جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 246120
۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۸

کتاب «خوب چیست؟ بد کدام است؟» به قلم حجت الاسلام احمد حسین شریفی به عنوان کتاب برگزیده دوازدهمین همایش کتاب سال حوزه در گروه اخلاق و عرفان معرفی شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی مرکز خبر حوزه، در این کتاب می‌خوانیم تفكيك نكردن معناشناسي، هستي‌شناسي و معرفت‌شناسي خوب و بد از يكديگر در كتب كلامي و اصولي، موجب پديد آمدن سوء‌تفاهم‌هاي فراوان و نيز رد و اثبات‌هاي نابجا و غير منطقي شده است.

خلط « «حسن و قبح ذاتي» با «حسن و قبح عقلي» » از يك سو و « «حسن و قبح الهي» با «حسن و قبح شرعي» » از سوي ديگر، موجب شده است تا بسياري از رد و اثبات‌ها در جاي خود قرار نگيرد و نیز خلط مقام ثبوت و مقام اثبات مغالطه‌ي ديگر در اين زمينه است.

«خوب و بد کدام است» عنوان کتابی است که نگارنده با در نظرداشتن اين آسيب‌ها به تفكيك بحث معناشناسي، هستي‌شناسي و معرفت‌شناسي قضاياي ارزشي مي‌پردازد.

در معناشناسي خوب و بد، سه دسته از نظريات «غيرشناختي»، «شهودگرا» و «تعريف‌گرا» تبيين و به نقد آنها اقدام مي‌شود. نويسنده در بحث هستي‌شناسي خوب و بد پس از تبيين و نقد توصيه‌گرايي، نظريه‌ حسن و قبح الهي، نظريه‌ حسن و قبح قراردادي و نظريه‌ حسن و قبح ذاتي، به بيان ديدگاه مطلوب خويش همت مي‌گمارد.

بخش پاياني كتاب به بحث پيرامون معرفت‌شناسي خوب و بد اختصاص دارد. نگاه منطق‌دانان مسلمان به قضاياي اخلاقي و قضاياي مشهور و نيز مناسبات بين عقل و اخلاق در اين بخش از كتاب مورد كنكاش نويسنده‌ كتاب قرار گرفته است.

کتاب « خوب چیست؟ بد کدام است؟» از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در 320 صفحه با شمارگان 1500 نسخه منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به نشانی قم، خیابان، شهدا، کوچه ممتاز، پلاک 38، انتشارات موسسه امام خمینی (ره) مراجعه و یا با تلفن 7742326-0251 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha