جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

موسسه در راه حق در سال 1342 به اهتمام جمعی از بزرگان حوزه علمیه قم مانند حضرات آیات، استادی خرازی و... با هدف مبارزه با تهاجم فرهنگی، شناسایی و پاسخ به شبهات، تبلیغ و گسترش معارف اسلامی بویژه آثار پیشوایان معصوم شیعه‌(ع)، ارتقای رشد معنوی جامعه و انتشار کتاب، جزوه و ... تاسیس شده است و

 در گذشته حضرت امام‌(ره) و در حال حاضر مقام معظم رهبری عنایت خاصی به این موسسه داشته و دارند.

حجت الاسلام موسوی، مدیر موسسه  در راه حق در گفت و گو با مرکز‌ خبر‌ حوزه، با تشریح فعالیت‌های موسسه گفت: موسسه در راه حق دارای بخش‌های مختلفی از جمله آموزش است که 80 دانش‌پژوه در دوره تخصصی و عمومی رشته شیعه شناسی تطبیقی در آن تحصیل می‌کنند.

وی افزود: موسسه هر سال از طلاب پایه هشتم در رشته شیعه شناسی تطبیقی دانش‌پژوه می‌پذیرد که آنان با گذراندن دوره عمومی وارد دوره تحقیقی می‌شوند.

مدیر موسسه در راه حق خاطرنشان کرد: با شورای عالی حوزه‌های علمیه رایزنی شده تا تحت نظارت مرکز تخصصی شیعه شناسی، به طلاب رشته شیعه شناسی تطبیقی این موسسه مدرک رسمی اعطاء شود.

مدیر موسسه در راه حق بیان داشت: بخش آموزش موسسه از دهه پنجاه با مدیریت آیت‌الله مصباح یزدی شروع شد و تا سال 74 کلاس‌ها با مدیریت ایشان دایر بود.

وی ادامه داد: موسسه از سال 74 تاکنون 12 دوره آموزشی را برگزار کرده و چند سالی است که دوره شیعه شناسی تطبیقی را راه‌اندازی نموده و در حال حاضر 16 نفر در دوره تخصصی و 64 نفر در دوره عمومی در حال تحصیل می‌باشند.

حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها برای پاسخ گویی به شبهات و تدریس در حوزه و دانشگاه به صورت تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های اولیه موسسه در راه حق، تهیه جزوات اعتقادی و پاسخ به شبهات و ارسال آنها به صورت رایگان  می‌باشد به بخش ارسال جزوات اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیت‌های این بخش از دو قسمت داخلی و خارجی تشکیل شده که در بخش مشترکین از سراسرکشور و از دوره‌های راهنمایی، دبیرستان، دانشگاه و نیز عموم مردم با موسسه  در ارتباطند و جزواتی در زمینه، اصول دین، اخلاق، احکام، پاسخ به شبهات وهابیت، مسیحیت، و نیز فضایل اهل‌بیت‌(ع)  در 13 دوره در قالب 153 جزوه برای مخاطبان ارسال شده است.

مدیر موسسه ادامه داد: جزوات با توجه به سن و معلومات مشترکین تهیه و ارسال می‌شود و کسانی که بخواهند مشترک شوند با مراجعه حضوری و یا از طریق پایگاه اطلاع رسانی موسسه به نشانی WWW.DARRAHEHAG.COM    می‌توانند ثبت نام نمایند.

وی به بخش ارسال جزوات خارج از کشور این موسسه اشاره کرد و افزود: در 50 کشور از سراسر دنیا مشترک داریم که جزوات به 13 زبان زنده دنیا و در موضوعات مختلف از طریق پست به نشانی آنان ارسال می شود.

حجت الاسلام موسوی یادآور شد: در بخش پاسخگویی به سوالات، از چند محقق توانمند در زمینه پاسخ به سوالات معارف اسلامی استفاده می شود.

مدیر موسسه در راه حق اضافه کرد: 90 در صد سوالات از طریق اینترنت مطرح و بقیه به صورت تلفنی یا از طریق پست دریافت و پاسخ ارسال می گردد.

وی با بیان اینکه از نوجوان تا پیر مرد 90 ساله با این موسسه در ارتباطند، از ایجاد بانک سوالات، خبر داد و بیان داشت: بخش پاسخگویی به سوالات به 6 ‌هزار سوال پاسخ داده که در یک سی‌دی جمع‌آوری شده و سی‌دی شماره دو نیز در دست تولید است.

مدیر موسسه در راه حق گفت: این موسسه در دو سال گذشته با تغییر و تحولاتی مواجه بوده که زیر نظر هیأت  موسس و هیأت مدیره جدید و با دارا بودن چهار معاونت فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و اداری- مالی به فعالیت خود ادامه می دهد، همچنین علاوه بر معاونت‌ها، با استفاده از اساتید حوزه هیات علمی و شورای برنامه‌ریزی آموزش و پژوهش تشکیل شد، و هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه می‌دهند.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته در موسسه، امیدواریم در آینده پیشرفت و جهش داشته باشیم.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه موسسه در راه حق در نیم قرن فعالیت‌ خود توانسته 100 عنوان  کتاب در موضوعات مختلف تولید کند، اظهار داشت: بیش از یکصد عنوان کتاب به 12 زبان از قبیل، عربی، فارسی، انگلیسی، ترکی استانبولی، اسپانیولی، فرانسوی، اردو و... از سوی محققین و پژوهشگران موسسه تالیف، و چاپ شده است.

وی با اشاره به فعالیت های کتابخانه موسسه، بیان داشت:  این موسسه از کتابخانه ای غنی با 30 هزار جلد کتاب می باشد و هر سال حسب نیاز کتب جدید خریداری می شود.

مدیر موسسه در راه حق به برنامه‌های آینده موسسه اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: راه‌اندازی بخش مشاوره حضوری در دستور کار قرار دارد، گرچه در حال حاضر از طریق اینترنت، نامه و تلفن مشاوره‌هایی ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی در پایان تصریح کرد: در قم 30 مرکز پاسخگویی به سوالات دینی فعال است و اگر بصورت تخصصی‌تر به کار خود ادامه دهند، بسیار موثر خواهند بود.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین .کی IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    0 0
    سلام وقت بخیر.اینجانب برای اولین باراست که واردسیستم میشوم.لطفاراهنمایی بفرمایید بنده چگونه ازخدمات فرهنکی ان موسسه محترم استفاده نمایم.نمونه.سؤال درمورداصول دینی و. فرق وادیان.شبهات مذهبی ازاینگونه موارد.تشکر