پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

حجت‌الاسلام جزایری معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: فراهم آوردن امکانات لازم و بستر مناسب برای مطالعات فقه و اصول، تألیف و نشر مقالات علمی از اهداف راهبردی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) است.

 به گزارش مرکز خبر حوزه، وی به ضرورت توجه به فقه شیعی و کاستی‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: تلقی افکارعمومی این است که درباره فقه به اندازه کافی کار شده، ولی وقتی وارد میدان می‌شویم و نیازهای فقهی را بررسی می‌کنیم می‌بینیم هنوز تا نقطه تأمین نیازها، فاصله زیادی داریم.

حجت‌الاسلام جزایری به شیوه آموزش و پژوهش در این مرکز اشاره کرد و بیان داشت: شیوه آموزش مرکز، آمیخته با پژوهش است و هر دانش پژوه باید یک مقاله علمی در 30 صفحه ارائه دهد و در جلسه داوری از آن دفاع کند.

معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، به بخش‌‌های مختلف آموزشی و پژوهشی این مرکز اشاره کرد و افزود: یکی از بخش‌های مرکز، بخش شبهه‌شناسی یا مسئله شناسی است که از 6 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است.

حجت‌الاسلام جزایری با بیان اینکه دانش پژوهان این مرکز در دو مقطع چهار سال و هفت سال به تحصیل اشتغال دارند گفت: دانش‌پژوهان در مقطع اول یک دوره اصول، قواعد فقهیه، رجال، روش تحقیق، قواعد عامه فقه مقارن، فقه عبادات، فقه معاملات، فقه سیاست و مسایل مستحدثه را فرا می‌گیرند.

وی افزود: در مقطع دوم، هر دانش‌پژوه صرفا یک گرایش خاص را انتخاب و پیرامون آن به پژوهش علمی می‌پردازد.

معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، تدوین دائره المعارف در عرصه‌های مختلف فقهی را از دستاوردهای پژوهشی این مرکز برشمرد و ادامه داد: هم اکنون دائره المعارف احکام صبیان در اسلام در حال تدوین است و رئیس الازهر اعتراف کرده که این کار به مراتب از کار مشابه الازهر قوی‌تر است، همچنین در زمینه احکام نساء نیز دائره المعارف ارزشمندی تدوین و منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام جزایری تعامل این مرکز با سایر مراکز بین‌المللی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: برخی از دانش‌پژوهان این مرکز به کشورهای خارجی به خصوص انگلستان اعزام می‌شوند تا در رشته‌های حقوق، مباحث غربی را نیز بیاموزند و به طور تطبیقی کار کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha