جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ طبق تحقيق مفصلي كه مركز فقهی ائمه اطهار(ع) راجع به احكام كودكان شده است، هشت جلد ۶۰۰ صفحه‌اي از احکام مربوط به کودکان جمع آوری شده كه به نوعی بزرگ‌ترين دايرة المعارف كودك است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آيت الله محمدجواد فاضل لنكراني امروز در ديدار مدير كل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و مدیرکانون های زبان استان قم گفت: اسلام اساس تربيت را از كودكي و حتی از قبل از ولادت آغاز مي‌كند.

وی افزود: اگر در جهات علمي، در جهات معنوي، اخلاقي، ادب، يك برنامه‌ريزي دقيق روي كودكان داشته باشيم،  آينده خيلي محكم و مطمئني خواهیم داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)گفت: طبق  تحقيق مفصلي كه مركز فقهی ائمه اطهار(ع) راجع به احكام كودكان شده است، هشت جلد 600 صفحه‌اي از احکام مربوط به کودکان جمع آوری شده كه به نوعی بزرگ‌ترين دايرة المعارف كودك از جهت ديني، فقهي و تربيتي است.

 آیت الله فاضل لنکرانی خاطر نشان ساخت: هيچ ديني مثل اسلام نسبت به كودك توجه و برنامه‌ريزي نكرده، ولی متاسفانه ما از آن غافل هستيم و توجه نداريم، لذا اين سرمايه‌ي اصليِ یعنی كودكان را همينطور رها كرديم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهارخاطر نشان ساخت: مسئولين دولت نظام جمهوري اسلامي بالخصوص كانون پرورش فكري كودكان، بايد يك برنامه‌ي مدوّني را به خانواده‌ها بدهند، يعني به هر خانواده‌ وهر كسي كه بچه دار مي‌شود و مي‌رود در اداره ثبت مي‌خواهد شناسنامه بگيرد، كنارش دستورات مرتبط به فرزندداری و تربیت کودک را به او بدهند.

عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: صداهايي كه بچه مي‌شنود، حتي در ايامي كه در شكم مادر هست، اينها همه در روح و روان بچه تأثيرگذار است، نمازو قرآني كه پدر و مادر در خانه مي‌خوانند، حتي روابط بين پدر و مادر نیز موثر است؛ ما فكر مي‌كنيم بچه تعقل ندارد و نمي‌فهمد،  تا جایی که اسلام تاکید دارد، حتي اگر مرد و زن، زن و شوهر، در اتاق خودشان بخواهند با هم ارتباط داشته باشند بچه در آن اتاق نباشد، در روايات داريم كه اين  نیز تأثيرگذار است.

وی افزود: بيماري‌های مختلف مثلا اوتیسم، درست است که يك عللي دارد،ولي يك مقداري هم ريشه تربيتي دارد، يعني درايجاد كودك هيچ توجهي نمي‌كنند؛ چرا که اگر پدر و مادر دستورات ديني را رعایت كنند، مطابق با دستورات ديني عمل كنند و آن لحظه‌اي كه مرد و زن مي‌خواهند با هم ازدواج كنند، اين آموزش‌ها به آنها داده شود، بسیاری از این مشکلات پیش نخواهد آمد.

 آیت الله فاضل لنکرانی در توصیه ای خطاب به مسئولین كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گفت: از ظرفيت حرم مطهر حضرت معصومه( سلام الله عليها) و هم از ظرفيت حوزه و مراكز حوزوی استفاده کنید، امروز بحمدالله بعد از انقلاب مراكز حوزوي خيلي خوبي تشكيل شده که مراكز تحقيقاتي خوبی دارند، سؤالهاي روز دنيا در مورد كودك را كانون پرورش فكري كودكان از مردم و دانشگاه‌ها و از داخل و خارج جمع‌آوري كرده و اين سؤالات را براي اين مراكز حوزوی ارسال كند و از آنها پاسخ بخواهد.

وی افزود: در چهارچوب مجموعه‌ي اداري خودتان را محدود نكنيد، واقعاً دنبال اين باشيد از کسانی كه در مسائل تربيتي كار كردند، دعوت كنيد كه بيايند مسائل را مطرح كنند،سوالات و نشست‌ها مطرح شود؛ واقعاً اگر اين كانون بتواند در هر خانه‌اي و  ازدواجي حضور داشته باشد، يك دستور العمل مدوّني را به يك زوج و زوجه‌ي جوان كه ازدواج مي‌كنند بدهند بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطر نشان ساخت:  دستوراتي كه ما در اسلام داريم از يك سال قبل از ولادت كودك است كه مرد و زن چه كار كنند؟ اينها را به افراد بدهند و بعد هم اين بچه كاملاً مراقبت بشود، اكتفا نكنيم بر اينكه اين در هفت سالگي به مدرسه مي‌رود و بعد ياد مي‌گيرد، نه ، تا همين هفت سالگي بايد بچه‌ را در يك مسيرهاي تربيتي قرار داد، اين به نظر من كار خيلي اساسي است و اميدوارم ان شاء الله خدا كمك‌تان كند و بتوانيد كار اساسي انجام بدهيد و اين كانون قم را الگويي براي همه استان‌ها قرار بدهيد.

 

 

۳۱۳/۳۲

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha