چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ هرکس که گفتار و رفتار سیاسی و فرهنگی او با موازین قرآن، عترت، شعارهای انقلابی و ادبیات امام (ره) و رهبری سازگاری بیشتری داشته باشد برای انتخاب شدن صلاحیت بیشتری دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حسن رحیم‌پور ازغدی،ظهر امروز در همایش «شاخصه های طلبه و دانشجوی انقلابی»، که در مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث  در قم برگزار شد، گفت: یکی از مسایلی که در زمینه طرح ریزی فرهنگی در زمینه رویش های انقلاب اسلامی باید به آن توجه داشت، مساله دل بستگی ملل ارزشی دنیا به انقلاب اسلامی است.

وی افزود: یکی از دلایل قوام این نظام اسلامی انطباق آن با ارزش های قرآنی و عترتی است؛ اسلام و تشیع سازنده این انقلاب بودند و دلیل توفیق این نظام نیز همین بود که در عرصه نظام سازی با رویکرد قرآنی و حدیثی عمل شد ولی وقتی که در عرصه نظام مدیریتی، نوع وضع قوانین ونظام بانکی و... این عرصه رعایت نشود مشکلات ما به این شکل که در حال حاضر شاهد آن هستیم در می آید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر این مطلب که عرصه عمل و نظر و سبک زندگی باید بر اساس الگوی انقلاب اسلامی پیش برود، گفت: مشکل ما جایی آغاز می شود که از معیارهای قرآن و حدیث عقب بمانیم؛ حال در زمینه رجوع به دین نیز دو مواجهه وجود دارد که اولین آن، رجوع منفصل و پراکنده به قرآن و حدیث است.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط باید بین ارکان قرآن و حدیث و عقل به شکل جامع ایجاد شود و این ارتباط یک ارتباط درست و مشخص است،  ولی اگر این ارتباط به شکل دقیق و هماهنگ نباشد به مشکل بر می خوریم.

ازغدی گفت: اگر رجوع به قرآن وحدیث و عقل به شکل منفصل و جد از هم باشد و این رجوع همه جانبه نباشد در جامعه مشکلات بسیاری از جمله اختلافات اقتصادی و اجتماعی و و فرهنگی ایجاد می شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در این زمینه تنها مدرک علوم قرآنی نیز کافی نیست و باید به شکلی کار کنیم که دانشجویان ما بتوانند دردهای جامعه خویش را با داروی شفابخش قرآن کریم درمان کنند؛ یک دانشجو و فارغ التحصیل علوم قرآنی باید تبوانند دردهای جامعه خویش را در عرصه های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی حل کند.

وی گفت: مفروض دین ما این گونه است که قرآن حیات بخش جامعه بشری است؛  یعنی قرآن و حدیث این جامعه مرده را بیدار می کنند؛ متن قرآن و حدیث مرده میراث مکتوب است حال اگر با این متن زنده برخورد مرده داشته باشیم، دیگر چیزی به نام روح قرآن و عترت در جامعه وجود نخواهد داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارکرد: پیامبر اکرم(ص)  دستور می دادند که اعمال ایشان ثبت شود، زیرا اعمال ایشان منشا مادی نداشت و تجلی گاه روحانیت محض بود؛ ولی بی دین، ایمان دینی را به عنوان یک تجربه معنوی شخصی می دانند؛ آکادمیسین های شرق و غرب دین را دارای یک منشا الهی نیم دانند ولی روحانیت را می پذیرند.

وی گفت: این گروه از دانشمندان بیان می کنند که تجربه عرفانی و روحی در کنار تجارب دیگر، امری انسانی است که می توان نام آن را هرچه بخواهیم بگذاریم؛  ولی در مقابل بیان حدیث حق از این منبع مقاومت می کنند؛ ولی مقاومت آنها در زمانی که با توجیه دین بخواهیم با مظاهر طاغوت و حکومت های طاغوتی و مظاهر طاغوتی مبارزه کنیم این جبهه گیری بیشتر می شود.

از نظر اسلام ایمان تنها یک امر روحی محض نیست

پورازغدی بیان کرد: از نظر اسلام ایمان تنها یک امر روحی محض نیست؛ بلکه باید در تمام روابط انسانی و ابزاری حاکم باشد یعنی باید این مناسبات حتما در این روابط حاکم باشد که در این زمینه عده ای این لوازم را پذیرفته و عده دیگری آن را نمی پذیرند و در همین زمینه است که اسلام آمریکایی و شیعه انگلیسی تشکیل می شد.

وی گفت: خداوند در قرآن به جای وای بر بی نمازان، فرموده است که وای بر نمازگزاران؛ منظور این است که این افراد فکر می کنند که صرف نماز خواندن همه وظایف آنها را در قبال خداوند از بین می برد در حالی که اگر این نماز فحشا را از بین نبرد و نسبت به دردهای مردم بی تفاوت باشد، نماز نیست؛ بلکه اسلام آمریکایی است.

پورازغدی بیان کرد: در این زمینه باید گفت که نماز و منبر و هیأتی که فارغ و غافل از سفره خالی فقراست ارزشی ندارد؛ هر اعتقادی نیازمند عمل رفتاری مناسب است؛ به همین علت است که خوارج که پیشانی و زانوی آنها از فرط عبادت پینه بسته بود و نماز شب آنها ترک نمی شد، بر روی امام علی(ع) که جان پیامبر بود شمشیر کشیدند؛ به همین دلیل است که امام علی(ع) می فرمودند، با قرآن نباید با آنها سخن گفت زیرا آنها عقل و عدل ندارند.

وی گفت: قرآن و جان مایه احادیث نبوی در جان مولای متقیان رسوخ کرده بود که از عالمی نمی هراسید؛ ایشان عمل اعتقاد عملی و نظری را به ما نشان دادند؛ بسنده کردن به بحث از توحید افعالی و بحث های نظری و عدم استقلال موجودات و اینکه افعال همه مظهر فاعلیت حق و اسماء خدا است، نمی تواند ما را حقیقت محض برساند بلکه باید به این اعتقادات عمل کنیم.

سخنران مراسم اظهارکرد: امام راحل همیشه ما را به عمل به تکلیف و نهراسیدن از ابرقدرت ها توصیه می کردند؛ این مسایل مسایلی نیست که زاییده تخیلات امام باشد بلکه همه آنها ریشه ای قرآنی و روایی دارند؛ فهم عملی قرآن و حدیث می تواند ما را به مقصود برساند؛ خداوند تمام این مباحث را برای عمل به آن بیان کرده است و به این خاطر است که در تمام این روابط اقتصادی و سیاسی و... به آن پایبند باشیم.

وی خاطرنشان کرد: آریایی ها پس از حضور در ایران چهار طبقه برهمائیان و روحانیون، نظامیون ، اطرافیان دولت و مردم خودی را شکل دادند و مابقی را برده خود می پنداشتند، ولی اسلام این طبقه بندی را نسخ کرد؛ به همین خاطر بیان می شد که هر کسی اگر فقیر یا غنی است بر اساس بخت اوست ولی اسلام چنین نظری نداشت.

کسی که از آمریکا ترس دارد از خدا نمی ترسد

این استاد دانشگاه بیان کرد: خداوند معیار همه اعتقادات است و به همین دلیل معیار هر فعل و رفتاری است و به همین خاطر است که ترس از غیر خدا مساوی با شرک بیان شده است؛ شرک خفی یعنی اینکه ما نمی توانیم در جامعه بین المللی و بدون آمریکا مقاومت کنیم؛ کسی که از آمریکا ترس دارد از خدا نمی ترسد؛ کسی که تفکر متناسب با غربی ها دارد قطعا بویی از قرآن نبرده است.

وی با اشاره به بیانات خداوند متعال در خصوص مساله «فاعتبروا» در قرآن گفت: خداوند متعال در این عالم فرمول هایی تدوین کرده است که باید به آنها توجه کرد؛ این فرمول ها باید به شکل غیبی و شهودی فهمیده شود؛ خداوند مفهوم ان تنصروالله با انقلاب اسلامی به ما نشان داد.

استاد دانشگاه  اظهارکرد: در این روزها شور انتخاباتی سراسر کشور را فراگرفته است ولی مردم باید توجه داشته باشند که این نمایندگان باید ملاک ها و شاخص های لازم را با خود داشته باشند.

وی گفت: هرکس که گفتار و رفتار سیاسی و فرهنگی او با موازین قرآن، عترت، شعارهای انقلابی و ادبیات امام و رهبری سازگاری بیشتری داشته باشد برای انتخاب شدن صلاحیت بیشتری دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha