شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رافد التمیمی موسسه وارث الانبیاء

حوزه/ به همت مؤسسه مطالعات تخصصی نهضت حسینی «وارث الانبیاء(ع)»، موسوعه علمی کلمات و دائرالمعارف الفبایی امام حسین(ع) در قم تدوین می شود.

مدیر مؤسسه وارث الانبیا(ع) در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهار داشت: رسالت این موسسه انجام امور علمی، پژوهشی و تحقیقاتی پیرامون نهضت امام حسین(ع) می باشد که تا به امروز فعالیت های مناسبی در این زمینه صورت پذیرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین "رافد التمیمی" ابراز داشت: «موسوعه کلمات امام حسین(ع)» و «دائرة المعارف الفبایی امام حسین(ع)» دو پروژه علمی، پژوهشی و تحقیقاتی جدید این موسسه است که توسط گروه های گوناگون علمی در حال انجام می باشد.

وی به معرفی موسوعه کلمات امام حسین(ع) پرداخت و گفت: این پروژه علمی و تحقیقاتی بزرگ، با برنامه زمانبندی 5 ساله از دو سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است.

مدیر مؤسسه وارث الانبیاء ادامه داد: در این پروژه کلماتی که مجموعه دارالحدیث پیش از این جمع آوری کرده بود را در اختیار گرفته و با منابعی که داشتیم، آن را افزایش و از مصادر گوناگون، کلمات دیگر را استخراج و در پایان تمام کلمات موضوع بندی شد.

حجت الاسلام و المسلمین التمیمی خاطرنشان ساخت: در این موضوع بندی، کلمات امام حسین(ع) مرتبط با علوم پزشکی، تاریخ، اجتماعی، فقه، عرفان، کلام، فلسفه و ... به صورت فایلی خاص درآورده شده و برای بررسی بیشتر در اختیار متخصصین آن رشته قرار می گیرد تا اگر نواقص یا کاستی هایی داشت، تکمیل و برطرف شود.

وی اذعان داشت: در حال حاضر این موسوعه دارای 35 موضوع اصلی و بیش از 10 هزار نکته و موضوع فرعی پیرامون امام حسین (ع) بوده و این نکات کماکان در حال افزایش می باشند.

مدیر مؤسسه وارث الانبیاء در بخش دیگری از گفت وگو به معرفی «دائرة المعارف الفبایی امام حسین(ع)» پرداخت و گفت: موضوعات این مجموعه علمی نفیس و ارزشمند، حول محور نهضت امام حسین(ع) و به صورت کاملا مدخل بندی شده و هر مدخل حاوی چندین مقاله علمی، در حال تدوین و تکمیل می باشد.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: در این دائرة المعارف جامع و کامل، تمام مفردات، مفاهیم و اشخاص مرتبط با کربلا، دسته بندی و اطلاعات هر روز در حال تکمیل است و به دلیل فراوانی اطلاعات و گستردگی فعالیت، زمانی برای اتمام آن مشخص نمی توان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین التمیمی اظهار داشت: در حال حاضر این دائرة المعارف دارای صدها مدخل علمی و دسته بندی الفبایی می باشد.

مدیر مؤسسه وارث الانبیاء در پایان ابراز داشت: امیدوارم به برکت نام حضرت سیدالشهداء(ع) بتوانیم با استفاده از ظرفیت غنی شیعه، گام های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی ارزشمندی در زمینه شخصیت نورانی امام حسین(ع) برداشته و بخشی از نواقص را جبران نماییم.

انتهای پیام17/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha