پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
محمدحسین مختاری

حوزه/ دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: یکی از بحث های جدی جوانان مباحثی در خصوص عزاداری است که باید در این عرصه آسیب ها و شبهات تشریح و پاسخ داده شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری در نشست نقد و بررسی کتاب «عاشورایی برای عاشورا» که توسط مرکز پژوهش های علمی و مطالعات حکمی ایران با همکاری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مباحثی که امروزه نسل جوان مطرح می کنند این است که تنها عزاداری کافی است در حالی که بر اساس اسلام، عزاداری باید در کنار انجام فرایض و واجبات باشد.


وی افزود: در این زمینه احادیث و روایاتی فراوانی داریم که باید به آنها پرداخته و برای نسل جوان تبیین شود.


دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه کتاب «عاشورایی برای عاشورا» به خوبی پاسخگوی شبهات است، گفت: در صورتی که این کتاب در چاپ جدید اصلاحاتی انجام دهد، قابل ترجمه در زبان های مختلف است و مورد استقبال قرار می گیرد.


وی ادامه داد: در این کتاب نکات ارزشمند و ظریفی و همچنین مطالب کاربردی و مسایل روز در عزاداری بیان شده است.


حجت الاسلام والمسلمین مختاری با بیان اینکه متاسفانه در حوزه‌های علمیه به نقد نگاه منفی وجود دارد گفت: در غرب استقبال خوبی از نقد می شود و خود مولف به دنبال این است تا از نظر اساتید و پژوهشگران استفاده کند و هنگامی که آن نقد در مجله ای چاپ می شد جز پر فروش ترین ها می شود اما در کشورمان اینگونه نیست. نقد و بررسی کتاب باعث اصلاح و غنی تر شدن محتوا می شود.


وی با بیان اینکه بحث عزاداری یک سنت مذهبی است که در اطراف آن شبهات و سوالاتی مطرح است گفت: سایر ادیان و حتی نسل جوان سوالاتی مطرح کرده اند که نیاز است پاسخ های روشن به آنها داده شود.


دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: علما و پژوهشگران به فلسفه عزاداری پرداخته اند که باید با توجه به مسائل روز به این سوالات پاسخ داده شود.


وی به نقد این کتاب پرداخت و گفت: ‌نقد نوشتاری بر این کتاب وارد است که نیاز به اصلاح شود ضمن اینکه هر صفحه آن باید پیام برای مخاطب داشته باشد چرا که در مقابل نسل جوانی هستیم که سوالات جدی دارند.


دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: در ادغام مطالب باید دقت صورت گیرد و این کتاب نیاز به بخش‌بندی نداشت و از لحاظ استاندارد همان فصل بندی کفایت می کرد.


وی گفت: معنی شناسی عزاداری مفهوم ندارد و این عنوان می توانست تحت تاریخ شناسی جمع بندی شود ضمن اینکه اهمیت عزاداری از دیدگاه اهل بیت (ع) نیاز به یک فصل جداگانه و نگارش کامل داشت.


حجت الاسلام والمسلمین مختاری، نبود منابع دست اول، اشاره نکردن به مکان و زمان سخنان رهبری، وجود مباحث تکراری، نبود منبع در بعضی از صفحات، تشریح نکردن کامل احادیث را از دیگر نکات مورد نقد در این کتاب عنوان کرد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha