یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

متاسفانه امروز در سطح جهان، جریان مرموز و خطرناکی به دنبال قداست زدایی از نصوص می‌باشد و ما باید مراقب این نقشه‌ها باشیم.

 به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشست گروهی از اساتید شیعه وسنی علوم دینی گفت: متاسفانه جریان دیگری نیز که به شدت منزوی است با ابعاد تخریبی بالا به نام جریان «تکفیری» از نصوص دینی استفاده‌های ناروا می‌کند.

وی ادامه داد: آنها دوست دارند که نص را در جهت تولید کشتار انسان‌ها، تفرقه بین جهان اسلام و تکفیر اتباع مذاهب دیگر به کار گیرند و متاسفانه این دو جریان مرموز و خطرناک، کیان نص را تهدید می‌کنند.

 استاد حوزه علمیه قم یادآورشد: جریان دیگری به صورت بدتر کیان نص را هدف گرفته و بهانه‌هایی را در اختیار غربی‌ها قرار داده تا ناجوانمردانه بگویند خاصیت نص اسلامی، تولید تروریسم است و نص اسلامی و مسلمانان را در موضع لعن قرار دهند.

* شیعه و سنی دربرابر این جریان خطرناک بایستند

رییس مرکز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآورشد: شیعه و سنی باید در برابر این جریانات خطرناک، به مقابله بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: مباحث و برداشت‌های مختلف باید بدون مجادله، بلکه به صورت گفت وگوی منصفانه علمی دنبال شود.

وی یادآورشد: شیعه و سنی بر نص یعنی قرآن و حدیث و همچنین ضرورت تقویت «اجماع» اتفاق نظر دارند؛ و براین اساس باید از توانمندی و امکانات نص اسلامی در جهت رفع مشکلات به خوبی استفاده کنیم.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین گفت: اختلافات شیعه و سنی در سه مقوله اساسی جای می‌گیرد که پاره‌ای از اعتقادات کلامی، تاریخی و نصوصی است و بیشترین و عمده‌ترین اعتقادات مشترک، کلامی می باشد.

وی ادامه داد: مساله بعدی برداشت از پاره‌ای نصوص است گرچه برداشت‌های مشترک از نصوص زیاد است، ولی پاره‌ای از نصوص برداشت‌های خاصی از سوی شیعه و سنی وجود دارد.

رییس مرکز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در خصوص ابعاد تاریخی اسلام گفت: در مورد مباحث تاریخی اگر باهم بحث کنیم که تاریخ را دوباره فعال کنیم و از نوع بازگردانیم و یا اینکه بخش‌هایی از تاریخ فعال شود محال است ولی تاریخ می‌تواند پشتوانه‌ای برای حال و آینده باشد.

*اصل اسلام را به مخاطره نیاندازیم

 وی اظهار داشت: سومین مقوله بحث تاریخ است، ما به شرطی می‌توانیم در ارتباط با وضع کنونی توجیهات و مبناهای تاریخی را عرضه کنیم که به وضع فعلی جهان اسلام لطمه‌ای وارد نسازد، طرح مباحث تاریخی به گونه‌ای که اصل اسلام را به مخاطره بیندازد، نادرست است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: مباحث تاریخی در یک فضای علمی و در یک سطح مساوی و صرفا از باب گفت و گوی عالمانه مجاز است به شرط اینکه این اقدام ضرری به وضعیت جامعه ما نرساند، چون نقش تاریخ در ساختن وضع فعلی است، ولی اگر وضعیت را خراب کرد دیگر توجیه ندارد؛ بنابراین شیعه و سنی وقتی مباحث تاریخ خود را ذکر می‌کنند باید این چارچوب را رعایت نمایند.

*مباحث کلامی را مبنای تخریب قرار ندهیم

براساس گزارش اداره همکاری‌های علمی وبین‌الملل پژوهشگاه، وی در مورد مباحث کلامی نیز گفت: معنا ندارد که بحث‌های کلامی را مبنایی برای تخریب دیگری قرار دهیم، اگر مباحثی وجود دارد باید در فضاهای علمی و تحقیقی دنبال شود.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha