پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
کد خبر: 1156554
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع)

حوزه/ پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) امروز ۲۴ اردیبهشت ماه با پیام مقام معظم رهبری با حضور اندیشمندان اسلامی از ایران و ۴ قاره در تالار قدس حرم مطهر رضوی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، پنجمین کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع) امروز ۲۴ اردیبهشت با پیام مقام معظم رهبری در تالار قدس سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی آغاز بکار کرد.

همزمان با برگزاری این کنگره ۲۰ نشست تخصصی با ارائه مقالات منتخب در موضوع عدالت و سیره اجتماعی حضرت رضا علیه السلام ارائه می شود.

در ابتدای این اجلاسیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید رضا عاملی دبیر علمی کنگره گفت: لازم می دانم از رهبر حکیم و دوراندیش انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای به جهت پایه گذاری این کنگره مهم امام شناسی و همه مراجع عظام و دانشمندان و اندیشمندانی که پایه این امر معرفتی را گذاشتند سپاسگزاری کنم و تشکر خاص برای بیانات فاخر و حکیمانه رهبر معظم انقلاب و همچنین سپاسگزار مراجع عظام آیت الله العظمی مکارم شیرازی، آیت الله العظمی جوادی آملی و همچنین آیت الله العظمی سبحانی برای پیام ها راهشگا و فاخر آنها هستم.

وی همچنین، گفت: از تولیت معزز آستان قدس رضوی و ریاست محترم کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام برای همه حمایت و راهنمائی ها و دغدغه مندی ایشان نسبت به احیاء معارف و تراث تمدنی اهل بیت علیهم السلام بطور عام و حضرت رضا علیه السلام بطور خاص تشکر می کنم.

دبیر علمی کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام در ادامه با اشاره به سابقه ۴۰ ساله این کنگره گفت: بدیهی است محتوای این کنگره عظیم وامدار اندیشه های متفکرین و عالمان بزرگی است که از بیش از ۳۵ کشور جهان و ایران عزیز به عنوان مهد فکر و تمدن اسلامی تشکر ویژه دارم که بدون این مشارکت ملی و جهانی تحقق این گردهمایی بزرگ امکان پذیر نبود. کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام یک سابقه ۴۰ ساله دارد که از سال ۶۲ تا ۷۲ چهار کنگره را برگزار کرده است و متاسفانه با یک وقفه ۳۰ ساله متوجه شده است. هم اکنون تولیت معزز بنا دارند که این کنگره مهم معرفتی هر دو سال یکبار برگزار شود و برنامه ریزی مفهومی و نظری برای هفت کنگره صورت گرفته است.

وی ادامه داد: پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام که با محوریت نگاه تمدنی امام رضا علیه السلام و با تاکید بر کلیدی‌ترین آرزوی جهان یعنی عدالت و استقرار عدالت برای همگان و همچنین با نگاه به مهم‌ترین چالش جهان معاصر یعنی فراگیری ظلم و تبعیض، به‌دنبال معرفت‌گشایی و راز گشایی از حقیقت الهی و واقعیت‌های جهان معاصر است. این کنگره در حالی برگزار می شود که تبعیض و ظلم روز به روز فراگیرتر و عمیق‌تر و امید به استقرار عدالت جهانی در میان مردم جهان ضعیف شده است و به نوعی شاهد بی عدالتی و ظلم نسبت به همگان هستیم. ) باید توجه داشت که عصر ما، عصر فراگیری ارتباطات جهانی است و به نوعی همه ما در فضای واحد جهانی زندگی می کنیم و مشمول قاعده تاثیر و تاثر هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی در بخشی دیگر یادآور شد: خداوند در قرآن دستور به عدل و احسان داده است: «إن اللهَ یَأمُرُ بِالعَدل و الإحسان» (آیه ۹۰ سوره نحل) و این ارزش بزرگی است که وجه مشترک همه ادیان الهی و اساسا حسن عدالت و قبح ظلم یک امر عقلی و یک رای محمود برای همگان است. عدالت هم ابعاد فردی دارد و هم ابعاد اجتماعی. هم در عرصه سیاسی و هم در قلمرو فرهنگی و هم در همه ارکان اقتصادی عدالت انفاذ فراگیر دارد.

وی با بیان این‌که عدالت پیوند وسیعی با حقیقت دارد گفت: در واقع بنیان همه حقایق الهی اعم از توحید، نبوت و معاد بر پایه عدالت است. همه آنچه خداوند برای هستی و انسان بعنوان اشرف مخلوقات بعنوان حقایق الهی تدبیر کرده است مبتنی بر عدالت است.

وی به مسئله این روزهای غزه هم اشاره و تصریح کرد: متاسفانه امروز نماد مهمترین و عمیق ترین ظلم و تبعیض که از جنس جنایات بزرگ به حساب می‌آید، کشتار جمعی مردم و کودکان در غزه است که منجر به فشرده‌ترین درد و زخم بر پیکر مردم مظلوم فلسطین شده است. کشته شدن بیش از ۱۶۰۰۰ کودک، کشتار زنان باردار و آواره شدن نزدیک به یک میلیون جمعیت و قتل عام و مفقودالاثر شدن بیش از ۵۰ هزار نفر و تخریب فراگیر بیمارستان‌ها، مدارس، خانه های مسکونی و طمع ورزی برای غصب بخش دیگری از سرزمین مردم فلسطین و فشار آوردن برای بیرون راندن زنان و مردان، کودکان و پیران به سمت ناکجاآبادی که میزبان ندارد، نشان از این "درد و زخم بزرگ" بر پیکره همه جامعه بشری دارد. "شبکه اطلاعات امنیت غذایی" در رتبه بندی وضعیت مرحله ۳ به بالا را بحرانی، خطرناک و فاجعه‌آمیز اعلام می کند. متاسفانه وضعیت مردم غزه در وضعیت بالای ۴ است. بین ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ و ۷ مارچ ۲۰۲۴،بیش از ۹۰ درصد از جمعیت نوار غزه (حدود ۲.۰۸ میلیون نفر) در سطوح بالایی از ناامنی غذایی حاد قرار گرفته اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی ادامه داد: در این میان، بیش از ۴۰ درصد از جمعیت (۹۳۹۰۰۰ نفر) در وضعیت اضطراری (IPC فاز ۴) و بیش از ۱۵٪ (۳۷۸۰۰۰ نفر) در وضعیت فاجعه‌آمیز (IPC فاز ۵) قرار گرفته‌اند. حداقل یکی از هر چهار خانوار (بیش از نیم میلیون نفر) با شرایط فاجعه بار (IPC) مواجه است .

وی ادامه داد: وقتی به وضعیت عمومی جهان نگاه می کنیم، همه ارکان پنجگانه مرتبط با ابعاد مادی زندگی و حیات انسان ها یعنی امور مرتبط با غذا، آب، مسکن، سلامت، آموزش و محیط زیست در شرایط سراسر مخاطره آمیز قرار دارد. بطور کلی میزان نابرابری اجتماعی بصورت خیر کننده ای در مقایسه با دو قرن پیش یعنی ۱۸۲۰ افزایش پیدا کرده و از ۲۸ درصد جمیعت به ۸۵ درصد جمعیت افزایش پیدا کرده است. ) بر اساس گزارش ۲۰۲۳ فائو (سازمان خوار و بار و شکاورزی سازمان ملل متحد؛ ۷۸۳ میلیون نفر در جهان با مشکل گرسنگی مواجه هستند. دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر یعنی ۲۷ درصد جمعیت جهان در ناامنی غذائی قرار دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی در بخشی دیگر گفت: همچنین در حوزه سلامت، سازمان جهانی بهداشت در گزارش اخیر خود در سال ۲۰۲۳ اعلام یم کند بیش از نیمی از جمعیت جهان هنوز تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی ضروری قرار ندارند و بیش از ۲ میلیارد نفر در پرداخت خدمات درمانی با مشکل اساسی مواجه هستند.

وی تاکید کرد: داشتن سرپناه و خانه یک حق اساسی برای همه انسان هاست. گزارش های رسمی در سال ۲۰۲۳ نشان می دهد بیش از یک میلیارد جمعیت جهان زاغه نشین هستند و از سرپناه مستحکم و فضای لازم زندگی برخورد نیستند. گزارش مجمع جهانی اقتصادی در سال ۲۰۲۱ خبر از وجود ۱۵۰ میلیون انسان بی خانمان می کند. این فاجعه فقط متعلق به کشورهای کم درآمد و فقیر نیست. حتی در آمریکا بیش از ۶۵۰ هزار نفر تجربه بی خانمانی دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی به مسئله آموزش هم اشاره و عنوان کرد: در حوزه آموزش نیز شاهد بی عدالتی گسترده آموزشی هستیم و همچنان جمعیت ۷۸۰ میلیونی بزرگسالان جهان بی سواد و جمعیت ۲۵۰ میلیون کودکان و نوجوانان محروم از تحصیل هستند.

وی با ذکر این مطلب که شاهد تنزل جایگاه معنوی در جهان هستیم، گفت: اساسا جمعیت بزرگی از جهان یعنی ۴/۱۵ درصد جمعیت جهان فاقد دین هستند. شکسته شدن حریم انسان در بی رحمی نسبت به کودکان و سوء استفاده جنسی از کودکان حکایت از وخامت و ظلم بزرگ می کند. بر اساس گزارش ماموریت عدالت بین المللی، یک میلیون و هفتصد هزار کودک مورد قاچاق جنسی و سوء استفاده جنسی قرار می گیرند. بیشترین نسبت سوء استفاده جنسی از کودکان متعلق به اروپاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی گزارشی هم از مقالات ارسالی به دبیرخانه داد و گفت: در این دو روز بیش از ۸۰ مقاله در نشست های علمی ارائه خواهد شد و آغاز این هم اندیشی بزرگ با بیانات رهبر معظم انقلاب و پیام های مراجع عظام و سخن تولیت معظم آستان قدس رضوی خواهد بود و اختتامیه آن با سخنرانی رئیس جمهور همراه خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha