دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با انتقاد از شیوه کنترل جمعیت در کشور، اظهار داشتند: این شیوه در برخی جاها به کاهش میزان جمعیت شیعیان انجامیده است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، این مرجع تقلید، پیش‌ از ظهر امروز در دیدار معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه و فعالان تبلیغی با اشاره به اهمیت مسئله تبلیغ در اسلام، گفتند: تبلیغ مأموریت اصلی انبیاء الهی و ائمه اطهار (ع) در هر زمانی بوده است.

ایشان با اشاره به اهمیت تبلیغ در دنیای معاصر تأکید کردند: تبلیغ در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دنیای کنونی از جایگاه بالایی برخوردار است؛ به طوری که بسیاری از کشورها بیشترین اعتبارات و بودجه‌های خود را به این بخش‌ اختصاص می دهند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که قدرت تبلیغ در بسیاری از مواقع از نیروهای نظامی نیز بیشتر است، اظهار داشتند تبلیغات هدف‌دار می‌تواند در بسیاری از مواقع نوع نگاه، از عادات، سنت‌ها و اعتقادات مردم را تغییر دهد.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با تأکید بر لزوم افزایش فعالیت‌های تبلیغی در کشور، تصریح کردند: اگر برنامه‌های دینی در کشور افزایش یابد، می‌توان شاهد آثار و برکات بیشتری در این حوزه باشیم.

*تبلیغ؛ اساس کار روحانیت

معظم‌له شکل‌گیری حوزه‌های علمیه را بر مبنای تبلیغ عنوان کرده و گفتند: تبلیغ اساس کار روحانیت است و علمای بزرگ ما از گذشته تا به حال مجاهدت‌های فراوانی در این عرصه داشته‌اند؛ احساس مسئولیت علما در طول تاریخ باعث مجد و شکوه اسلام شده است و آنان همواره طلاب جوان را نیز به انجام موفق این رسالت مهم توصیه کرده‌اند.

ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: خوشبختانه سرمایه تبلیغی شیعه از تمام فرقه‌های مذهبی و ادیان سراسر جهان بیشتر است، زیرا متکی بر قرآن، روایات ائمه اطهار (ع) و کتب بی‌مانندی همچون نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و... می‌باشد.

این مرجع تقلید با تأکید بر لزوم احاطه بر عرصه‌های مختلف تبلیغی افزودند: دنیای امروز با دنیای 50 سال پیش تفاوت بسیار زیادی از حیث ابزار و شیوه زندگی مردم دارد، وظیفه ماست که با توجه به این تغییرات بزرگ و با استفاده از ابزارهای روز معارف اهل بیت (ع) را به دنیا صادر کنیم.

ایشان با اشاره به تلاش‌های فعالان حوزوی در راستای مقابله با فرقه‌های ضاله از جمله بهائیت، گفتند: باید با این انحرافات به مقابله پرداخت و مبلغان در هر جای کشور و دنیا نسبت به روشن‌گری مردم و انتقال معارف ناب شیعی و اسلامی اقدام کنند.

*خاطره‌ای از تبلیغ چهره‌ به چهره

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی به بیان خاطره‌ای از تبلیغ چهره‌به چهره خود در گذشته اشاره کرده و افزودند: سال‌ها پیش در مشهد راننده تاکسی از پیروان یکی از فرقه‌های انحرافی بود که پس از صحبت با ایشان در اثبات ضاله بودن اعتقاداتش به طور کلی متحول شد و فردای آن روز نزد من آمد و گفت: شما، من و خانواده‌ام را از گمراهی چندین ساله نجات دادید؛ بیان این مسائل از این حیث بود که یک طلبه می‌تواند با تبلیغ خود در هر شرایطی به وظیفه در جایگاه اصلاح جامعه عمل کند.

*در برابر انحرافات مسئولیم

ایشان خاطرنشان کردند: اگر کسی در گوشه‌ای از این کشور به انحرافی آلوده شود، همه ما مسئول هستیم؛ مبلغان باید با رصد درست جو فرهنگی و اعتقادات مردم هر شهر و روستا نسبت به نوع انتقال مفاهیم دقت لازم را داشته باشند.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با انتقاد از شیوه کنترل جمعیت در کشور، اظهار داشتند: این شیوه در برخی جاها به کاهش میزان جمعیت شیعیان انجامیده است.

معظم‌له ادامه دادند:‌ در بسیاری از نقاط جمعیت شیعیان در اقلیت قرار گرفته است. این اتفاق در برخی از کشورهای اسلامی در حال وقوع است؛ باید به این مسئله حساس بود و اجازه نداد که جمعیت شیعیان و مسلمانان کاهش یابد؛ در صورتی که در بسیاری از کشورهای غیرمسلمان برای افزایش میزان تولد در هر خانواده جوایز و امتیازاتی در نظر گرفته است.

*مبلغان از تلویزیون و رسانه‌ها غافل نشوند

ایشان در پایان با اشاره به این‌که حوزویان نباید از تبلیغ و اهمیت آن در تلویزیون و رسانه‌ها غافل باشند، یادآور شدند: امروزه تلویزیون رفتار بسیاری از مردم را در دورافتاده‌ترین شهرها و روستا شکل می‌دهد؛ زنان و مردان شهرها و حتی روستاهای دورافتاده بر اساس الگویی که از تلویزیون می‌گیرند، لباس می‌پوشند، حرف می‌زنند و رفتار می‌کنند.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین نبوی معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه گزارشی از برنامه‌‌ها و فعالیت‌های این معاونت ارائه داد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha