جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کتاب قاموس المعارف

حوزه / این اثر، دائرة المعارفى فارسى است که ۴۵ هزار مدخل و اصطلاح دينى، كلامى، فلسفى، رياضى، نجومى، تاريخى، ادبى و... را به قلم مرحوم آيت الله محمدعلي مدرس تبريزى (متوفای ۱۳۳۳ ش) گرد آورده است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» کتاب قاموس المعارف  اثر علمی مؤسسه امام صادق درگروه علمی: تصحيح و تحقيق  است که در هفدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.

نگارنده، هفده سال از عمر خود را صرف تأليف اين اثر گرانسنگ كرد و در تدوين آن، از منابع بسيارى بهره برد. اشراف وی به علوم مختلف و آشنایي اش با زبا نهاى عربى، انگليسى، فرانسوى و.. باعث ارائه اثرى كم نظير و سودمند به فرهنگ اين سرزمين شد.

آيت الله مدرس تبريزى در مقدمه این دائرة المعارف، رساله اى جامع در باره دستور زبان فارسى نوشته است كه می توان آن را نخستين دستور زبان كامل در زبان فارسى به شمار آورد.

تصحيح و تحقيق قاموس المعارف در مؤسسه امام صادق زير نظر حجت الاسلام و المسلمين عليرضا سبحانى در چهار مجلد و با قطع رحلى به انجام رسيد. هر یک از این چهار مجلد، با مقدمه این چهار دانشمند و محقق همراه شد: آيت الله العظمى جعفر سبحانى، دكتر مهدى محقق، حجج اسلام و المسلمين حسن طارمى راد و رسول جعفريان.

برخی ویژگیهای تصحیح این اثر عبار ت اند از:

 * تکمیل تلفظ مدخ لها با استفاده از روش خود مؤلف؛

 * استخراج برخی توضیحات و معانی مداخل از دیگر منابع؛

 *معرفی مختصر منابع دائره المعارف در بخش ضمیمه؛

 * جداسازی معانی مختلف هر مدخل؛ 5. حفظ رسم الخط مؤلف؛

 البته در این بخش، برای سهولت قرائت متن، مطابق کتاب فرهنگ املایی خط فارسی، اندکی تغییرات داده شد؛

 * افزودن برخی توضیحات در باره معنای کلمات نامأنوس و مشکل، تلفظ امروزین برخی اسامی و شرح مختصر برخی مدخل ها.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha