جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 235703
۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۱

حاکمان سعودی اگر به منافع خود فکر می کنند باید از مردم عراق معذرت بخواهند و این اقدام را محکوم کنند چون شیعیان پیوندشان با مرجعیت قطع نشدنی است و این کار ها موجب تقویت این پیوند‌ها می‌شود.

آیت‌الله محسن اراکی در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه، اظهار داشت: توهین مفتی سعودی به حضرت آیت‌الله سیستانی در میان همه شیعیان و مسلمانان جهان بازتاب گسترده ای داشته و همگان را ناراحت کرده و رنجانده است.

رییس مجمع اندیشه اسلامی گفت: اقدامات وهابیون در این گستاخی‌ها و ناسزاگویی‌ها به مراجع علما و پیروان مذهب شیعه، اقدامی انفعالی و از روی عصبانیت است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: این اقدام زشت دو عامل مهم داخلی و خارجی می تواند داشته باشد که عامل خارجی آن به دشمنان اسلام بر می گردد که از خارج در علمای وهابی نفوذ می‌کنند تا این گونه حرف‌ها را بزنند.

وی افزود: این اقدامات به خشمی بر می‌گردد که استکبار جهانی از بیداری اسلامی و مقاومت مردم مسلمان به ویژه مردم عراق در برابر اشغال کشورشان و دخالت بیگانگان دارند که سبب شده به صورت غیر مستقیم رهبران وهابی را وادارکرده اند نسبت به شخصیتی که بیشترین نفوذ را در افکار عمومی عراق دارد اهانت کنند.

نماینده سابق مقام معظم رهبری در انگلیس گفت: استکبار جهانی بعد از شکست طرح ها و برنامه های آمریکا در لبنان و عراق و منطقه خاورمیانه به ایجاد تفرقه و اختلاف میان مسلمانان روی آورده‌اند که یکی از روش های آنها مطرح کردن اختلاف میان شیعه و سنی با هدف خدشه وارد کردن به وحدت مسلمین است .

وی تاکید کرد: با توجه به نقش عراق به عنوان یک کشور اسلامی در تقویت وحدت مسلمانان، آمریکایی ها تلاش کردند اختلاف ایجاد کنند که حضرت آیت‌الله سیستانی در برابر این حرکت همچون سد محکمی ایستادگی کردند.

آیت الله اراکی گفت: کاری که امام جمعه وهابی انجام داده و اهانتی که کرده است نوعی انتقام گیری است و ملت مسلمان باید دشمنان خود را شناخته و بصیرت داشته باشند، ملت مسلمان می دانند این حرف ،حرف صهیونیسم ها است ولو از زبان این وهابی گفته شده باشد.

این استاد حوزه بیان داشت: مسلمانان در شرق عربستان اکثریت را دارند و شاید وهابیون و سردمداران سعودی با اینگونه کارها می خواهند شیعیان این کشور را تحت فشار قراردهند که اشتباه بزرگی است چون این گونه اقدامات سبب می‌شود شیعیان عربستانی نسبت به علمای عربستان بدبین شوند.

آیت الله اراکی تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل بروز این گونه اقدامات، مداخله عربستان در یمن و ناکامی ها و شکست در برابر مقاومت مردم شیعه این کشور است و آنها سعی دارند اذهان عمومی را گمراه و به سوی دیگر متوجه کنند و همچنین مقاومت مردم یمن آنها را عصبانی کرده و این اقدامات از روی عصبانیت سعودی ها صورت می گیرد.

وی گفت: سعودی های وهابی در برابر مقاومت ضد بیگانه شیعیان عصبانی و ناراحت هستند و سبب شکست های امریکا در عراق و یمن را شیعیان می دانند و به صورت انفعالی دست به این اقدامات می زنند .

این استاد حوزه به وظیفه علما و امت اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: باید در برابر این اقدامات زشت از جانب علما و نخبگان و عموم مردم واکنش منطقی نشان داده شود البته بردباری در این زمینه لازم است تا باعث تنش میان مسلمانان نشود.

وی درپایان خاطر نشان کرد: اقدامات کنفرانس اسلامی و دولت های عربی در محکوم کردن این جریان بسیار موثر است و با ارسال پیام ها و بیانیه ها می توانند این حرکت‌های انحرافی را سرکوب کنند و رسانه‌ها نیز باید انعکاس بیشتری دهند و در محکوم کردن این جریانات بسیج شوند .


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha