دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست علمی «جایگاه قبرستان بقیع و نقدی بر اندیشه وهابیت در تخریب حرم ائمه بقیع(ع)» برگزار شد

علمای زیادی از اهل سنت (عرب‌زبان یا فارس‌زبان) روش و مبانی وهابیت را نقد و نکوهش‌ کرده‌اند. در تاریخ آمده است که ابوحنیفه قبر امام صادق(ع) را زیارت می‌کرد و جاروکش مرقد آن امام بود. غزالی در کتاب احیاء علوم‌الدین به استحباب زیارت قبور بقیع اشاره می‌کند و نام ائمه(ع) را ‌آورده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه, نشست علمی «جایگاه قبرستان بقیع و نقدی بر اندیشه وهابیت در تخریب حرم ائمه بقیع(ع)»، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ـ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ـ در سالن جلسات خبرگزاری بین‌المللی اهل‌بیت(ع) برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام‌ اکبر روستایی اظهار کرد: تخریب قبور بقیع واقعه‌ای تلخ نه تنها برای شیعیان بلکه برای جهان اسلام و مسلمانان است.

وی درباره نگاه اهل بیت(ع) به قبرستان بقیع گفت: امام حسین(ع) همیشه به زیارت قبور بقیع تشریف می‌بردند؛ حتی ایشان هر هفته به زیارت قبر امام حسن(ع) به قبرستان بقیع می‌رفتند. لذا قول و فعل معصوم برای ما حجت است.

استاد حوزه با بیان اینکه همه مذاهب اسلامی وهابیت را نقد می‌کنند، تصریح کرد: علمای زیادی از اهل سنت (عرب‌زبان یا فارس‌زبان) روش و مبانی وهابیت را نقد و نکوهش‌ کرده‌اند. در تاریخ آمده است که ابوحنیفه قبر امام صادق(ع) را زیارت می‌کرد و جاروکش مرقد آن امام بود. غزالی در کتاب احیاء علوم‌الدین به استحباب زیارت قبور بقیع اشاره می‌کند و نام ائمه(ع) را ‌آورده است.

وی درباره دیدگاه وهابیت نسبت به زیارت قبور گفت: برخی از علمای وهابی سفر برای زیارت قبور را به منزله عمل منافی عفت می‌دانند، در حالی که پیامبر(ص) به همسران خود نحوه زیارت قبور و دعا نزد قبور را آموزش می‌داد. وهابیت در طول تاریخ به وجود قبور بقیع اعتراف کرده‌اند. برای نمونه بن ‌باز از علمای وهابی در یکی از کتاب‌های خود می‌گوید بقیع آرامگاه ازواج و عموهای پیامبر(ص) و قبور صحابه است و در گذشته قبّه‌هایی داشته است.

حجت‌الاسلام روستایی افزود: نکته مهمی که وجود دارد این است که بر اساس پژوهش‌ها و بررسی‌ها، «اهل سنت» قبه و بارگاه‌ها را در بقیع ساخته‌اند و اهل سنت به گنبد و بارگاه‌سازی اهتمام داشته‌اند. نگرش کلی نسبت به قبور مطهر ائمه(ع) و قبرستان بقیع در نگاه عالمان مسلمان، نگاهی است که به همگرایی مذاهب اسلامی می‌تواند کمک کند. مسئله بقیع می‌تواند مسئله جهان اسلام باشد تا بتواند امت اسلام را زیر چتر واحد جمع کند.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام‌ وحید خورشیدی اظهار کرد: قبرستان بقیع به «بقیع الغرقد»، «بقیع» و «جنة البقیع» معروف است و در لغت به مکان و جایگاه وسیع، بقیع می‌گویند. همچنین غرقد به درختان خاردار اطلاق می‌شود.

وی درباره تاریخچه قبرستان بقیع گفت: بقیع قبل از هجرت پیامبر(ص) به مدینه، قبرستان یهودیان بود و بعد از هجرت پیامبر(ص)، مسلمانان اموات خود را در آنجا دفن می‌کردند. اسعد بن زراره، عثمان بن مظعون و ابراهیم فرزند پیامبر(ص) جزء اولین افرادی بودند که در بقیع دفن شدند. پیامبر(ص) سنگی روی قبر عثمان بن مظعون قرار داد تا محل دفن ایشان شناخته شود و به مرور زمان روی قبر مدفونان بقیع گنبد ساخته شد. مستشرقین هم در آثار خود به گنبدهای بقیع اشاره کرده‌اند.

این پژوهشگر اسلامی افزود: بقیع نزد خداوند و پیامبر(ص) جایگاه خاصی داشت و پیامبر(ص) هر هفته برای زیارت قبور به بقیع می‌رفتند، حتی در اواخر عمر مبارک‌شان که مریض بودند، همراه جماعتی به زیارت قبور بقیع رفتند و فرمودند: من مأمور شدم که برای اهل بقیع طلب مغفرت کنم. لذا قبرستان بقیع جایگاه خاصی در اسلام دارد و مورد عنایت خداوند و پیامبر(ص) بود.

وی با بیان اینکه بزرگان و علمای شیعه و سنی بر استحباب زیارت قبور بقیع تأکید می‌کردند، اضافه کرد: زیارت‌نامه‌هایی برای مدفونین بقیع در آثار اسلامی آمده است و به متوسل شدن به آنان تأکید شده است.

حجت الاسلام خورشیدی به تاریخچه تخریب بقیع اشاره کرد و گفت: وهابی‌ها در سال ۱۲۲۱ قمری با حمله به مدینه همه گنبدهای بقیع را تخریب کردند اما عثمانی‌ها آن‌ها را شکست دادند. مسلمانان دوباره گنبدها را بازسازی کردند و وهابیت هفتاد سال به افول رفت. بار دیگر وهابی‌ها در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ قمری به مدینه هجوم بردند و بعد از کشتار مردم تمام قبوری که بازسازی شده بود را ویران و با خاک یکسان کردند، به گونه‌ای که قبری در مکه و مدینه سالم نماند، حتی قبر مادر پیامبر(ص) را به آتش کشیدند.

وی در پایان گفت: بر اساس آیه ۲۱ سوره کهف بنیان بارگاه بر قبور اولیاء الهی امری نیکو و شایسته بود که توسط برخی یکتاپرستان انجام گردید. در این آیه خداوند به ساخت مسجد بر روی مدفن اصحاب کهف توسط مؤمنین اشاره‌ کرده است. چنانچه بنای بارگاه و معبد بر قبور اولیای الهی شرک ‌بود، قرآن کریم پس از نقل داستان می‌بایست عمل مؤمنان را مردود معرفی کند؛ ولی هیچ‌گونه رد یا انکاری در آیه یا پس‌ از آن نیامده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha