جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جان اسپوزیتو

حوزه / پرفسور اسپوزیتو استاد امور بین‌الملل و مطالعات اسلامی در دانشگاه جرج تاون واشنگتن گفت: ما در دوره گذار مهمی از تاریخ روابط مسلمانان و غرب بسر می بریم. اسلام و مسیحیت دو مذهب بزرگ و رو به رشد دنیای امروز هستند. و این دو دین هم در داخل آمریکا و هم به طور جهانی در تقابل بوده و به طور مذهبی، سیاسی و بین‌المللی روی یکدیگر تاثیر دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دانشگاه ایالتی آریزونا در روزهای آتی شاهد برگزاری همایشی درباره اسلامی‌هراسی با سخنرانی کلیدی جان. ال اسپوزیتو در خصوص «گسترش اسلام‌هراسی در غرب به علت عدم آگاهی و شناخت از اسلام، دنیای عرب و ریشه‌های تروریسم می‌باشد.» جان. ال اسپوزیتو پروفسور دانشگاه و استاد امور بین‌الملل و مطالعات اسلامی در دانشگاه جرج تاون واشنگتن و نویسنده کتاب «انقلاب ایران و بازتاب‌های جهانی آن» می‌باشد.

عنوان سخنرانی افتتاحیه این همایش «درک اعراب، اسلام، اسلام‌هراسی و تروریسم: پرورش یک جامعه روشنفکر و فراگیر» است.

در این همایش، اساتید دانشگاه، دانشجویان و کارکنان دانشگاهی، همچنین رهبران مذهبی جامعه و دیگر شهروندان آمریکایی به منظور شرکت در یک گفتگوی جامع در محوطه تمپه در دانشگاه ایالتی آریزونا حضور پیدا می‌کنند.

در همین رابطه پرفسور اسپوزیتو گفت: ما در دوره گذار مهمی از تاریخ روابط مسلمانان و غرب بسر می بریم. اسلام و مسیحیت دو مذهب بزرگ و رو به رشد دنیای امروز هستند. و این دو دین هم در داخل آمریکا و هم به طور جهانی در تقابل بوده و به طور مذهبی، سیاسی و بین‌المللی روی یکدیگر تاثیر دارند.

این نشست همزمان با تشکیل شورای جدید مطالعات اسلامی و عرب در دانشگاه آریزونا برگزار می‌شود. هدف از تشکیل این شورا اذهان و تعیین سهم قابل توجه مطالعات عربی و تمدن و فرهنگ اسلامی در تاریخ بشر و همچنین اهمیت آن در دنیای مدرن امروز است. فعالیت‌ها و برنامه‌های میان رشته‌ای این شورا روی مواردی چون: فرهنگ‌گرایی چندگانه، تنوع جمعیتی، گفتمان میان ادیان، درک فرهنگی متقابل و توسعه فرهنگ‌ها و تمدن‌های بشری از طریق ادبیات عرب و دیگر زبان‌های خاورمیانه متمرکز می‌باشد.

دکتر سعاد علی، رئیس شورایی موسسان و دانشیار مطالعات اسلامی عربی، ادبیات و خاورمیانه در دانشکده نامه‌ها و فرهنگ‌های بین‌المللی درخصوص تشکیل این شورا گفت: هم اکنون دو مرکز مطالعات خاورمیانه و همچنین مرکز شورای مطالعات عرب در دانشگاه هاروارد از تشکیل این شورا حمایت کرده‌اند و ثبت‌نام‌های قابل توجه‌ای داشته‌ایم.

او همچنین در خصوص اهمیت نشست و اهمیت شناخت برای ایجاد صلح گفت: ادبیات اغلب ابزاری فرهنگی به هدف بالا بردن ادراک بشر است. ما هر چه بیشتر ادبیات هنری، فرهنگی و تمدن دیگر ملل را مطالعه کرده و با آن‌ها آشنایی داشته باشیم، درک بهتری از تلاش‌ها بسمت و سوی صلح جهانی بدست می‌آوریم.

علاوه بر سخنرانی اصلی اسپوزیتو، این شورا دیگر اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاهی، کارشناسان جهانی و رهبران جامعه را به همایش دعوت کرده‌اند تا از این طریق روزنه‌ای برای کسب اطلاعات مذهبی و اسلامی، عربی و خاورمیانه‌ برای جامعه فراهم سازند. دیگر برنامه‌هایی که این شورا در نظر گرفته شامل پخش فیلم‌های عربی سالانه، اشعار و برگزاری نشست‌های مطالعاتی متعدد است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha