جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر لزوم راه‌اندازی کرسی مباحث مربوط به فتنه شناسی در پژوهش‌های علوم اسلامی به ویژه در عرصه مهدویت تاکید کرد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی در نشست بررسی معنا دار بصیرت و جامعه مهدوی که در پژوهشکده مهدویت برگزار شد، با اشاره به اهمیت مطالعه فلسفه تاریخ در شناخت سنت‌های الهی و ارتباط منطقی آن با فلسفه ظهور، اظهارداشت: برای تجزیه و تحلیل اخبار در حوزه مهدویت علاوه بر مطالعه اسناد روایی، می‌بایست مطالعات عمیقی در حوزه فلسفه تاریخ صورت داد.

وی افزود: وقتی در مطالعات مرتبط با علوم مهدوی به پیش نیازهای آن توجه نشود، مشکلات عدیده ای در راه نتیجه گیری بسیاری از داده‌های روایی با نتیجه گیری‌های مربوط به تعیین وضعیت ظهور ایجاد می‌شود.

معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه با اشاره به دیدارهای خود با دبیر کل حزب‌الله، ادامه داد: در دیدارهایی که با سید حسن نصرالله، در این رابطه داشتیم ایشان نیز بر این مطالعات مقدماتی و پیش نیازی تاکید داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت ایجاد واحدهای درسی مهدویت در حوزه به شناخت، تاریخ و فلسفه غیبت تاکید کرد و گفت: یکی از راه‌های شناخت پدیده‌های مرتبط با آخرالزمان، شناخت مسایل مربوط به فتنه‌هاست که در روایت ائمه اطهار(ع) در این زمینه بحث‌های فراوانی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: امام علی(ع) در خصوص وضعیت مردم در آخرالزمان می‌فرمایند؛ «در این دوره مساجد آباد می‌شود ولی از هدایت مردم خبری نیست و سکان داران مساجد نیز از بدترین افراد خواهند شد و گناهان، از میان آنها سر خواهد زد و فتنه‌هایی ظهور می‌کند که عقلا را سرگردان می‌کند»؛ در این زمان آنچه از مهم ترین درجه اهمیت برخوردار است، اعتلا و حفظ مبانی اسلام ناب است که می‌بایست از سوی فعالان دینی و فرهنگی مورد توجه باشد.

* ریشه‌های فتنه 88

عضو خبرگان رهبری، ظهور تفکرات التقاطی را از مهم ترین عوامل ایجاد فتنه در تاریخ انقلاب اسلامی ایران دانسته و خاطرنشان کرد: یکی از ریشه‌های اصلی فتنه 88 نداشتن بصیرت سیاسی، بصیرت اخلاقی، بصیرت اعتقادی، و پشتوانه مذهبی بود؛ یکی از کارکردهای اجتهاد ایجاد این بصیرت در مردم است؛ وقتی امام راحل فرمودند «انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور است» با بصیرت اجتهادی و تاریخی خود این بحث را مطرح کردند؛ بنابراین بدون شناخت ماهیت انقلاب اسلامی امکان حرکت به سوی جامعه ظهور وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی در ادامه یکی دیگر از راه‌های ایجاد لغزش در بصیرت را تاکید بر حدس و گمان‌ها و تاثیر پذیری از اخبار واصله، میل و هواهایی نفسانی، گذشته نگری و تابع تاریخ گذشته بودن، فردگرایی، آمیختگی حق و باطل، قشری گری و سطحی نگری و تعلق خاطر به مظاهر دینایی عنوان کرد.

* راه‌های ایجاد بصیرت در جامعه

عضو خبرگان هبری، یکی از راه‌های ایجاد بصیرت در میان مردم را ارایه معیارهای جامع برای ارزیابی حق از باطل عنوان کرده و افزود: امام رضا(ع) فرمودند؛ «کسانی هستند که ادعای پیروی از ما را دارند، ولی انحرافاتشان در میان مردم از دجال بیشتر است و مرزهای دوستی و دشمنی را بر هم می‌زنند»؛ بنابراین یکی از معیارهای شناخت حق از باطل دشمنی با دشمنان اسلام ناب است؛ زیرا برخی‌ها با هدف جذب این افراد، خودشان جذب آنان می‌شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه، شناخت جریان‌های سیاسی را از دیگر راه‌های افزایش بصیرت اجتماعی ذکر کرد و گفت: برخی افراد بزرگ در تاریخ به دلیل عدم جریان شناسی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی نام خود را در تاریخ اسلام لکه دار و در فتنه‌ها سقوط کردند.

وی، التجا به امام زمان(عج) را از راه‌های افزایش بصیرت سیاسی، مذهبی واجتماعی عنوان کرد و تصریح کرد: شناخت لغزش‌ها و راه‌های مقابله با آنها از مهم ترین اقداماتی است که می‌توان در زمینه بصیرت افزایی از آن استفاده کرد.

معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه خاطرنشان ساخت: کرسی مباحث مربوط به فتنه شناسی باید جای خود را در پژوهش‌های علوم اسلامی به ویژه در عرصه مهدویت باز کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha