سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
رحیم پور

حوزه/ رحیم پور ازغدی گفت: همه توطئه هایی که علیه ایران در کشور و یا خارج از کشور عملیاتی می شوند، دست استکبار و آمریکا را در خود دارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حسن رحیم پور ازغدی در همایشی با عنوان "استکبار ستیزی از منظر قرآن و حدیث" که به همت حوزه علمیه خراسان و با مشارکت و در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به بازخوانی برخی اسناد به جا مانده از لانه جاسوسی آمریکا درباره روحانیت و حوزه، پرداخت و با بیان اینکه ذات آمریکا امپریالیسمی است، افزود: همه توطئه هایی که علیه ایراندر کشور ویا خارج از کشور عملیاتی می شوند، دست استکبار و آمریکا را در خود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  با اشاره به وصیت نامه امام خمینی(ره) یادآور شد: ایشان در وصیت نامه خود مطرح کردند، مراقب باشیم تا آمریکا در حوزه های علمیه نفوذ پیدا نکند.
وی افزود: آنها با نفوذ می توانند روحانی و عالمی تربیت کنند که بعد از 40 سال خود را بروز دهد و با یک نظر و چند فتوا جامعه شیعه را متشنج کند.
رحیم پور ازغدی گفت: استکبار جهانی در هر حرکتی مداخله دارد و روحانیان با شناسایی جریان های سیاسی عامل مهمی در مقابله با نفوذ استکبار جهانی در ایران هستند، بنابراین ضرورت استکبار شناسی و جریان شناسی در حوزه را بیشتر می کند.
وی با اشاره به یکی از گزارش های جا مانده در لانه جاسوسی که در تاریخ 15 مهر 58 یک ماه قبل از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تدوین شده بود، گفت: در این سند کشف شده درباره تاریخ مبارزات مشهد و نقش علما و روحانیون گفته شده است.
رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه در اسناد به جا مانده از لانه جاسوسی آمریکا، روحانیت به سه دسته تابع شاه، آخوندهای تازه به دوران رسیده و روحانیان مبارز و مخالف استکبار تقسیم بندی شده اند، ابراز کرد: یک دسته از روحانیان کسانی بودند که در زمان شاه از وی تبعیت می کردند و فساد مالی و اخلاقی داشتند و امام راحل به آنها آخوندهای درباری می گفت و پس از پیروزی انقلاب، خلع لباس یا از ایران متواری شدند.
وی اضافه کرد: دسته دیگر از دید لانه جاسوسی آمریکا، روحانیان افراطی بودند که سرسختانه در مقابل آمریکا ایستاده  و جزو دستیاران امام(ره) بودند.
عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در اسناد به جا مانده مشخص شده که ادعای استکبار از ایران یک جمهوری اسلامی میانه رو و لیبرال مذهبی است، گفت: از  آمریکا اسناد متعددی موجود است که با تحریک کمونیست ها، جبهه ملی بختیار و گروهک های تجزیه طلب کرد و بلوچ، به صورت جداگانه به دنبال تحکیم سلطنت شاهنشاهی در ایران بودند.
رحیم پور ازغدی گفت: آنها با انتشار افکاری در جامعه مبنی بر این که افراد پیرو امام خمینی، بی سواد و فاسق هستند، به دنبال تضعیف انقلاب و روحیه انقلابی گری در بین مردم بودند.
وی به جریان تشیع لندنی اشاره کرد و گفت: آنان افراد بی دینی هستند که خود را خاص اهل بیت(ع) می دانند و آخوندهای دیگر را رد می کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  گفت: یکی از خطراتی که در اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی بر آن تاکید شده، قطع ارتباط مساجد با امام خمینی و روحانیان است.
وی روحانیان میانه رو، عاقل و سازشکار را به عنوان دسته سوم روحانیان معرفی کردکه آمریکا توانسته با برخی از آنها ملاقات کند که علت  مخالفت شان با امام راحل(ره) وحشت از حرکت عمومی در ایران بود.
این استاد دانشگاه سند دیگری از اسناد لانه جاسوسی را بررسی و ابراز کرد: پروژه بعدی که در اسناد به جا مانده به دست آمده، پرورش روحانیون متخصص اسلام به منظور ارتباط با سیاست های آمریکا است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: با وجود اینکه مشهد را به عنوان یک منطقه منزوی سیاسی در ایران می شناختند اما در 17 دی 56 که روز کشف حجاب رضاخانی بود، خانم ها به نشانه اعتراض حرکت کردند و با شعارهایی، آزادی زندانیان سیاسی را خواستار شدند.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه روزهای دی ماه 57، خونین ترین روزهای مشهد بود، یادآور شد: در واقع 22 بهمن 57 در مشهد 40 روز زودتر اتفاق افتاد و مشهد از کنترل حکومت خارج شد و اقتدار شاه در این شهر شکست که در این جریانات علمای مشهد پیرو خط امام و انقلاب نقش بسزایی داشتند.
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha