پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

جمعی از محققان مرکز فرهنگ معارف قرآن وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مقاله ای رابطه دختران و پسران از نگاه قرآن و روایات را بررسی کرده اند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این مقاله با اشاره به نهی اسلام از برقراری روابط آسیب زا بین دختران و پسران آمده است: این نهی به معنای طرد افراد از جامعه و جلوگیری از فعالیت های اجتماعی نیست بلکه اسلام، حفظ حریم میان زن و مرد و عفت و حیا را مورد تأکید قرار می دهد.

در این مقاله با اشاره به بیان برخورد حضرت موسی با دختران شعیب در قرآن و معرفی الگوی شایسته روابط بین دختر و پسر در این آیات آمده است: این الگو شایسته به ما نشان می دهد که می شود زنان و مردان در جامعه با یکدیگر برخورد و تعامل داشته باشند و در عین حال حریم یکدیگر، حیا و عفت خود را نیز حفظ کنند.

در مقاله «روابط دختران و پسران از نگاه قرآن و روایات» به آسیب های روانی و خانوادگی ایجاد رابطه های نامشروع میان دختران و پسران اشاره و تصریح شده است: فقدان حریم میان زن و مرد و آزادی معاشرت های بی بند و بار، هیجان ها و التهاب های جنسی را فزونی می بخشد.

در این مقاله غریزه جنسی، غریزه ای نیرومند و عمیق معرفی شده و آمده است: تحریک پذیری روح بشر، محدود نیست و هیچ مردی از تصاحب زیبارویان و هیچ زنی از متوجه کردن مردان و تصاحب قلب آنان سیر نمی شود.

در این مقاله به انحراف اذهان و آشفتگی فکر و دل ناشی از وجود روابط نامشروع اشاره شده و آمده است: چه بسیار دخترانی که به سبب شوق دستیابی به نشانه های مقبولی زیبایی به اختلافات روانی دچار می شوند و بواسطه احساس کمبود و حقارت در زمینه توجه دیگران، لطمه های جدی بر روح و روان آنان وارد می شود.

در ادامه این مقاله آمده است: آفت دیگران این است که روح لطیف و با نشاط روابط که معمولا ناپایدار، بر اساس سودجویی و منجر به شکست است، گرفتار افسردگی می شود.

در مقاله جمعی از محققان مرکز فرهنگ و معارف قرآن بی رغبتی به ازدواج و تشکیل خانواده از دیگر آفات چنین روابطی معرفی شده و آمده است: ازدواج در جامعه ای که روابط جنسی را به محیط خانوادگی محدود می کند، پایان انتظار و در جامعه ای که روابط آزاد در آن وجود دارد، آغاز محرومیت است.

در بخشی از این مقاله به این نکته اشاره شده است که: پسری که قبل از ازدواج با افراد زیادی ارتباط داشته به هنگام ازدواج به هر دختری که نظر کند، می پندارد او نیز با پسرهای متعدد ارتباط داشته و پاک و عفیف نیست و در نتیجه روح بی اعتمادی و سوء ظن در جامعه اوج می گیرد.

در پایان این مقاله نگاه مسموم از زمینه های ایجاد روابط ناسالم برشمرده شده و آمده است: خودنمایی و خود آرایی، طنازی در سخن، تاخیر در ازدواج، بستر اجتماعی، مرحله رشد، عدم تقید خانواده به مسایل دینی، بی توجهی به نیازهای جوانان در خانواده و رسانه از دیگر عوامل ایجاد روابط ناسالم در جامعه است که اصلاح هر کدام، نقش ویژه ای در سلامت اجتماعی از این معضل دارد. 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha