سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
علم

حوزه/ یکـی از مباحثـی که در اخلاق طلبگی و دانشجویـی دارای اهمیت است و طلاب باید به آن توجه داشته باشند راه های تحصیل علم و دانش است که امیر المومنین(ع) به زیبایی پنج راه را برای کسب علم حقیقی بیان فرموده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام  علی حق شناس، صبح امروز در جلسه اخلاق که با حضور  اساتید و طلاب مدرسه سیدالشهداء(ع) اصفهان برگزار شد،  اظهار کرد : یکـی از مباحثـی که در اخلاق طلبگی و دانشجویـی دارای اهمیت است و طلاب باید به آن توجه داشته باشند راه های تحصیل علم و دانش است.

وی با اشاره به حدیثـی از حضرت علـی(ع) مبنـی بر اینکه «العلم لا يحصل إلّا بخمسة أشياء أوّلها: بكثـرة السّـؤال و الثّانـي:  بكثـرة الاشتغال و الثّالث:  بتطهير الأفعال و الرّابـع:  بخـدمة الـرجال و الخامس: باستعانة ذي الجلال»، بیان داشت: این پنج راه مکمل هم هستند و باید همـواره با هم باشند در غیر این صورت علم حقیقی حاصل نمی شود.

حجت الاسلام حق شناس در ادامه به تشریح و تفسیر این حدیث پرداخت و بیان کرد: بنا به فرموده امیر مومنان علی(ع) اولین مرحله، زیاد سئوال پرسیدن است که باعث ترقـی ذهن مـی شود و انسان با سئوال کردن به علم می رسد و همان طور که خداوند در قرآن می فرماید  اگر نمی دانید از اهل ذکر سوال کنید و دومین مرحله وقت گذاشتن و برنامه ریزی داشتن است.

وی برای تبیین بهتر این موضوع  به آیه 69 سوره عنکبوت اشاره کرد و گفت: این آیه انسان را ترغیب به جهد و کوشش و برنامه ریزی می کند و اگر این تلاش و جهد برای رضایت خدا و در راه خدا باشـد خداونـد او را به راه خـود مـی برد و از لغـزش های او جلوگیری مـی کند و همچنین نزول امدادهای غیبـی که اینها بهترین و نیکوترین کمک ها از جانب خداوند است.

استاد حوزه علمیه اصفهان خاطر نشان کرد: ممکن است این دو راه از طریق رفتن به حوزه و یا دانشگاه حاصل شود، اما شخص به آن نور علم و شناخت حقیقی نمی رسد و لازمه آن تطهیر افعال و داشتن تقوا است که به گفته حضرت  علی(ع) سومین مرحله برای به دست آوردن علم است.

حجت الاسلام حق شناس با اشاره به آیه 29 سوره انفال گفت: اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید، خداوند به شما فرقان مـی بخشد که همان بصیرت و درک بالاست و نور علمـی است که به شناخت حقایق منجر می شود.

وی در ادامه افـزود: برای یافتـن راه تقـوا بهترین راهنما آیات 70 و 71 سوره احزاب است که خداوند راه و روش متقـی شدن را به خوبـی در این آیات بیان مـی کند ومی فرماید: اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خداوند اعمال شما را به لطف خود اصلاح می کند و همچنین از گناهان شما می گذرد.

استاد حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: همنشینـی با انسان های اندیشمنـد و خدمت کـردن به آنها را با توجـه به سخن حضرت علـی(ع) از دیگـر راه های رسیـدن به علم برشمـرد و از طلاب خواست با افـراد اندیشمند و اهل تفکر معاشرت داشته باشند تا از آنها درس اخلاق و زندگی بگیرند.

وی در پایان پنجمین راه را کمک گرفتن از خداوند برشمرد و در ادامه راهکارهایی را برای کمک گرفتن از خداوند ارائه کرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سمیه IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    1 1
    عالی