سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024

مراسم رونمایی از نرم افزار گنجینه نور، آخرین دستاورد مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، این نرم افزار اولین نسخه دیجیتالی جامع الاحادیث اهل بیت(ع) با ترجمه فارسی است که در آن متن و ترجمه کامل 233 کتاب در 381 جلد از منابع روایی مانند اخلاق، تاریخ، تفسیر، دعا، طب، عقاید و فقه آمده است.

متن و ترجمه کتاب های روایی همچون بحارالانوار، اصول و روضه کافی، من لایحضر الفقیه، ارشاد و امالی شیخ مفید، خصال و امالی شیخ صدوق، تحف العقول، لهوف، ثواب الاعمال، توحید مفضل، مکارم الاخلاق، غیبت نعمانی کمال الدین در این نرم افزار ارائه شده است.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در مراسم رونمایی این نرم افزار گفت: امکاناتی که امروز در اختیار محققان و مؤسسات حوزوی قرار گرفته است، مسئولیت آنها را بیشتر می کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری، با بیان اینکه پیوند قرآن و معارف اهل بیت(ع) انسان را به کمال نزدیک تر می کند گفت: باید از تمام امکانات خود برای معرفی معارف قرآن و اهل بیت(ع) به جهانیان بهره ببریم.

وی افزود: احادیث، مبیّن و مفسر آیات قرآن کریم است و انتقال این معارف به دنیا، مهمترین راه زمینه سازی برای حکومت جهانی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج با تقدیر از تلاش های انجام گرفته برای تولید نرم افزارهای علوم اسلامی افزود: امروز نیازمند نرم افزار جامع علوم اسلامی هستیم که شامل همه کتب اصلی رشته های اصلی علوم اسلامی مانند تفسیر، کلام، رجال، تاریخ و سیره، ادبیات، حدیث، فقه، فلسفه و عرفان باشد.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در تولید نرم افزارهای متعدد و متنوع میجتواند از سایر مراکز پژوهشی حوزه استفاده کنند گفت: افزایش ضریب نفوذ برنامه های این مرکز به حوزه کشورهای عربی ضروری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ری شهری، پرداختن جدی تر این مرکز به مقوله آموزشی میان طلاب را خواستار شد و افزود: باید در نرم افزارها، توضیحاتی در خصوص احادیث ضعیف و مسأله ساز آورده شود.

وی همچنین بر ضرورت تهیه نرم افزارهای مورد استفاده خانواده ها تأکید کرد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی هم در این مراسم گفت: اگر چه در زمینه دیجیتالی کردن محتواهای ملی و دینی در حال پیشرفت هستیم، اما تولید اطلاعات در کشور به دلیل مشکلات ساختاری که جامعه اطلاعاتی دارد از سرعت بالایی برخوردار نیست.

حجت‌الاسلام شهریاری افزود: با توجه به سند چشم انداز 20 ساله کشور در فرایند شکل گیری جامعه اطلاعاتی، باید سرمایه گذاری جدی و کلان داشته باشیم.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha