جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اسلام و مسیحیت

حوزه/ مراسم دهمین بزرگداشت بخشنامه پاپ بندیکت با نام «خداوند عشق است» در شهر واتیکان برگزار شد. در این مراسم یکی از اساتید دانشگاه های آمریکا به بیان مفهوم رحمت در اسلام پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از catholicnewsagency.com، پرفسور سعید خان، کارشناس امور اسلامی در مراسم دهمین بزرگداشت بخشنامه پاپ بندیکت با نام «خداوند عشق است» در شهر واتیکان در سخنانی درباره رابطه اسلام و مسیحیت، با تاکید به اینکه رحمت و مهربانی ستون مرکزی اسلام بوده و ریشه‌های آن در دین کاتولیک نیز به چشم می‌خورد، اظهار داشت: تفاسیر افراطیان از دین اسلام، انحرافی است.

وی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: مفهوم اسلامی "رحمت "در واقع گسترده‌تر از  مفهوم "رحمت "از دیدگاه مسیحیان است. درحالی که درک سنتی رحمت در مسیحیت به معنای نشان دادن شفقت و بخشش به نیازمندان می‌باشد، دین اسلام تعبیر فراتری از رحمت داشته و آن را به معنای طلب آمرزش و نعمت از جانب خدا نیز می‌داند.

این استاد دانشگاه آمریکا با بیان اینکه مفهوم کلمه رحمت در اسلام برگرفته از حکمت و قدرت مطلق خداوند است خاطرنشان کرد: رحمت به صورتی ساده از سوی افرادی که در جستجوی بخشش هستند دریافت نمی‌شود بلکه به شکلی پویا از جانب خداوند مقتدر و دانا عطا می‌شود. به همین خاطر در اسلام خلقت انسان‌ها خود نشانی از رحمت خداوند درنظر گرفته می‌شود و پیامبران متعدد در سرتاسر تاریخ از جمله آدم، نوح، ابراهیم، اسحاق، اسماعیل، عیسی و حضرت محمد (ص) نیز واجد ویژگی رحمت و مهربانی بودند، زیرا وحی و پیام الهی را به بشریت رساندند.

مسلمانان خداوند را با 99 صفت منتسب به رحمت توصیف می‌کنند که بخشنده و مهربان دو صفت بسیار رایج در میان مسلمانان هستند و لااقل 17 بار در نمازهای پنج‌گانه به آن تاکید می‌شود. علاوه بر این مسلمانان نام خداوند بخشنده و مهربان را در آغاز هر کاری یاد می کنند.

* خداوند از رگ گردن به انسان نزدیک تر است

پرفسور خان در ادامه درباره مفهوم نزدیکی خدا به انسان در دین اسلام گفت: خداوند از رگ گردن به شما نزدیک‌تر است که این جمله نشانه رابطه بسیار نزدیک و صمیمی میان خالق و مخلوق است که تنها الهام بخش عشق می‌تواند باشد. بنابراین وقتی پاپ بندیکت در بخشنانه خود عشق نخستین را به خدا نسبت می‌شود، این عشق یک مفهوم اسلامی نیز هست.

* نیکوکاری در اسلام شامل امور معنوی مانند لبخند هم می شود

این کارشناس امور اسلامی ادامه داد: رحمت و مهربانی با واژه نیکوکاری نیز مرتبط است. در اسلام نیکوکاری و عمل خیر ابزار مهربانی و رحمت است که چیزی فراتر از فراهم کردن غذا و پوشاک برای نیازمندان بوده و به سطوح معنوی نیز می‌پردازد. برای مثال حضرت محمد (ص) می‌فرمایند: حتی یک لبخند نیز شکلی از نیکوکاری محسوب می‌شود چرا که جزئی از روابط انسانی است و این حقیقت خصوصا در زمانه‌ای که با وجود پیشرفت‌های علم و تکنولوژی در برقراری ارتباط، روابط انسانی بسیار سرد و بی‌عاطفه شده بسیار حائز اهمیت است.

* افراط گرایی در اسلام انحراف است

خان در سخنانش درباره افراط‌گرایان در اسلام گفت: متاسفانه عده‌ای وجود دارند که به نام اسلام اعمال غیرقابل تصور وحشتناکی انجام می‌دهند؛ این افراد شاید مدعی پیروی از دین اسلام هستند اما از اسلام در راه‌های خشونت آمیز و انتقام‌جویانه سوءاستفاده کرده و انحراف از دین محسوب شده و خواسته خدا را اجابت نمی‌کنند. برای شناخت اسلام حقیقی، باید به منابع اسلامی مراجعه کرده تا ببینیم که پیام حقیقی دین چیست تا درک درستی از دستورات الهی پیدا کنیم.

پروفسور سعید خان، استاد دانشگاه ایالت واین در دیترویت آمریکا در مطالعات آسیایی و شرق نزدیک است و دروس تاریخ اسلام و خاورمیانه، تمدن اسلامی و تاریخ سیاسی اسلام را تدریس می‌کند. او یکی از سخنرانان حاضر در کنفرانس شورای پاپی قرنتیان در جشن دهمین سالگرد انتشار نخستین بخشنامه سراسری پاپ بندیکت شانزدهم با عنوان «خدا عشق است» بود.  این سند در 25 دسامبر 2005 و هشت ماه پس از انتخاب پاپ بندیکت به عنوان اسقف رم منتشر شد. در این کنفرانس شرکت کنندگان از سراسر جهان با هدف ارزیابی دیدگاه‌های الهیات مسیحیت و ادیان اسلامی و یهودیت حضور بهم رساندند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha