دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
جوانی جمعیت

حوزه/ دبیر مجمع فعالان جمعیت در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به ضرورت بازنگری در تبصره های قانون جوانی جمعیت، اظهار کرد: متأسفانه این قانون برای مناطق سبز جمعیتی مانند سیستان و بلوچستان آورده خاصی ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، فاطمه شریف زاده با یادآوری جمله مشهور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که «جمهوری اسلامی حرم است و اگر این حرم ماند دیگر حرم ها می ماند» بیان کرد: نباید فراموش کرد که جوانی جمعیت یکی از مهم ترین مؤلفه های حفظ ایران عزیز است.

وی همچنین مجمع فعالان جمعیت را یک مجموعه مردمی و در عین حال تخصصی معرفی کرد و خاطر نشان کرد: برنامه های این مجمع بر موضوع جوانی جمعیت متمرکز است.

وی افزود: خوشبختانه استان سیستان و بلوچستان در وضعیت سبز جمعیتی قرار دارد؛ اما با این حال با کاهش محسوس موالید رو به رو هستیم که نگران کننده است و از طرف دیگر، نرخ افزایشی ناباروری و افزایش اِسقاط جنین نیز به نوعی وضعیت جمعیتی استان را با مخاطره رو به رو کرده است.

دبیر مجمع فعالان جمعیت در استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: بر این اساس، علاوه بر فعالیت های مرتبط با افزایش فرزندآوری، فرهنگ سازی برای ازدواج آسان و همچنین موضوع تحکیم بنیان خانواده و گفتمان بین نسلی در کنار تبیین حرمت اسقاط جنین در دستور کار این مجمع در استان قرار دارد.

شریف زاده با تصریح بر این که فعالیت های این مجمع در همه استان ها به هفته جمعیت خلاصه نمی شود گفت: پیگیری طرح ها و برنامه های این مجمع در طی سال و به شکل مستمر است.

وی به اجرای برخی برنامه ها در این هفته توجه داد و افزود: طرح برکت خونه، برپایی جشن های خواهر برادری و برگزاری مسابقه کتابخوانی ایران، جوان بمان از جمله این برنامه هاست؛ ضمن آن که برپایی دوره های تخصصی تربیت کنشگر جمعیت در برخی نقاط کشور آغاز شده و ادامه دارد.

دبیر مجمع فعالان جمعیت در استان سیستان و بلوچستان طرح استقرار کنشگر جمعیتی در برخی مساجد و برپایی نمایشگاه های تبیینی برای تبلیغ چهره به چهره موضوعات را از دیگر برنامه های هفته جمعیت در کشور و در استان سیستان و بلوچستان خواند و اضافه کرد: خوشبختانه ارزیابی فعالیت های جمعیتی مردمی استان در حال حاضر مطلوب است؛ اما با توجه به کم شدن محسوس تعداد موالید دراستان، نیازمند همکاری و فعالیت بیشتر گروه های جهادی هستیم.

شریف زاده همچنین از همه فعالان و دغدغه مندان جمعیتی دعوت کرد برای همکاری با مجمع به اداره کل تبلیغات اسلامی استان مراجعه کنند.

وی در ادامه به بیاناتی از رهبر حکیم انقلاب اسلامی توجه داد و گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند ازدواج دیرهنگام و فرزندآوری کم، برنامه دشمنان علیه خانواده هاست؛ از این رو خانواده ها باید با ازدواج آسان و بهنگام، از جوانان حمایت کنند.

دبیر مجمع فعالان جمعیت در استان سیستان و بلوچستان افزود: حمایت از جوانان با ازدواج آسان، حرف دل بسیاری از جوانان است؛ اما متأسفانه برخی از والدین و خانواده ها بیشتر به دنبال پیگیری رسومات پرخرج هستند و کمتر به ازدواج آسان می اندیشند.

وی با تصریح بر این که جنس بیشتر مشکلات جمعیتی از نوع فرهنگی است گفت: معتقدم همه نهادها و همه ظرفیت ها باید با همکاری و هم افزایی در کنار هم قرار گیرند تا مشکلات جمعیتی رفع شود.

شریف زاده با تأکید بر این که یک دست صدا ندارد اظهار کرد: فرهنگسازی در عرصه جمعیت، همت جمعی می طلبد؛ ضمن آن که تولید فیلم و سریال و فضاسازی شهری در کنار مدیریت فضای مجازی و رسانه نیز در این عرصه مهم است و باید دنبال شود.

وی با تأکید بر این که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌توانست در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشد ادامه داد: متأسفانه این قانون تبصره های زیادی دارد و شامل بسیاری از افراد نمی شود؛ ضمن آن که برای نقاط سبز جمعیتی مانند سیستان و بلوچستان نیز آورده خاصی ندارد.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان دارای 26 شهرستان است که موضوعات تشویقی این قانون تنها شامل 6 شهرستان می شود.

دبیر مجمع فعالان جمعیت در استان سیستان و بلوچستان ابراز امیدواری کرد با اصلاحات لازم در این قانون، تعداد بیشتری از مردم بتوانند از تسهیلات تشویقی و حمایتی آن بهره ببرند.

پایان پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha