جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فضیل الجزایری روحانی  اهل  الجزایر

روحانی الجزایری گفت: پس از ظهور اندیشه سیاسی امام(ره) جمعیت اسلام گرای اهل‌سنت در الجزایر پا را از حد مبلغ دینی صرف بودن فراتر گذاشتند و در عرصه سیاسی و حکومتی وارد شدند. جوانان انقلابی الجزایر هم تحت تاثیر و اندیشه امام راحل قرار گرفتند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) تحولات گسترده ای را در عرصه کشورهای عربی و اسلامی ایجاد کرد.از جمله این کشورها کشور الجزایر بود.حجت الاسلام فضیل الجزایری از پژوهشگران مستبصر و از اساتید حوزه علمیه پیرامون تاثیرات انقلاب اسلامی ایران و اندیشه امام راحل بر جوانان الجزایری با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به گفت و گو پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین فضیل الجزایری روحانی  اهل  الجزایر با اشاره به تاثیرات انقلاب اسلامی ایران و اندیشه امام راحل بر روی ملت و رهبران جنبش های سیاسی الجزایر گفت: در سال 1992م جنبش و حرکتی اسلامی در صحنه سیاسی و اجتماعی الجزایر شکل گرفت که از فرهنگ انقلابی بهره ای نداشت. این جنبش با اینکه وارد صحنه سیاست و تشکیلات شدند اما به موفقیت نرسیده و یک سال بعد با کودتا روبرو شدند.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) این جنبش از فرهنگ انقلابی امام خمینی(ره) متاثر شدند.از آنجا که این جنبش از مکتب اهل بیت (ع) بی بهره بودند، نتوانستند به پیروزی برسند .تاثیر گذاری فرهنگ انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) در این جنبش تا حدی بود که در تلویزیون آن زمان الجزایر از تاثیر گذاری ایشان در صحنه سیاسی الجزایر نام برده می شد و به این مقوله اعتراف داشت.

کارشناس الجزایری تصریح کرد: جنبش انقلابی الجزایر تا قبل از امام راحل و پیروزی انقلاب اسلامی گرایش سیاسی نداشت و تنها به گرایشات دینی ، مذهبی و تبلیغی محدود بود.

وی افزود:  پس از ظهور اندیشه سیاسی امام(ره) و انقلاب اسلامی جمعیت اسلام گرای اهل سنت در الجزایر با تحول بزرگی روبرو شدند و پا را از حد مبلغ دینی صرف بودن فراتر گذاشتند و در عرصه سیاسی و حکومتی وارد شدند.

روحانی الجزایری اظهار کرد: اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) نه تنها در الجزایر بلکه در مصر، تونس و سایر کشورهای اسلامی موجب توسعه فرهنگ انقلابی و سیاسی شد و مردم متوجه شدند که با فرهنگ انقلابی اسلامی می توان حکومت ایجاد کرد.

  انقلاب اسلامی ایران نشات گرفته از مکتب عاشوراست

کارشناس الجزایری گفت: رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران این فرهنگ را به امت اسلام نشان دادند چرا که این فرهنگ انقلابی اسلامی ایران نشات گرفته از فرهنگ امام حسین(ع )بود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از نشانه های موفقیت شیعیان در ایران و حزب الله در لبنان بهره گیری انقلاب اسلامی از مکتب اهل بیت (ع)  و فرهنگ عاشورا بود .

وی با اشاره به وصایای ارزشمند امام راحل گفت: امام خمینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی بود که امروزه بعد از گذشت 38 سال شاهد موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی هسته ای، تکنو لوژی های گوناگون و پیشرفت های علمی در ایران هستیم.

معرفی و گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) میان ملت های اسلامی

کارشناس الجزایری با اشاره به تاثیر اندیشه امام راحل بر روی اهل سنت نیز گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فرهنگ تشیع در کشورهای اسلامی به طور گسترده شناخته شده نبود. اما با ظهور انقلاب اسلامی در ایران غوغایی در بلاد اسلامی همچون الجزایر، لیبی، تونس، سوریه ،عراق، مصر و یمن و همچنین سایر کشورهای اسلامی به پاشد و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام گسترش پیدا کرد به طوری که به برکت انقلاب اسلامی به طور مثال میلیون ها نفر در نیجریه به تشیع گرایش پیدا کردند.

وی خاطر نشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس متوجه قدرت مکتب تشیع که خط امام راحل از آن نشات گرفته بود، شدند و محور این مکتب بر شعار "هیهات من الذله" قرار داشت، از این رو غرب و دشمنان اسلام نتوانستند این فرهنگ را قبول کنند .

حزب الله لبنان یکی از ثمرات انقلاب اسلامی است

فضیل الجزایری تصریح کرد: حزب الله لبنان اثری از آثار امام (ره) در منطقه است که اگر اندیشه امام راحل نبود شاهد قدرت و بالندگی حزب الله نیز نبودیم در واقع پیدایش این حزب از ثمرات و برکات انقلاب اسلامی ایران است.

وی با اشاره به تحولاتی که در کشورهای اسلامی در اثر پیروزی انقلاب اسلامی بوجود آمد، افزود: کشور نیجریه و شیخ زکزاکی از جمله مسلمان های غیر شیعه بودند که با برخورد با شخصیت و اندیشه امام راحل جزو مستبصرین شده و امروزه بیش از 12 میلیون نفر در نیجریه شیعه و پیرو خط امام(ره) هستند.

تاثیر اندیشه سیاسی امام راحل بر جوانان انقلابی الجزایر

روحانی الجزایری با اشاره به تاثیر گذاری مکتب امام(ره) بر روی جوانان الجزایر گفت: جوانان انقلابی الجزایر بویژه جوانان متعهد و دیندار دهه اول 1980م تا 1990م تحت تاثیر امام راحل و اندیشه ایشان قرار گرفتند. اما متاسفانه بعد از دهه 90 عربستان سعودی به مدت 15 سال با صرف هزینه های گزاف و تالیف کتاب و اعزام ملغین  تاثیر سلبی در الجزایر گذاشتند و اجازه نمی دانند ایران فرهنگ بر حقش را معرفی کند.

فضیل تصریح کرد: بعد از سال 2000م تاکنون شاهد بازگشت به سمت مکتب امام راحل هستیم و از سوی دیگر وهابیت روبه افول است و فرهنگ انقلاب اسلامی تقویت می شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: در حال حاضر ملت الجزایر ناگزیر از انتخاب دو خط لیبرالیسم افراطی و یا خط امام خمینی(ره) هستند و ما مبلغان دینی تلاش می کنیم ان شاءالله خط امام(ره) و اندیشه انقلاب اسلامی در کشورمان رواج پیدا کند و ایام دهه فجر فرصت مناسبی است که شخصیت ها و رهبران الجزایری به ایران آمده و از نزدیک با دستاوردهای انقلاب اسلامی همچون آزادی و پیشرفت در ایران آشنا شوند و برای تحقق آن در کشورشان تلاش کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha