چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024

با سخنرانی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از نرم افزار جامع الاحادیث 5/3 در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) قم رونمایی شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام محمد حسن بهرامی، قائم مقام مرکزتحقیقات و کامپیوتری علوم اسلامی و مدیر این پروژه نرم افزاری ، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در این مراسم که در سالن اجتماعات مرکز نور  برگزار شد، اظهار داشت: این نرم افزار در واقع آخرین دستاورد محققان و پژوهشگران این مرکز می باشد که در آن سعی شده به منظور دسترسی هر چه بهتر و راحت تر مخاطبان، از جدید ترین تکنولوژی های روز استفاده شود.

وی افزود: در این اثر گرانقدر، متن کامل 427 عنوان کتاب در یک هزار و 142 جلد شامل منابع روایی شیعه به همراه ترجمه و شرح در موضوعات ادعیه و زیارات، اخلاق، تاریخ ، تفسیر، جوامع حدیثی، فقه ، کلام و رجال و ... گنجانده شده است.

حجت الاسلام بهرامی همچنین با اشاره به این که حجم کار در این نرم افزار نسبت به نسخه های قبلی آن ، چند برابر شده است، گفت: سعی کرده ایم که در این نرم افزار، مصادر حدیثی شیعه به همراه ترجمه ها و شروح آن لحاظ شود.

وی در ادامه در خصوص قابلیت های این نرم افزار، ابراز داشت: امکان جستجوی ساده و پیشرفته، امکان جستجو از طریق ریشه یابی کلمات، بهره گیری از پردازشگر های هوشمند مصنوعی ، ساده سازی صفحه نمایش و ... از جمله این ویژگی ها و قابلیت ها می باشد.

مدیر پروژه نرم افزار جامع الاحادیث همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره ای کوتاه به تاریخ تدوین حدیث در شیعه، گفت: در حالی که خلفای صدر اسلام رسما دستور ممانعت از نگارش و تدوین حدیث را صادر می کردند، در همان زمان ائمه اطهار(ع) به شاگردان و خواص خود تاکید بر این کار می نمودند.

وی اضافه کرد: به همین خاطر علمای شیعه از زمان امیر المومنین (ع) شروع به این کار کردند که در زمان امام باقر (ع) و امام صادق(ع) این مساله به اوج خود رسید.

حجت الاسلام بهرامی بیان داشت: همچنین در طول تاریخ شیعه، علما اقدام به جمع آوری، نگارش و عرضه احادیث متناسب با نیاز و شرایط زمان خود کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha