پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024

نهمین نشست از سلسله مباحث قرآنی، تحت عنوان نقد و بررسی مقاله علم قرآن از دائره المعارف لایدن به همت انجمن قرآن پژوهی، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در دفتر انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این نشست حجت‌الاسلام دکتر رضایی با اشاره به شیوه های استخراج مبانی علمی از قرآن کریم گفت: شیوه استخراج تمام مبانی علمی از قرآن و نیز شیوه تطیبق نظرات علمی اثبات نشده بر قرآن نادرست است.

عضو هیئت علمی مرکز جهانی علوم اسلامی، استخدام علوم در فهم قرآن کریم را سومین شیوه استخراج مبانی علمی از قرآن دانست و افزود: قرآن می تواند در بسیاری از حوزه‌های علوم دیگر موضوع سازی و نظریه پردازی کند و دانشمندان علوم تجربی را در مسیر مباحثی چون وجود موجودات زنده در فضا و اقتصاد بدون ربا جهت دهی نماید.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام دکتر اسکندرلو با بررسی محتوای مقاله علم قرآن، دائره المعارف لایدن، ضمن اشاره به عدم مشخص کردن محدوده بحث از سوی مؤلف تصریح کرده است: نویسنده سعی کرده است بر سخنان افرادی چون فخررازی و بیروتی تکیه کند که مفاد آن نفی استفاده علمی از آیات قرآن است.

وی با استنادبه آیات الهی، قرآن را کتاب هدایت انسان ها معرفی نمود و گفت: قرآن کتاب هدایت است و حقایق و راه کارهای به تکامل رسیدن انسان ها در مقام عمل را تبیین نموده  است.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha