شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
کد خبر: 228107
۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۵

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان این که در مکتب اسلام، شبهه، تهدید نیست بلکه فرصت است گفت: جایگاه پرسش‌گری در اسلام، واقعا استثنایی است و اسلام به شبهه و سئوال با دید فرصت و ظرفیت نگاه می‌کند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حسن رحیم پورازغدی، با بیان این مطلب در سومین روز همایش علمی کاربردی تبلیغ ویژه طرح تابستان هجرت، با اشاره به جایگاه سئوال در قرآن اظهار داشت؛ آیات فراوانی از قرآن کریم به بررسی شرایط سؤال کننده و نحوه پاسخ دادن به سئوالات و شبهات پرداخته است.
وی تأکید کرد: اگر ملتی سئوال کرد اما از طرف کسانی که باید پاسخ ارائه می‌شد، جوابی داده نشد، یا جواب به شیوه نادرست داده شد، همان فرصت، تبدیل به تهدید و معضل می‌شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با مقایسه جایگاه پرسش‌گری در اسلام و سایر ادیان گفت: کاتولیک‌ها معتقدند عقل و پرسش‌گری بیهوده و بی‌مصرف است، در حالی که اسلام اصلا این گونه نگاهی ندارد.
وی با اشاره به فرازهایی از تاریخ اسلام که در آنها جایگاه علم و روحیه پرسش‌گری درخشان است، خاطرنشان کرد: بر اساس روایات حتی درحساس‌ترین لحظات جنگ، امامان ما دست از رسالت خود که همان پاسخ به سئوالات مردم بود نکشیدند.
این استاد دانشگاه، پرسش‌گری را حق شرعی انسان عنوان کرد و یادآور شد: سئوال کردن راه رشد مردم است و اسلام هم آن را حق شرعی و طبیعی هر انسانی می‌داند.
ازغدی، روش گفتگو با اقشار مختلف مردم و حتی مخالفین را از مهمترین ابزارهای یک مبلغ برشمرد و گفت: اگر مبلغان بتوانند با استفاده از احادیث و اخبار اهل بیت (ع)، با مخاطبان گفتگو و تعامل داشته باشند، موفق خواهند بود.
این استاد دانشگاه مناظرات اهل بیت (ع) با مخالفان خود را از بهترین منابع برای مجهز کردن مبلیغن به سلاح دین دانست و افزود: بخصوص مناظرات امام رضا (ع) مملو از اخلاق و ادب گفتگو است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شیوه گفتگو با مخالفین در کلام اهل بیت (ع) را دارای جایگاهی ویژه و ممتاز عنوان کرد و اظهار داشت: باید تمام احادیث مربوط به مناظره اهل بیت (ع) با نگاه ویژه ادبی بررسی و در اختیار مبلغان قرار گیرد.
وی افزود: بر اساس اخبار رسیده بسیار اتفاق می‌افتاد که شخصی معاند و مخالف بر اهل بیت (ع) وارد می‌شد و هنگام خروج به قدری اغنا شده بود که به ائمه (ع) ایمان می‌آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha