شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024

امام جماعت مسجد زینبیه ترکیه گفت: شیعیان ترکیه به دنبال توسعه مناسبات دینی و راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید توران در گفت و گو با سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه با اشاره به چند دهه فعالیت مستمر تبلیغی در ترکیه اظهار داشت: اقدامات  تبلیغی در خصوص مکتب اهل‌بیت‌(ع) را با سختی‌های فراوانی آغاز کردیم به خصوص که در آن زمان محدویت‌ها و اعمال فشار‌های زیادی علیه ما صورت می‌گرفت.

*به طور خاص از انقلاب اسلامی دفاع می‌کردیم

وی با بیان اینکه تاسیس مسجد زینبیه ترکیه، یکسال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران صورت گرفت گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی، فشارها بر ضد ما افزایش یافت و ما را به اتهام ترویج "خمینی‌گری" مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند.

امام جماعت مسجد زینبیه افزود: در آن زمان آقای شیخ صلاح‌الدین اوزگوندوز (مسئول زینبیه) و اینجانب به طور خاص از انقلاب اسلامی دفاع می‌کردیم لذا خیلی اذیت شدیم و آقای صلاح‌الدین نیز زندانی شد.

*ندای «علی‌ولی‌الله» در مناطق مختلف

وی با اشاره به قصد دولت برای مسدود کردن فعالت شیعیان در کشور ابراز داشت: در آن زمان آقای صلاح‌الدین معتقد بود که اگر ما تنها یک مسجد داشته باشیم به راحتی می‌توانند آن را تعطیل کنند و با ما مقابله نمایند، اما اگر شیعیان دارای چندین مسجد باشند، امکان مقابله با ما کمتر خواهد شد، از همین رو طرح احداث مسجد در مناطق شیعه نشین را آغاز کردیم تا در مناطق مختلف، ندای «علی‌ولی‌الله» به گوش برسد.

حجت‌الاسلام حمید توران ادامه داد: در همین راستا مساجد متعددی همچون مسجد امام علی‌(ع)، مسجد امام حسن‌(ع)، مسجد امام حسین‌(ع)، مسجد امام زین‌العابدین‌(ع)، مسجد ابوطالب و... احداث شد که روزنامه حریت (یکی از پر تیراژترین روزنامه‌های ترکیه) در آن زمان با تیتر درشت نسبت به افزایش مساجد شیعیان در این کشور هشدار داد.

*روابط دوستانه‌ای با علوی‌ها و اهل سنت داریم

وی به تلاش شیعیان ترکیه برای برقراری ارتباط دوستانه با پیروان سایر مذاهب و مکاتب اشاره کرد و گفت: بحمدالله روابط خوبی با اهل سنت و علوی‌ها داریم و روابط فما بین، احترام‌آمیز است و آنها نیز در مناسبات، همایش‌ها و حتی برنامه‌های تلویزیونی خود از شخصیت‌های شیعی دعوت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حتی نزدیک به 4-3 سال است که تلویزیون‌های دولتی در مناسب‌های دینی مانند ماه محرم، شب قدر و مانند آن از شخصیت‌های شیعی دعوت می‌کنند.

*مساجد را به درون خانه‌ها می‌بریم

حجت‌الاسلام حمید توران گفت: با توجه به فرهنگ آپارتمان نشینی و احداث ساختمان‌های مرتفع، در این اندیشه‌ایم که مساجد را از طریق راه اندازی شبکه ماهواره شیعیان به درون خانه‌ها ببریم.

وی افزود: البته هزینه راه‌اندازی تلویزیون، بالاست و در حال حاضر امکان انجام این مهم را نداریم، اما با ساخت مجتمع بزرگ فرهنگی زینبیه و احداث پاساژ تجاری در کنار آن، سعی داریم به این مهم نیز پرده عمل بپوشانیم و امیدوارم نخستین شبکه ماهواره‌ای شیعیان ترکیه راه‌اندازی شود.

امام جماعت مسجد زینبیه تصریح کرد: در حال حاضر سایت اینترنتی زینبیه، فعال است و مطالب آن از سوی دانشجویان و شخصیت‌های فرهنگی پیگیری می‌شود.

*باید زینب‌(س) وار عمل بکنیم

وی اعلام کرد: به دنبال راه‌اندازی مدرسه خصوصی و به دنبال آن دانشگاه هستیم.

حجت‌الاسلام حمیدتوران در خصوص نامگذاری مسجد و فعالیت‌هایشان به «زینبیه» گفت: زینب کبری‌(س) در سخت‌ترین شرایط، قیام امام حسین‌(ع) را به گوش جهانیان رسانید و ما نیز باید با تاسی از روش و منش ایشان به تبلیغ دین بپردازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha