جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رسول جعفریان

حوزه/ ​حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان گفت: اعتقاد به اين كه اسلام تنها مكتب جامع و توحيدي تضمين كننده عدالت، آزادي، صلح و امنيت و ارتقاي معنوي انسان است، نقش اساسی در انقلاب داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین رسول جعفریان، ظهر امروز در نشست تخصصی گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در مشهد ابراز کرد: اعتقاد به اين كه اسلام تنها مكتب جامع و توحيدي است كه با برخورداري از برنامه مدون براي زندگي افراد بشر، تضمين كننده عدالت، آزادي، صلح و امنيت و ارتقاي معنوي انسان است، توانست نقش اساسی در ایجاد وضعیت انقلابی و سپس سقوط شاه و پهلوی ایفا کند.

وی به تعریف دین پرداخت و گفت: دین، مجموعه حقایق هماهنگ و متناسب از نظام های فکری و ارزشی است که در قلمرو ابعاد فکری و اجتماعی از جانب پرودگار برای هدایت و کمال انسان قرار داده شده است.

رئیس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران در ادامه به تقسیم دین حق و باطل پرداخت و افزود: دین حق، آیینی است که دارای عقاید درست و مطابق با واقع می باشد و نسبت به رفتارهایی که از ضمانت کافی برای صحت و اعتبار برخوردار باشد، توصیه و تاکید می‌کند.

وی در ادامه درباره تاریخ انقلاب گفت و ابراز کرد: انقلاب اسلامي در دوران جنگ سرد و نظام دو قطبي به وقوع پيوست و به دليل ماهيت ديني و مذهبي خود نتايج و تاثيرات بسيار گسترده اي در دنیا و به ويژه جهان اسلام ايجاد کرد و از اين حيث مي‌توان آن را در رديف بزرگترين رويدادهاي قرن بيستم برشمرد.

عضو هئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران با اشاره به اینکه پيروزي انقلاب اسلامي تحولات گسترده اي در نظريه هاي انقلاب به وجود آورد، یادآور شد: انقلاب اسلامي در مقايسه با انقلاب هاي ديگر جهان از يك سلسله ويژگي ها و امتيازات اصولي برخوردار است كه از نظر فرهنگ، دانش و تئوري در رديف بالاي پديده‌هاي سياسي بزرگ و انقلاب هاي مهم جهان قرار داده است.

وی اظهار کرد: پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، بستر مناسبي را براي آزمون پذيري نظريه هاي انقلاب ايجاد و زمينه دگرگوني و تغيير بسياري از نظريه هاي انقلاب را فراهم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین جعفریان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامي ايران سه مفهوم بديع را وارد عرصه نظريه پردازي انقلاب کرد و تحولي شگرف در حوزه نظريه پردازي انقلاب ها به وجود آورد، گفت: «رهبري مذهبي»، «ایدئولوژی اسلامی» و «بسیج اقشار مختلف مردم» این سه مفهوم را تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه تاثير شخصيت حضرت امام خميني (ره) در انقلاب اسلامي بيش از نقش يك رهبري بوده است، گفت: ایشان در واقع تجسم و تجلي هويت قومي و خوديافتگي ملت ايران بود و ابعاد روحاني و اخلاقي خاصي بر انقلاب ايران بخشيد و از آن جا كه شخصيت بنیانگذار جمهوری اسلامی از قابليت هاي اخلاقي، فكري، سياسي و روحاني  برخوردار بود، نقش بسيار مهم در تحول انقلابي ايران ايجاد نمود.

عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران تأکیدکرد: محور اصلي انقلاب اسلامي مكتبي و اسلامي بودن آن است که اين ويژگي و ماهيت انقلاب اسلامي و روند مبارزه مردم مسلمان ايران از ابتداي نهضت تا پيروزي انقلاب اسلامي به وضوح قابل مشاهده شده است.

وی در پایان با بیان اینکه انقلاب اسلامي ايران با ماهيت ديني و مذهبي خود ناكارآمدي تئوري هاي مدرن انقلاب را براي تحليل و تبيين انقلاب ها عصر جديد به اثبات رسانيد، یادآور شد: این انقلاب به همه صاحب نظران ثابت کرد كه نمي توان بدون توجه به ساختار فرهنگي و ديني كشورها و ملت ها از پنجره تئوري و نظريه به آن ها نگاه کرد.

گفتنی است، این نشست با موضوع نظریه های تاریخی – دینی دیدگاه ها و پیامدها در تالار همایش های بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی با حضور اندیشمندان و محققان حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha