پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024

بعد از پیروی انقلاب اسلامی و حرکت حضرت امام خمینی (ره) 5/1 میلیون نفر در کشور تانزانیا به اسلام و مذهب حقه تشیع گرویده‌اند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) تانزانیا در نشست «مطالعه میان مذاهب» اسلامی که در سالن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد با اشاره به وضعیت فرهنگی و مذهبی تانزانیا گفت: مذهب شیعه از طریق تاجران ایرانی به تانزانیا وارد شد و تا امروز تاثیر حضور شیعیان ایرانی در آنجا دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام شیخ حمید جلال حمید افزود: در گفتار عمومی مردم تانزانیا بعضی از آثار شیعیان ایرانی مشاهده می‌شود و آثاری را از خود مانند مساجد و مقبره‌ها به جا گذاشته‌اند که هنوز پابرجا است.

وی با بیان اینکه مذهب شیعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در میان مردم جهان، بروز بیشتری پیدا کرده بیان داشت: مدارای شیعیان در تانزانیا باعث شده سایر مذاهب هم بتوانند در جامعه تانزانیا خود را نشان دهند.

مدیر و موسس مدرسه علمیه امام صادق تانزانیا به فعالیت مسیحیان کاتولیک در کشورهای مسلمان‌نشین آفریقا اشاره کرد و گفت: وکیل پاپ در کشور کنیا همایش بزرگی برگزار کرد و هدف از آن را تبدیل  کنیا به یک کشور مسیحی اعلام کرد.

وی افزود: با کار فرهنگی که مسیحیان انجام دادند 95 درصد کشور کنیا مسیحی شدند و مهمترین روش آنان، خدمت‌رسانی اجتماعی و خدمات آموزشی و تعلیمی بود که در کمترین فرصت همه موفقیت‌ها را به دست آوردند.

حجت‌الاسلام شیخ حمید بیان داشت: آنان رادیوهای متعدد به زبان‌های مختلف قومیت‌های کنیا راه‌اندازی کردند و فضای مطبوعات کشور را به دست گرفتند و با این حرکت‌ها توانستند کنیا را به دست بگیرند.

وی به ارتباط وحدت میان شیعه  و سنی به خصوص شافعی‌ها در تانزانیا اشاره کرد و گفت: تنها پشتیبانی مالی حوزه‌های اهل سنت، تاجران شیعه هستند و در موضع‌گیری‌های بین‌المللی در حمایت از مسلمانان در کنار هم قرار گرفتن، نشان از تعامل و وحدت آنان است.

مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) تانزانیا افزود: سادگی فکری مردم آفریقا باعث شده تا استعما‌رگران از آن سوءاستفاده کنند و مردم هر روز از دینی به دین دیگر و از مذهبی به مذهب دیگر روی آورند.

وی اظهار داشت: هجمه‌های همه‌جانبه‌ای از سوی وهابیت را در تانزانیا  و سایر کشورهای آفریقایی مشاهده می‌کنیم که حتی به اهل‌سنت هم رحم ندارند.

حجت‌الاسلام شیخ حمید جلال حمید بیان داشت:روش‌هایی که وهابیت در قبل به کار می‌گرفتند در اماکن عمومی با مردم به مناقشه و مناظره پرداختند اما چون این روش پاسخ‌گو نبود از روش مسیحیان استفاده کردند.

وی افزود: وهابیت در کشور تانزانیا حوزه‌های علمیه، دانشگاه و مدارس زیادی ساخته‌ است تا بتوانند فضای فرهنگی و علمی تانزانیا را دراختیار بگیرند.

این محقق آفریقایی گفت: باید بررسی کنیم  چگونه با تکیه بر عنصر سرشت پاک مردم آفریقا این وحدت را تقویت کنیم و روش‌هایی را به کار ببندیم تا وحدتی که بین شیعه و سنی وجود دارد از بین نرود.

مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) تانزانیا افزود: ایجاد کتابخانه امانی با گرایش ایجاد وحدت اسلامی در همه کشورها که به عنوان محور فعالیت‌های علمی و فرهنگی قرار بگیرد و استفاده از تمامی روش‌های مسیحیان و وهابیت برای تبلیغ دین اسلام از مهمترین کارهایی است که ما می‌توانیم انجام دهیم.

در ادامه این نشست آقای سید عبدالرحیم تهامی، از طلاب مراکشی جامعه‌المصطفی به اهمیت تقریب مذاهب و وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: تقریب مذاهب یک حرکت و جنبش اصیل و ناب است، که بیانگر تمام حقایق از سوی جمهوری اسلامی می‌باشد.

وی افزود: جمهوری اسلامی محدود به یک مذهب نبوده بلکه از آن عبور کرده و امروز امید همه مستضعفان جهان است.

سید عبدالرحیم تهامی بیان داشت: باید ابزارهای رشد فکری و نیازهای تقریب مذاهب وحدت اسلامی را مشخص کنیم و با نگاه به واشی جهان، بهره‌برداری از امکانات توسعه فکری فرهنگی خود را بررسی کنیم.

وی افزود: با دو جنگی که اسرائیل به مسلمانان تحمیل کرد: نشان داد که یک واقعیت ناب اصیل در جهان اسلام در میان همه توده‌های مردم وجود دارد و آن حمایت همه‌جانبه از مسلمانان است.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha