یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
1

حوزه/ کتاب «پرسش و پاسخ‌های دانش‌آموزی(اخلاق)» اثر جواد مرادی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «پرسش و پاسخ‌های دانش‌آموزی(اخلاق)» اثر جواد مرادی در ۱۱۱ صفحه در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

یکی از تفاوت‌های انسان با دیگر مخلوقات، امکان پرسش و تفکر است. به همین علت، انسان همیشه در مورد موضوعات مختلف در حال پرسشگری است؛ از جمله در مورد آغاز و پایان آفرینش و فلسفه زندگی و سبک زندگی درست. این امکان و توانایی را خداوند درون انسان قرار داده و پرسشگری را حق انسان بلکه وظیفه او می‌داند؛ چنان که در قرآن کریم فرموده: «اگر نمی‌دانید، از آگاهان بپرسید".

مجموعه حاضر پاسخ به برخی پرسش‌های دانش آموزان را در بر دارد که با محوریت اخلاق گردآوری شده است.

پرسش و پاسخ از راهکارهای قرآنی برای کشاندن قاری خود به تفکر و سپس هدایت است؛ سؤالاتی که در مورد وجود پروردگار، هدفداری خلقت، عبث و بیهوده نبودن خلقت انسان، معاد، نبوت، هدایت الهی و اخلاق پرسیده شده است. پر واضح است طرح چنین موضوعاتی با روش پرسش و پاسخ، نشان از کارآمدی و اثربخشی این روش دارد. گویا وقتی از انسان سؤال می‌گردد، به چالش کشیده می‌شود و خود درصدد پاسخ برمی‌آید و وجدانش درگیر می‌شود و تا به پاسخی که او را آرام کند، دست نیابد، نمی‌آساید.

اهم مباحث این کتاب عبارتند از: دوستی با نامحرم، راه ارضای نیازهای جنسی، ارتباط با اقوام لاابالی، سستی در نماز، کنترل چشم، آراستگی، بی‌احترامی به پدر و مادر و ضعف اراده.

برشی از اثر

* سستی در نماز

پرسش

سلام! چند ماهی است با اینکه قبلاً نمازهایم را سر وقت می‌خواندم، در نماز خواندن به شدت سست شده‌ام و نمازهایم را وسط وقت یا آخر وقت می‌خوانم و نماز خواندن برایم کابوس شده است و وقتم را به بطالت می‌گذرانم ... چه کنم؟

پاسخ

همه انسان‌ها رابطه‌های عاشقانه بین دو نفر را می‌ستایند و از آنها به نیکی یاد می‌کنند. گاهی هم دوست دارند خودشان این نوع رابطه‌ها را تجربه کنند و داستان‌هایی مثل لیلی و مجنون، فرهاد و شیرین، خسرو و شیرین و غیره را مطالعه می‌کنند و لذت می‌برند.

عوامل سستی در نماز

برای پی بردن به منشأ سستی و کاهلی در نماز باید به عوامل و ریشه‌های آن توجه کرد. عواملی چون:

۱. ضعف معرفت و شناخت؛

۲. تنبلی و ضعف اراده؛

۳. وجود شبهات و پرسش‌های بدون پاسخ؛

۴. قرار گرفتن در محیطی که افراد نمازخوان کم هستند؛

۵. داشتن دوستانی که بی‌نمازند؛

۶. آسیب دیدن از رفتار غلط افراد نمازخوان و مانند این‌ها؛

۷. نگرفتن نتیجه دل‌خواه از دعا و نرسیدن به حاجت خود؛

۸. وجود بیماری‌هایی مثل ام اس، افسردگی و مانند این‌ها؛

۹. استفاده از داروهای اعصاب و آرامبخش که باعث سستی بدن و خواب آلودگی می‌شود.

بنابراین شما باید ابتدا عاملی را که باعث سست شدنتان شده است، بیابید و با شناسایی عامل، حتماً کار برای برطرف کردن آن آسان خواهد شد، چون ما نمی‌دانیم چه عامل سبب این حالت در شما شده است، به صورت کلی مواردی را ذکر می‌کنیم و امیدواریم با رعایت آنها دوباره شوق نماز به شما برگردد.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha