جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

نشست مقدماتی و کارگاه علمی همایش اسلام و حقوق بشر دوستانه بین المللی, صبح امروز با حضور محققان و پژوهشگران در سالن کنفرانس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه, حجت‌الاسلام‌ و المسلمین هادوی تهرانی, طی سخنانی با بیان اینکه اسلام در زمینه حقوق بشر دوستانه مطالب بسیاری دارد گفت: باز اندیشی در قرآن و سنت می‌تواند پاسخگوی بسیاری از مسایل مطروحه باشد.

وی افزود: در کنار این فرصت که هم اکنون برای بیان دیدگاه‌های اسلامی فراهم شد, با یک تهدید علمی نیز مواجه هستیم, به گونه‌ای که وقتی ما با مفاهیم تازه برخورد می‌کنیم, می‌خواهیم آن مفاهیم را به معارف اسلامی تحمیل کنیم, در حالیکه نباید معنا را به منبع تحمیل کنیم بلکه باید معنا را از منابع استخراج نماییم.

مسئول مؤسسه فرهنگی رواق حکمت ادامه داد: اصطلاح حقوق بشر دوستانه از اصطلاحاتی جدید است که طی 5/1 قرن اخیر مطرح شده و طبق چند کنوانسیون ژنو به صورت قرار داد ایجاد شده و در حوزة حقوق عمومی   بین المللی مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه, حقوق بشر دوستانه در زمان جنگ و درگیری مطرح می‌شوند گفت: ما در کنار آن با اقدامات بشر دوستانه‌ای مواجه هستیم که در زمان غیر جنگ مطرح می‌شوند که زلزله, سیل و ... نمونه‌های آن می‌باشند و کشورها در زمان وقوع این گونه حوادث به یاری و کمک یکدیگر می‌پردازند, هر چند ممکن است برخی به دلیل مسایل سیاسی کمک یکدیگر را قبول نکنند.

 وی تصریح کرد: اگر پشتوانه اخلاقی و معنوی در جنگ‌ها بین نیروهای نظامی وجود نداشته باشد, قوانین بین المللی نمی‌توانند تضمین کننده باشند, چنانچه در جنگ عراق شاهد نقض قوانین حقوق بشر دوستانه هستیم.

استاد حوزه علمیه قم, ضعف ساختار سازمان‌های بین المللی را مورد توجه قرار داد و گفت: قوانین بین المللی برای منافع برخی کشورها کنار گذاشته می‌شوند و هیچ ابزاری برای برخورد با آنها وجود ندارد, که در جنگ آمریکا با افغانستان شاهد آن بودیم.

وی کرامت انسان و حقوق بشر را از اصول حقوق بشر دوستانه نام برد و اظهار داشت: حقوق بشر دوستانه مانع از مد نظر گرفتن ملیت, قوم, نژاد, رنگ و ... بر اساس پذیرش حق برای انسان مطرح می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین هادوی تهرانی به برخی از روایات منقول از ائمه اطهار (ع) در مورد حقوق بشر دوستانه اشاره کرد و گفت: در طرح اینگونه مباحث باید دیدگاه‌های دیگر ادیان و مکاتب را نیز مورد بررسی و نقد قرار داد.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام‌ و المسلمین احمد مبلغی, مدیر پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز اظهار داشت: قواعد فقهی جایگاه مهمی برای فقه حقوق بشر دوستانه است, باید بدون پیش داوری به بررسی فقه اسلام در مورد حقوق بشر دوستانه پرداخت که ممکن است در بعضی جاها با قوانین حقوق بشر دوستانه منطبق و یا غیر منطبق باشند.

وی گفت: عدم قتل اسیر یا کسانی که در معرکه جنگ بوده و بی‌گناه هستند در فقه ما مورد توجه جدی بوده و مباحث بسیاری در مورد آن مطرح شده, لذا حقوق بشر دوستانه اگر چه اصطلاح جدیدی است, اما ریشه‌های آن را همواره از روز نخستین خلقت آدم در طول تاریخ شاهدیم, چنانچه زن و بچه مظهر بی‌گناهی به شمار می‌روند و افراد تاریخ از هر نژاد و قومی به این مساله توجه دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha