دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
خسروپناه

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم راه اندازی کانون نخبگان علوم انسانی در کشور تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه طی سخنانی در نشست شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ضمن تقدیر و تشکر از جدیت حجت الاسلام و المسلمین دکتر عاملی برای پیگیری تحول در علوم انسانی بر اهمیت تدوین آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی و به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد و ابراز داشت: به زودی نسخه نهایی آیین نامه ارتقاء از سوی وزیر علوم ارائه می شود، مقرر شده که در این آیین نامه علوم انسانی، اجتماعی و هنر مجزا دیده شود، باید تدبیری شود که اعضای کارگروه های شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی نظرات خود را درباره آیین نامه بیان کنند.

وی افزود: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در حال تدوین آیین نامه ارتقای علوم انسانی است، کارگروه های شورای تحول و ارتقای علوم انسانی می توانند پیشنهادهای خود را به این مرکز ارائه دهند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: فرهنگستان های علوم و علوم پزشکی در حال به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور در بخش های اختصاصی خود هستند، حوزه علوم انسانی نقشه جامع علمی کشور نیز مربوط به شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی است.
وی در ادامه با اشاره به پیشینه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی اظهار داشت: پیش از این گروه های علمی در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی تنها به سرفصل‌های دروس می پرداختند در حالی که ۱۰ وظیفه جدی برای این شورا در نظر گرفته شده بود.
حجت الاسلام خسروپناه اضافه کرد: در ارتقای علوم انسانی باید الگوی حکمرانی تحول علوم انسانی را مشخص کنیم، باید از نظرات همه استادان استفاده شود، الگوی حکمرانی باید با مشارکت حداکثری نخبگانی تدوین شود.
وی یادآور شد: در حوزه علوم انسانی علوم اجتماعی در دو دهه اخیر کارهای زیادی شده و رساله ها و پایان نامه ها مختلفی نوشته شده است و به لطف الهی بومی سازی علوم انسانی در جامعه نخبگانی شکل گرفته و با این وجود پیشنهاد می‌شود شبیه انجمن های علمی، انجمن نخبگانی علوم انسانی- اسلامی راه اندازی شود و به عنوان کانون یا بنیاد فعالیت داشته باشد و جمع نخبگانی باشند ما هم پشتیبانی می کنیم چراکه تحول در علوم انسانی با تشکیلات اداری شکل نمی گیرد و باید تشکل‌های نخبگانی در این زمینه ایجاد شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خاتمه با تاکید بر این نظریه هایی که از سوی فلاسفه و نخبگان کشور تدوین شده باید به کتاب‌های درسی منقل شود، گفت: مثلا نظریه‌های رشد، فرهنگی و غیره که داریم باید در کتاب‌های درسی گنجانده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha