جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

راهکارهای ایجاد انگیزه در کسب علم و معرفت طلاب در همایش سالانه اساتید اخلاق حوزه علمیه قم مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش مرکز خبر حوزه: حجت‌الاسلام حسن عرفان در اولین گردهمایی سالانه اساتید اخلاق حوزه های علمیه در مدرسه علمیه معصومیه در این خصوص گفت: انگیزه، نقش مهمی در قلمروهای مختلف زندگی بشری دارد و اگر انگیزه قوی باشد بهانه سوزی می شود و اگر انگیزه ضعیف باشد بهانه ساز می شود بنابراین فردی که از انگیزه بالایی برخوردار باشد تمام بهانه ها و موانع را کنار زده و به تلاش به سوی موفقیت قدم بر می دارد .

این استاد حوزه اظهار داشت : تشویق نقش بسیار مهم و سازنده ای در ایجاد انگیزه در طلاب دارد و موفقیت های بزرگ از یک تشویق کوچک شروع شده است و با تشویق طلاب موفق می‌شود، دیگر طلاب را به تلاش بیشتر ترغیب کرد مانند اینکه اسامی طلاب موفق را می‌توان در هفته‌نامه افق درج کرد که یک گام عملی در ایجاد انگیزه در طلاب است.

حجت‌الاسلام عرفان بالا بردن احساس مسئولیت را از دیگر عوامل ایجاد انگیزه در افراد عنوان کرد و گفت : اگر احساس مسئولیت طلاب را بالا ببریم و آنها را در مقابل امکانات موجود مسئول بدانیم تا نسبت به تهاجم صورت گرفته علیه مکتب اهل‌بیت (ع) آگاه شوند باعث تلاش بیشتر آنها خواهد شد.

وی افزود: ضروری است تمهیداتی مهیا شود تا به اهل علم و تعلیم و تربیت بهای بیشتری داده شود چرا که این امر موجب ترغیب افراد به کسب علم و معرفت خواهد شد.

سخنران این مراسم  در ادامه مدرک گرایی را از علل انگیزه‌سوزی در طلاب دانست و گفت باید تلاش شود طلاب به فهم علم، ترغیب شوند و درسی را برای کسب نمره و مدرک نخوانند.

وی، دوستان، محیط، رفاه‌زدگی و یأس را از دیگر عوامل سلب انگیزه دانست.

حجت‌الاسلام عرفان حرف کسانی که آینده و هدف طلبگی را مبهم می دانند رد کرده و گفت: هدف از طلبگی بسیار روشن بوده و آینده ای آشکارتر از آینده طلبه ها در عالم وجود ندارد و هدف طلبگی در دین پژوهی ، دین مداری و دین گستری است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha