شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اخلاق

حوزه/ استاد اخلاق جامعه‌الزهرا(س) با بیان اینکه علم حقیقی به انسان نورانیت می‌بخشد، یادآور شد: علم نورانیت می‌آورد وانسان را وزین وسنگین‌تر می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ملیحه لباف در ششمین جلسه اخلاق اختصاصی مدرسه نیمه‌وقت صبح جامعه‌الزهرا(س)، اظهارداشت: خصلت‌های مؤمن از نگاه پیامبر گرامی اسلام(ص) از جمله اصول موفقیت انسان است.

استاد اخلاق جامعه‌الزهرا(س) در ادامه مباحث هفته گذشته به حدیث نبوی «رُوِی أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ: لا یَکْمُلُ الْمُؤْمِنُ إِیمَانُهُ حَتَّى یَحْتَوِیَ عَلَى مِائَهٍ وَ ثَلَاثِ خِصَالٍ فِعْلٍ وَ عَمَلٍ وَ نِیهٍ وَ ظَاهِرٍ وَ بَاطِنٍ؛ فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ: یا رَسُولَ اللَّهِ مَا یکُونُ الْمِائَهُ وَ ثَلَاثُ خِصَالٍ فَقَالَ یا عَلِی مِنْ صِفَاتِ الْمُؤْمِنِ أَنْ یکُونَ» اشاره کرد.

لباف افزود: در این حدیث، پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «ایمان مؤمن کامل نمی‌شود تا اینکه دارای ۱۰۳ خصلت در فعل، عمل، نیت و باطن و ظاهر باشد» که حضرت در ادامه به این خصلت‌ها اشاره کرده‌اند.

وی تصریح کرد: این خصلت‌های مؤمن از نگاه و دیدگاه پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از جمله اصول موفقیت انسان است.

*شاخص کار انسان مؤمن، رضای پروردگار است

استاد جامعه‌الزهرا(س) با اشاره به خصلت «جَوَّالَ الْفِکْرِ»، گفت: مراد از«جَوَّالَ الْفِکْرِ» ‌این است، انسان مؤمن که به حد کمال ایمان رسیده، فکرش محدود نیست و هر اقدام و عملی که انجام می‌دهد و اراده خود را با فکر و اندیشه پیگیری می‌کند، شاخص او در این مرحله این است که آیا کارش مرضی خدا و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) هست یا نه؟

لباف در ادامه به خصلت «جَوْهَرِی الذِّکْرِ» اشاره کرد و ادامه داد: این خصلت بدان معنا است که انسان، خودش ذکر مجسم شود؛ مانند قرآن مجید و رسول الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) که ذکر هستند، همه وجودشان ذکر شود.

وی با اشاره به آیه ۳۰ سوره روم، اضافه کرد: از آنجا که انسان به‌طور ذاتی دارای فطرت پاک است، اگر چیزی را که فراموش کرد یادآور شود، می‌تواند موانع را با ذکر کنار بزند؛ همان‌طور که خداوند می‌فرماید: «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ؛ پس روى خود را با گرايش تمام به حق به سوى اين دين كن با همان سرشتى كه خدا مردم را بر آن سرشته است، آفرينش خدا تغييرپذير نيست، اين است همان دين پايدار ولى بيشتر مردم نمى‏ دانند».

*علم حقیقی به انسان نورانیت می‌بخشد

استاد اخلاق جامعه‌الزهرا(س)، خصلت «کَثِیراً عِلْمُهُ» را از دیگر خصلت‌های انسان مؤمن برشمرد و افزود: در اینجا مراد، علم حقیقی است که در روایات از آن به نور تعبیر شده است و صرف گرفتن مدرک، نشان‌دهنده علم مورد نظر نیست.

وی با بیان اینکه علم حقیقی به انسان نورانیت می‌بخشد، یادآور شد: علم نورانیت می‌آورد و انسان را وزین و سنگین‌تر می‌کند؛ بنابراین انسان عالم، جاهل را آموزش می‌دهد و در پی نجات غافل از غفلتش است.

انسان مؤمن برخورد کریمانه دارد

لباف به خصلت‌های «عَظِیماً حِلْمُهُ؛ بردباریش بزرگ وعظیم است» و «جَمِیلَ الْمُنَازَعَهِ؛ خوش برخورد است» اشاره و تصریح کرد: برخی انسان‌ها در برخورد عبوس هستند که این به دلیل مشکل ایمان است؛ در حالی که انسان مؤمن در منازعات خوب برخورد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه انسان مؤمن برخورد کریمانه دارد، به خصلت «کَرِیمَ الْمُرَاجَعَهِ» اشاره کرد و بیان داشت: اگر انسان ایمانش بیشتر است، در منازعات باید کوتاه بیاید؛ این جمله «اگر الان کوتاه بیایم تا آخر باید کوتاه بیایم» درست نیست.

شرح صدر از ویژگی‌های بسیار مهم انسان مؤمن و اصل موفقیت در امور است

استاد اخلاق جامعه‌الزهرا(س) با اشاره به خصلت «أَوْسَعَ النَّاسِ صَدْراً؛ انسان مؤمن سعه صدر دارد»، شرح صدر را از ویژگی‌های بسیار مهم انسان مؤمن عنوان کرد و افزود: زمانی که خداوند، حضرت موسی(علیه‌السلام) را برای مقابله با فرعون مأمور می‌کند، آن حضرت می‌فرماید: «رب الشرح لی صدری».

خانم لباف با تصریح بر اینکه شرح صدر، اصل موفقیت در امور و تربیت است، اظهار داشت: در روایات آمده است که اگر صبور نیستی، «فتحلم ،فتصبر»؛ صبر تدریجی وآرام آرام در نهایت باعث ایجاد شرح صدر در درون انسان می‌شود.

طلاب، ۱۰۳ خصلت انسان مؤمن از دیدگاه پیامبر(ص) را مطالعه کنند

استاد جامعه‌الزهرا(س) در ادامه به خصلت «أَذَلَّهُمْ نَفْساً؛ انسان مؤمن از نظر نفس، ذلیل‌ترین مردم است» اشاره کرد و اضافه کرد: «ضِحْکُهُ تَبَسُّماً- وَ اجتماعه تَعَلُّماً- مُذَکِّرَ الْغَافِلِ- مُعَلِّمَ الْجَاهِلِ- لَا یؤْذِی مَنْ یؤْذِیهِ _ وَ لَا یخُوضُ فِیمَا لَا یعْنِیهِ_ وَ لَا یشْمَتُ بِمُصِیبَهٍ- وَ لَا یذْکُرُ أَحَداً بِغِیبَهٍ- بَرِیئاً مِنَ الْمُحَرَّمَاتِ- وَاقِفاً عِنْدَ الشُّبُهَاتِ - کَثِیرَ الْعَطَاءِ- قَلِیلَ الْأَذَى؛ خنده‌اش تبسم –گرد هماییش برای تعلم ویادگیری – تذکردهنده به غافل- و آموزنده جاهل است . به کسی که آزارش می‌کند آزاری نمی‌رساند – و در آنچه به دردش نمی‌خورد وارد نشود و هیچ کس را به مصیبتی سرزنش و شماتت نمی کند. و هیچ کس را با غیبت یاد نمی کند – از کارهای حرام بیزار است – و در موارد شبهه قدم بر نمی دارد . بخششش فراوان – آزارش بسیار کم است» از دیگر خصلت‌های انسان مؤمن است.

خانم لباف به دیگر صفات و خصلت‌های انسان مؤمن در این حدیث نبوی که در صفحه ۲۱۰ جلد ۶۷ بحارالأنوار آمده، اشاره کرد و به طلاب توصیه کرد که این حدیث را مطالعه و به آن عمل کنند.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha