یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
استاد هادوی تهرانی  رئیس موسسه رواق حکمت

اگر کسی به نیت نام و نان وارد حوزه شود، نه به نام می رسد و نه به نان، بلکه دیر یا زود به زمین می خورد و اگر زودتر به زمین بخورد به نفع اوست و وزر و وبال او کمتر می باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی، در جمع دانش آموختگان واساتید و طلاب مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج)شهرستان بناب، در مسجد رضائیه قم با اشاره به ضرورت تلاش برای رسیدن به قله های علم و دانش، گفت: طلاب جوان که برای کسب علوم اهل بیت(ع) و آشنا سازی  مردم با مکتب نورانی حضرات معصومین(ع) وارد حوزه شده اند باید بیش از پیش بنیه علمی و اعتقادی خود را تقویت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین هادوی با اشاره به اینکه طلبگی یک رشته تحصیلی نیست، تاکید کرد: طلبگی مانند فیزیک و شیمی یک رشته تحصیلی نیست، بلکه منش و شیوه زندگی سعادت بخش است که لوازم و شرایط خاص خود را دارد و اگر کسی به این لوازم و ویژگی ها ملتزم نباشد، نمی تواند به نتیجه مطلوب دست یابد.

نباید به نیت نام و نان وارد حوزه شد

استاد حوزه علمیه قم، اولین شرط موفقیت در عرصه طلبگی را داشتن نیت خالص ذکر کرد و افزود: اگر کسی به نیت نام و نان وارد حوزه شود، نه به نام می رسد و نه به نان، بلکه دیر یا زود به زمین می خورد و اگر زودتر به زمین بخورد به نفع اوست و وزر و وبال او کمتر می باشد.

رییس موسسه رواق حکمت افزود: تنها باید برای خدا و برای این که دین خدا را یاری کرد، به حوزه وارد شد، چرا که در روایات اسلامی آمده است هفتاد گناه از انسان جاهل بخشیده می شود، قبل از این که یک گناه از انسان عالم بخشیده می شود و این مسئله نشان دهنده اهمیت طلبگی است. پس اگر نیت طلبه از ورود به حوزه، خالص نباشد جز این که روز قیامت حسرت  بخورد و دچار وزر و وبال شود، چیزی نصیب او نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی، استفاده از نعمت های خدادادی در راه تحصیل علم و دانش را ضروری دانسته و تاکید کرد: طلاب جوان باید قدر لحظات عمر و جوانی خود را بدانند، چرا که به فرموده امیرالمومنین(ع) عمر مانند گذشتن ابرها می گذرد و انسان زمانی ممکن است به خود بیاید که خیلی دیر شده باشد، پس باید از همین ابتدای جوانی که توان جسمی و فرصت کافی وجود دارد، به فکر آخرت بود.

لزوم توجه جدی طلاب به ادبیات

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم توجه جدی طلاب به ادبیات، گفت: ادبیات ابزار کار طلبه است و امکان ندارد کسی ادبیات را خوب نخوانده باشد و بتواند احکام دین خدا را از منابع استنباط کند.

 رییس موسسه رواق حکمت در پاسخ به ایراداتی که به کتاب های درسی حوزه گرفته می شود، ابراز داشت: این که برخی با اظهار نظرهای نسنجیده می گویند کتاب های درسی که در حوزه ها خوانده می شود، فایده ای ندارد، یا خواندن آنها چه لزومی دارد، یک حرف بی اساس و اشتباه است، چرا که صحبت در باره این کتاب ها در شأن بزرگان حوزه و علما است، نه طلاب مبتدی.

حجت الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی، کبر و غرور را یکی از آفات طلبگی دانسته و افزود: طلابی که استعداد زیادی دارند، نباید دچار غرور شوند و از تلاش کافی دست بردارند، بلکه باید درس های حوزه را خوب بخوانند، چرا که خوب درس خواندن زود تر انسان را به مقصود می رسانند تا تند درس خواندن.

وی در پایان با اشاره به عنایات صاحب اصلی حوزه یعنی امام زمان(عج) به علما و طلاب، خاطر نشان کرد: حوزه ها علمیه صاحب دارند و اگر ما طلاب از خود اخلاص و تلاش نشان دهیم، یقینا اهل بیت(ع) از ما دستگیری می کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha