دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024

امروزه برخی افراد زیر پرچم دین داری در قالب بررسی فلسفه دین، نوعی شکاکیت را نسبت به دین و دیانت رواج می دهند، که ارمغانی جز ایجاد شبهه نسبت به دین و دیانت و حتی بی دینی ندارد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین جواد سلیمانی، در دوازدهمین نشست از سلسله نشست های علمی، تخصصی« چهل منزل تا اربعین» با موضوع «امام حسین(ع) و جاهلیت نو»، که در محل انجمن های علمی حوزه برگزارشد، اظهار داشت: کتاب های زیادی در مورد واقعه عاشورا نوشته شده است؛ به گونه ای که بعضی  از آن ها تنها شرح واقعه است و بعضی به تحلیل آن می پردازد، برخی دیگر نیز فلسفه حرکت حضرت اباعبدالله(ع) را مورد بررسی علمی قرار می دهند.

*جاهلیت قرن 20 دامن گیر جوامع اسلامی

 این پژوهشگر حوزوی یادآور شد: امروزه جاهلیتی دامن گیر جامعه جهانی شده است که جوامع اسلامی هم از آن مستثنی نیستند؛ در جاهلیت جدیدتری که نام آن را می توانیم، جاهلیت قرن20 بنامیم، حیله هایی از سوی دشمنان دین به کار برده می شود، که به مغزشیاطین صدر اسلام خطور نمی کرد.

وی افزود: این افراد، امروزه زیر پرچم دین داری در قالب بررسی فلسفه دین، نوعی شکاکیت را نسبت به دین و دیانت رواج می دهند، که ارمغانی جز ایجاد شبهه نسبت به دین و دیانت و حتی بی دینی ندارد.

 عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی اضافه کرد: آن ها در همین راستا، عنوان می کنند، که دین در فضای علمی معنادار نیست، بلکه دین تنها در درون خود دین است که معنا پیدا می کند.

* برخی موسسات در راستای دشمنان حرکت می کنند  

حجت الاسلام سلیمانی هشدارد داد: حتی بعضی از مؤسسات داخل کشور، و برخی از برنامه های تلویزیون نظام اسلامی، در راستای سیاست های تعریف شده دشمنان دین کار می کنند.

وی در بیان عوامل مهم بازگشت جاهلیت به جامعه اسلامی، بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص)، گفت: مخالفت با پیامبر(ص) در قالب دفاع از دین، زمینی کردن خلافت، لغزش خواص جامعه اسلامی، تساهل ناروا در دین و سلطه زرسالاران پنج عامل مهمی است که باعث آن شد، تا جاهلیتی که پیامبر اسلام(ص) با بعثت خود آن را از جامعه اسلامی زدوده بود، دوباره به  جامعه اسلامی بازگردد.

وی ادامه داد: با نگاه به قیام امام حسین(ع)، می توان گفت که بعد از آن که رسول اکرم(ص) رحلت کرد، دین اسلام دستخوش آفاتی شد، و این آفات، آنقدر دامن جامعه اسلامی را فرا گرفت که 50سال پس از رحلت پیامبراسلام(ص)، مردمی که ادعای مسلمانی داشتند، نوه او یعنی امام حسین(ع) را به نیت قربت الی الله به شهادت رساندند.

*جاهلیت نوین با رنگ و بوی دینی

این محقق حوزوی اضافه کرد:  همان فرهنگ جاهلی که قبل از بعثت رسول اکرم(ص)، در جامعه جاهلیت عرب حکم فرما بود، بعد از رحلت پیامبر(ص)، دوباره به جامعه برگشت، اما باید توجه داشت که این جاهلیت، جاهلیت کهنه قبل از بعثت پیامبر (ص)، نبود، بلکه جاهلیت نوینی بود که رنگ و بوی دینی نیز به خود گرفته بود و به همین دلیل، مبارزه با آن بسیار سخت بود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این که پیامبر اسلام(ص)، در واقعه غدیرخم و بسیاری موارد دیگر سفارش کرده بودند که بعد از من برای پیروی صحیح از دین اسلام، به سراغ علی ابن ابی طالب(ع) بروید، اما امت پیامبر(ص) بعد از رحلت ایشان، برای دریافت اسلام، به سراغ صحابه رسول الله(ص)؛ البته غیر از امام علی(ع) رفتند و به همین دلیل در همان آغاز دوران پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، زاویه ای با سفارش ها و توصیه های پیامبر(ص) به وجود آمد که این زاویه روز به روز بیشتر شد، تا جایی که در واقعه کربلا این فاصله، خود را به خوبی نشان داد.

*حادثه عاشورا، حاصل تفکرات انحرافی

حجت الاسلام سلیمانی با بیان این که بسیاری از امت پیامبر(ص) و کسانی که برای دریافت احکام اسلام، به سراغ صحابه از رسول الله به غیر از امام علی(ع) رفتند، امیر المومنین(ع) را هم  دوست می داشتند، گفت: این ها با افرادی مانند ابوسفیان، و ... که در اصل ضد ولایت بودند، تفاوت داشتند و باید آن ها را زاویه داران با ولایت نامید، اما این زاویه در نهایت آن قدر زیاد شد، که تفکرات انحرافی تمام وجود آنها را فرا گرفت، به گونه ای که حادثه کربلاء حاصل این امر است.

 وی با تأکید بر این که مبارزه با جاهلیت نوین بعد از رحلت پیامبراسلام(ص)، به دلیل این که رنگ و بوی دینی به خود گرفته بود، بسیار سخت تر و دشوار تر بود، گفت: در واقعه کربلا، هر چه امام حسین(ع)، به افراد گوشزد می کندکه آیا انحراف در دین را نمی بینیدو متوجه نمی شوند، نتیجه این است که امام سوم شیعیان، خون خود و خانواده و بهترین یارانش را برای بیداری این وجدان های به خواب رفته فدا کند.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha