یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

نشست علمی، بررسی مبانی فقهی و حقوقی تغییر جنسیت به منظور تبیین نظرات و دیدگاه های فقها و حقوقدانان مذاهب و ادیان مختلف و بررسی سیر تاریخی این موضوع، با حضور صاحب نظران و اندیشمندان حوزوی در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این نشست حجت‌الاسلام کریمی نیا، معاون پژوهشی مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم گفت: با رشد و پیشرفت علم و دانش، مباحث جدیدی مطرح می شود و لازم است فقها پاسخ مناسبی برای آن پیدا کنند، بر این اساس، مسئله تغییر جنسیت از سوی فقها شناخته شده است و تاکنون صدوپنجاه استفتاء فقهی از 25 فقیه و مجتهد در این زمینه در دست داریم.

وی با مطرح کردن این سئوال که آیا تغییر جنسیت جایز است یا نه گفت: وضعیت ازدواج، تغییر جنسیت فرزندان، وضعیت مهریه، نفقه، ارث، ولایت و سرپرستی فرزندان و دهها سئوال فرعی دیگر در این مسأله مطرح است.

این پژوهشگر عرصه دین با اشاره به اینکه فقهای اهل سنت و اسقف های مسیحی هر گونه تغییر جنسیت را حرام می دانند به بیان نظرات فقهای شیعه پرداخت و گفت: ده نفر از فقهای شیعه از جمله امام راحل، مقام معظم رهبری و ‌آیت‌الله‌العظمی سیستانی معتقدند تغییر جنسیت جایز است.

وی ادامه داد: این مراجع می گویند جواز تغییر جنسیت دو شرط دارد، اولا تغییر جنسیت باید به صورت کامل و واقعی انجام شود و ثانیا اگر در افراد سالم صورت می گیرد همراه با ملازمات حرام نباشد.

این استاد حوزه با تصریح بر اینکه اولین فقیه شیعی که به این مسئله پرداخت و آن را مطرح کرد امام(ره) در کتاب تحریرالوسیله بود افزود: در سال 1364 فتوایی از امام صادر شد و از آن زمان تاکنون پانصد عمل تغییر جنسیتی با روند حقوقی در ایران انجام گرفته است.

حجت‌الاسلام کریمی نیا افزود: تغییر جنسیت برای تعیین جنسیت واقعی و تعیین جنسیت دو جنسی ها و نیز برای افراد بیماری که خود را از نظر روحی و روانی متعلق به جنس مخالف می دانند از سوی فقهای شیعه تجویز می گردد و این جواز شامل افراد سالم که به بهانه های واهی سعی در تغییر جنسیت دارند نمی گردد.

وی افزود: بر اساس گفته امام در تحریر الوسیله با تغییر جنسیت، برادر به خواهر، عمه به عمو، خاله به دائی و بالعکس تبدیل می شود.

سخنران این نشست تصریح کرد: امروز همچنین غیر از انسان بحث تغییر جنسیت در حیوانات و گیاهان نیز به طور علمی مورد تحقیق و پژوهش قرار می گیرد.

گفتنی است، تغییر جنسیت یک مسئله جدیدی است که به کمک جراحی های نوین و پیشرفته بوجود می آید، اولین عمل جراحی تغییر جنسیت در ایران در سال 1309 شمسی، اتفاق افتاد و سپس در کشورهایی چون انگلستان و آمریکا شروع شد و هم اکنون پانصد نفر در ایران از طریق این عمل جراحی تغییر جنسیت داده اند.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha