دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سید عمار حکیم

هیچ انقلابی در عصر جدید با چالش هایی همچون چالش های پیش روی انقلاب ایران مواجه نشده، اما با این حال انقلاب اسلامی توانست ایستادگی کند و به پیش برود و پیروزی خود را حفظ کند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: انقلاب اسلامی ایران از انقلاب های بزرگ است ومهم ترین ویژگی این انقلاب، ارزشی بودن آن است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید عمار الحکیم دیروز در سخنان خود در نشست فرهنگی هفتگی که در بغداد برگزار شد گفت: دامنه تاثیر این انقلاب از جغرافیای محدود آن فراتر رفته و توانسته آغازی برای مرحله ای جدید از تعامل میان ملت ها و طاغوتهای زمان و اردوگاه های سیاسی شرق و غرب تشکیل دهد.

وی گفت: مهم ترین ویژگی انقلاب اسلامی ایران ارزشی بودن آن میباشد. این انقلاب، پیروزی ارزش ها بود، زیرا در اصل انقلاب ارزش ها بود و ما اکنون در صدد تحلیل و فهم چگونگی شکل گیری این انقلاب هستیم و به راحتی میتوان دریافت که خاستگاه بزرگ این انقلاب همان ارزش های اجتماعی و ملی و سپس تغییر نظام سابق در ایران بوده است.

* راز پیروزی و رمز ایستادگی انقلاب اسلامی ایران

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق افزود: راز پیروزی و رمز ایستادگی انقلاب اسلامی ایران نیز همان ارزشی بودن آن است. انقلاب ایران انقلابی بود که از مردم کوچه و خیابان شروع شد و به سطوح بالاتر نیز راه یافت و حتی نظام حاکم را نیز در بر گرفت. هنگامی که مردم ارزش های خود را تغییر میدهند، به این معنی است که وارد جنگ با ارزش های دیگر موجود در جامعه شده اند. این ارزش های مقابل همان ارزش های نظام شاهنشاهی پهلوی بود و از اینجا میتوان فهمید که فرهنگ نظام غرب زده پهلوی از مهم ترین اسباب شکل گیری انقلاب اسلامی ایران بود.

* شعار "نه شرقی نه غربی"، تصادفی نبود

وی تاکید کرد: با تغییر ارزش های مردمی قواعد و ساختار فرهنگ اجتماعی نیز از قواعد غربی به قواعد اسلامی و فرهنگ اسلامی مستقل تغییر یافت و از همین رو بود که یکی از بزرگ ترین شعارهای انقلاب اسلامی ایران شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی بود. این شعار تصادفی به وجود نیامد بلکه شعاری بود برگرفته و برخاسته از عمق مفاهیم اصلی انقلاب که مهم ترین آنها تغییر ارزش های اجتماعی بود.

سیدعمار حکیم ادامه داد: بر این اساس امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران این تغییر ارزش های مردم را به خوبی فهمید و برای بنای پایه های حکومت جدید و انتخاب نظام جمهوری اسلامی، اقدام به همه پرسی نمود و قانون اساسی را نیز به همه پرسی گذاشت و اگر در این اقدام امام خمینی تامل کنیم، میبینیم که ایشان از نتایج این همه پرسی ها مطمئن بود، زیرا ایشان عمق تغییران ایجاد شده در جامعه و ارزش های آن را به خوبی میدانست و در غیر این صورت منطقی نبود که 98 درصد مردم به قانون اساسی و انقلابی که در آغاز راه خود قرار دارد رای مثبت بدهند آن هم در شرایطی که امکانات تبلیغاتی و تاثیرگذاری زیادی در اختیار نظام نبود.

 

کشورها با خیال و آرزو آباد نمیشوند، بلکه با اراده و عزم رهبران و ملت ها آباد میشود. بهره مندی از چنین رهبری بر جمهوری اسلامی گوارا باد و ما سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به ملت و رهبر ایران تبریک میگوییم و برای آنها آرزوی پیشرفت های بیشتر داریم.

 

* انقلاب اسلامی، انقلابی ریشه ای بود نه یک تغییر جزیی

وی افزود: با وجود این، امام خمینی در تمام مسایل مهم و نقاط عطف مهم میفرمود بروید و از مردم بپرسید و در عین حال از رای و خواسته مردم نیز مطمئن بود، زیرا از ارزش های جدید مردم اطمینان داشت. همین فهم از انقلاب اسلامی ایران ما را در فهم راز ایستادگی و استمرار و تحکیم اهداف آن کمک میکند؛ چرا که انقلاب اسلامی انقلابی ارزشی بود نه انقلابی مرحله ای و گذرا. انقلاب ایران انقلابی ریشه ای بود نه یک تغییر جزئی، انقلاب تمام جامعه بود نه انقلاب یک طبقه خاص، انقلابی بود که تمام جامعه مسلمان ایران در آن شرکت داشتند و مخصوص یک طبقه خاص نبود و از این رو توانست تمام طبقات جامعه را در بر گیرد و از آن نیز فراتر برود و ارزش های جدید مورد نظر مردم را جایگزین ارزش های کهنه و پوسیده گذشته سازد.

سید عمار الحکیم گفت: این تحولات و چنین انقلاب هایی مصداق سخن خداوند متعال است که فرمود: « إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم ». این آیه حقیقتی بزرگ و قانون حقیقی حاکم بر جوامع است که تغییرات بزرگ از داخل شکل میگیرد و سپس به خارج و نقاط دیگر جهان امتداد می یابد. اولین پیروزی مردم ایران، پیروزی آنها بر خودشان بود، پیروزی بر ترسی که مانع حرکت آنها میشد، پیروزی بر حس وابستگی به بیگانگان، پیروزی بر ارزش های پوسیده گذشته. مردم ایران با انقلاب خود در درجه اول بر خودشان پیروز شدند و سپس انقلاب آنها علیه طاغوت شکل گرفت و از این رو امام خمینی میفرمود: این خداوند بود که ملت را متحول کرد و تغییر را به دست مردم محقق ساخت. خداوند متعال برای مردم ایران رهبری قرار داد که توانست مشعل انقلاب را به دست بگیرد و آن را به سمت پیروزی هدایت کند و پایه های آن را محکم سازد.

* هیچ انقلابی با چالش های انقلاب ایران مواجه نبوده اما...

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق خاطر نشان کرد: هیچ انقلابی در عصر جدید با چالش هایی همچون چالش های پیش روی انقلاب ایران مواجه نشده، اما با این حال انقلاب اسلامی توانست ایستادگی کند و به پیش برود و پیروزی خود را حفظ کند و مردان انقلابی ایران نیز در این راه بسیار جانفشانی و فداکاری کردند و رنج های بسیاری را متحمل شدند و مردم نیز در این راه همواره حامی و پشتیبان انقلاب بوده اند.

وی تاکید کرد: ما امروز در عرصه سیاسی عراق باید از انقلاب ایران و چگونگی رویارویی آن با چالش های پیش روی خود درس بگیریم و ببینیم رهبر انقلاب و مسؤولان آن چگونه با حملات علیه انقلاب مواجه شده اند تا بدانیم که چه هنگام باید ایستادگی کنیم و چه وقت باید از خود نرمش و انعطاف نشان دهیم. ببینیم آنها چگونه با پرونده های پیش روی خود تعامل کرده اند و چگونه توانسته اند همزمان در چند جبهه بجنگند؛ چرا که انقلاب ایران هم با جنگ تحمیلی صدام و هم با ترورهای داخلی و هم با تحریم های اقتصادی کشورهای بزرگ و هم گروهک های داخلی روبرو بوده اند.

* مسئولان انقلاب بیشترین توانایی در مواجهه با چالشها را داشته اند

وی افزود: با وجود تمام این پیچیدگی ها و شرایط دشوار، رهبر انقلاب ایران توانست به خوبی با آنها روبرو شود و مسؤولان انقلاب نیز همواره بیشترین توانایی را در خویشتن داری و گام برداشتن با احتیاط داشته اند و این اعتماد به نفس و توانایی رهبر ایران بر مردم نیز تاثیر گذار بوده و بدین ترتیب انقلاب اسلامی ایران توانست از چالش های پیش روی خود به سلامت بگذرد و به ساحل امنیت و آرامش برسد و امروز جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای منطقه است که در عرصه بین الملل تاثیر گذار است و کشوری ارزشی است که یک ایدئولوژی روشن دارد و کشوری است که در زمینه قانون اساسی و اقتصادی و علمی و خدمات رسانی پیشرفته میباشد.

سید عمار الحکیم در پایان تاکید کرد که کشورها با خیال و آرزو آباد نمیشود، بلکه با اراده و عزم رهبران و ملت ها آباد میشود. بهره مندی از چنین رهبری بر جمهوری اسلامی گوارا باد و ما سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به ملت و رهبر ایران تبریک میگوییم و برای آنها آرزوی پیشرفت های بیشتر داریم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha