سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024

نشست علمی بررسی و پاسخ به شبهات تاریخی به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا‌(ع) در سالن اجتماعات دانشگاه باقر العلوم‌(ع) برگزار شد.

به گزارش مرکز خبرحوزه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهدی پیشوایی در این نشست، طی سخنانی با اشاره به هجمه‌های امروز دشمنان علیه اسلام و به خصوص تشیع اظهار داشت: امروز دشمنان، شب و روز علیه اسلام در حال فعالیت هستند و با استفاده از ابزارهای نوین ارتباط جمعی چون سایت‌ها و ماهواره‌ها در حال شبهه پراکنی می‌باشند.

وی با اشاره به این که بسیاری از شبهات مطرح شده از سوی دشمنان سخنان جدید نبوده و به نوعی دامن زدن به شبهات قدیمی است، افزود: بسیاری از شبهات مطرح شده بارها از سوی علمای تشیع قاطع جواب داده شده و بسیاری از آنها نخ نما شده است ولی با این حال می‌بینیم که دشمنان گستاخانه این مسایل را تکرار می‌کنند.

این محقق حوزوی با اشاره به بخشی از سخنان شهید مطهری ابراز داشت: نباید از طرح شبهات از سوی دشمنان نگران شویم چرا که تاریخ نشان داده است هر زمانی که سوالات شبهات زیاد شده بود آن دوران، زمان شکوفایی اسلام است.

وی با تاکید بر غنی بودن منابع شیعی در پاسخ به شبهات تصریح کرد: امروز باید شبهات مطرح شده را به دقت کارشناسی کرده و با استفاده از منابع اصیل اسلامی پاسخ آنها را بدهیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین پیشوایی در ادامه به بررسی چند شبهه در مورد غدیر پرداخت و ابراز داشت: عده‌ای مطرح می‌کنند که فاصله بین غدیر تا جریان سقیفه بسیار کوتاه بوده و افراد زیادی در رویداد غدیر خم حضور داشتند پس چطور این واقعه و تاکیدات پیامبر‌(ص) را کتمان کرده‌اند و از پیامبر اطاعت نکردند؟

وی ادامه داد: پاسخ به این سوال مبتنی بر این فرض است که تمام اصحاب آن روز پیامبر(ص) مطیع محض ایشان باشند در صورتی‌که اینگونه نبوده است و ماجرای سپاه اسامه شاهد بزرگ این ادعا است.

*تمهیدات پیامبر‌(ص) برای تسریع بخشی خلافت امام علی‌(ع)

این استاد حوزه، مسلمان بودن را طبق آیات قرآن، اطاعت محض از خدا و پیامبر‌(ص) دانست و تصریح کرد: پیامبر ‌اکرم‌(ص) در اواخر عمر پربرکت خویش سپاهی را جهت ادامه جنگ با روم به فرماندهی اسامه که فردی جوان بود تشکیل داد و از همه خواست تا در این جنگ حضور یابند اما متاسفانه بسیاری از افراد از این دستور سرباز زدند.

وی تصریح کرد: این تخلف و اجتهاد در مقابل نص، کار را به جایی کشاند که حضرت رسول‌(ص) بر منبر رفته و بسیاری از سران مهاجر را که سرباز زده بودند لعن کردند که اهل سنت این را قبول ندارند.

این پژوهشگر حوزوی یادآور شد: تحلیل این قضیه به این صورت است که پیامبر‌(ص) از زمان فوت خود با خبر بوده و می‌خواستند با فرستادن سران مهاجر و مخالفان امام علی‌(ع) به این جنگ، راه خلافت امیرالمومنین را تسریع بخشند اما با کمال وقاحت شاهدیم که سران و بسیاری از اصحاب پیامبر(ص) از این دستور پیروی نکردند و این تنها بخشی از کارشکنی صحابه پیامبر(ص) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha