد در دنیا و برزخ و قیامت زندگی می‌کند و زیست واحد توحیدی دارد، افزود: بر این اساس اگر توحیدی نباشیم می‌گوییم عالم ساحت ماده توسط بشر به تنهایی ساخته می‌شود. اما این تفکر اشتباه است انسان باید ربط و نسبت این عالم را با عالم ملکوت برقرار کند اما چون به مسئله اشراف ندارد لذا ناگزیر از یاری گرفتن از دین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین برته افزود: در نگاه توحیدی همه‌ی عالم و علوم و انسان‌ها یک کل به هم پیوسته و وابسته را می‌سازد و دوگانگی نداریم و همه‌اش توحید است. در این نوع نگاه توحید به سانِ یک عینک و منطق فهم عالم و مواجه با آن است و به عبارت دیگر توحید یک سیستم است که بر اساس آن می‌توان عالم را فهمید.

مسئول دبیرخانه انجمن‌ها و قطب‌های علمی حوزه تاکید کرد: انسانی که توحیدی نگاه می‌کند و در جبهه حق قرار می‌گیرد، در مواجهه با باطل مطلوبش نابودی و به فنا رفتن آن نیست بلکه به دنبال نجات جبهه‌ی باطل است.

وی با بیان اینکه در ادبیات توحیدی سلاح کشتار جمعی وجود ندارد بلکه سلاح احیای جمعی داریم، گفت: اتفاقا ظلمت و تاریکی از نابودی نمی‌ترسد بلکه از نجات می‌ترسد و این انسان توحیدی است که دلسوز آن است، همانگونه که امام حسین (ع) تا آخرین لحظات دلسوز کسانی بود که کمر به قتل او و جسارت به خانواده‌اش بسته‌ بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین برته با تاکید بر لزوم پیمایش مسیر تدین توحیدی و زندگی و محبت توحیدی و الگوی زیست متعالی مسلمانی، افزود: ما باید بعد از فهم این وحدت و توحید باید به سراغ اتحاد مومنین و متدینین برویم چرا که از این مسیر است که تقرب در فهم شکل می‌گیرد و بعد از آن وحدت توحیدی حاکم می‌شود.

وی با بیان اینکه باید تمرکز و محوریت را به مباحث دعوت عملی به توحید بدهیم، گفت: انسان در مواجهه با حقیقت کرنش می‌کند لذا باید آن را بفهمد و ببیند. ما می‌توانیم با یک تجربه معنویِ دلچسب قلوب را متوجه حقایق نماییم و رفته رفته از اتحاد متدینین به وحدت دینی برسیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین برته خاطرنشان کرد: باید چشمه‌های متکثره در قالب یک رودخانه و فهم واحد به هم ملحق شوند و ما از خرده چشمه‌ها به رودخانه بزررگی از ایمان برسیم. اینگونه این‌ خرده چشمه‌ها با همدیگر زمینه‌ی زیست متعالی را فراهم می‌کنند. بنابراین متدینین به ادیان الهی به جای اینکه در قالب بحث نظری انکار گردند باید تکریم شده و به فهم بهتر از خدای متعال و زندگی انسانی‌تر و توحیدی‌تر دعوت بشوند.

مسئول دبیرخانه انجمن‌ها و قطب‌های علمی حوزه افزود: وقتی بتوانیم با نوع دین‌ورزی خود دنیایی بهتر و آخرتی دست‌یافتنی‌تر را ترسیم کنیم و حسن ظن را بر قلوب بنشانیم، به تقرب نزدیک‌تر خواهیم شد؛ کما اینکه الگوی حضرات معصومین (ع) در کنار تلنگر به عقول، جذب و محبت و جلب بود و این‌گونه دیانت خود را تبیین می‌کردند.

وی با طرح این پرسش که چرا اربعین می‌تواند الگوی خوبی برای دریافت یک تجربه معنوی دلچسب باشد، گفت: اربعین بدون اینکه وارد چراها بشود مجالی را فراهم می‌کند که متدینین به ادیان الهی و حتی کسانی که از این مباحث دورند بتوانند کنار هم این‌گونه زندگی کردن را تجربه کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین برته افزود: اربعین یک معنویت الهی است که هر سه ساحت رفتار و امیال و گرایش و باور انسان را مجذوب مغناطیس حضرت امام حسین (ع) می‌کند. زائر اربعین توحید را تجربه می‌کند و تربیت توحیدی می‌شود لذا مشخص است که مربی بزرگی زائران را در ساحت نفس و عمل و باور تربیت می‌کند.

وی با بیان اینکه اربعین اخوت و برادری و تکریم و مهربانی و مواسات و ایثار می‌آورد، گفت: همه‌ی اینها یعنی یک زندگی اشتراکی بدون سند زدن با فرو ریختن همه‌ی نظامات اجتماعی که انسان‌ها را رتبه‌بندی می‌کرد. این فروپاشی یک احساس امنیت و سلم و سلامت به انسان می‌دهد. زائران در اربعین به لحاظ تکریم و جایگاه یک زندگی اشتراکی توحیدی بر محور ولایت و محبت را تجربه می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین برته با اشاره به اینکه اگر بتوانیم اخلاق بهشتی‌ها را پیاده کنیم این جامعه کالجنه می‌شود، گفت: اربعین آن رودخانه‌ی بزرگی از ایمان بر مدار ولایت است که توانسته با محوریت تکریم و معنویت و توجه به خدا زائرین خود را که تا پیش از اربعین غیرخودی هستند خودی نموده و آنان را به یک ریسمان الهی تبدیل نماید.

مسئول دبیرخانه انجمن‌ها و قطب‌های علمی حوزه در پایان خاطرنشان کرد که اربعین توانسته و این توانایی را دارد که آن رودخانه‌ی بزرگ ایمان و شط توحیدی که همه‌ی پیروان الهی باید به آن برسند را محقق کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha