جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

دعوت آیت الله شیخ عیسی قاسم از علمای بحرین مبنی بر تظاهرات گسترده در روز جمعه 19 اسفند، آل خلیفه را به هراس انداخته است.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، این دعوت با استقبال علما، نهادها، احزاب و تشکل های دینی، سیاسی و مردمی بحرین مواجه شد و هرکدام در بیانیه های جداگانه ای بر همگامی خود با آیت الله شیخ عیسی قاسم و حضور یکپارچه در راهپیمایی روز جمعه تاکید کردند و لذا تحلیلگران معتقدند که فردا، شاهد حضور چشمگیر مردم در اعتراض به حاکم خون آشام و ستمگر بحرین خواهیم بود.

حجت الاسلام شیخ سعید المادح از فضلای بحرینی طی یادداشتی به اهداف این راهپیمایی پرداخت و تاکید کرد:  با برپایی این راهپیمایی، جهانیان خواهند فهمید که ادعاهای جعلی حاکمیت بحرین در خصوص اجرای اصلاحات در کشور و ماهیت انقلابیون، کاملا دروغ است.

حوزه نیوز، ترجمه این یادداشت را که متن عربی آن در پایگاه مجلس علمای بحرین آمده، منتشر می کند:

* یک فراخوان استثنایی

شاید مهم ترین سؤال در این مرحله این باشد که: هدف از این راهپیمایی چیست؟

طبعا اگر شیخ عیسی قاسم به این راهپیمایی دعوت نمی­کرد این سؤال مطرح نمی­شد، راهپیمایی معمولی و در راستای یک جنبش مردمی طبیعی بود اما فراخوان شیخ، آن را به یک اتفاق استثنایی تبدیل کرد، چه اتفاقی افتاد که ایشان به میدان آمد و فراخوان داد؟

به نظر من این راهپیمایی دور از انتظار نبود و از 14 فوریه امسال انتظار آن می­رفت که در زمان مناسب به وقوع بپیوندد. من با خوردم فکر می­کردم که باید در سالگرد 14 فوریه فعالیت گسترده ای صورت بگیرد به گونه ای که این پیام به همه برسد که سرکوب یک ساله انقلاب تاثیری نداشته بلکه موجب افزایش اصرار و عزم مردم در به ثمر رسیده خواسته ها آنها شده.

شاید این همان چیزی باشد که شیخ در بیان هدف راهپیمایی به آن اشاره کرد و گفت که معترضان وانقلابیون بحرین، یک اقلیت کوچک و بی اهمیت نیستند و این پیامی است که لازم است به تمام جهان برسد و آن را بفهمند.

* هدف شیخ از این فراخوان چه بود؟

اگر در خطبه شیخ تامل کنیم می­بینیم که هدف این پیام این است که تمام جهان و کسانی که با حرف حق قانع می­شوند به مظلومیت مردم بحرین پی ببرند و مخاطب شیخ در این خطبه، انسان های واقع نگر و غیر متعصب است و می­بینیم که ایشان به دنبال قانع ساختن نظام و پیروان آن نیست و شاید به این خاطر باشد که قانع ساختن نظام کاری بیهوده باشد.

* پاسخ به یک شبهه

اما آیا جهان، میزان تظاهرات مردم را در این دوره و قبل از طرح آشتی ملی ندیده بود؟

به نظر من در دوره قبل از امنیت ملی این پیام به طور کامل ابلاغ شده بود اما در نظر جهان و به خصوص با توجه به بازی های صورت گرفته از طرف نظام این پیام جعلی به جهان رسیده بود که گویی نظام به اشتباهات خود در گزارش بسیونی اعتراف کرده و رو به ایجاد اصلاحات است و راهپیمایی روز جمعه، این پیام جعلی را تصحیح خواهد کرد.

* تبلیغات منفی و دروغین آل خلیفه درباره ماهیت انقلابیون

نکته دیگر آن است که حکومت بحرین  در تبلیغات خود تلاش کرده اجتماعات اعتراضی را محدود به برخی گروه های سیاسی معرفی کند و اینطور وانمود کند که تعداد آنها از طرفداران حکومت کمتر است و مدام می گفتند که اینها مجموعه هایی کوچک از نوجوانان کودکان و بچه های خرابکار روستایی هستند. و این کار آنها تصویر فرعون را تکمیل می­کند همان طور که در قرآن کریم آمده: إنّ هؤلاء لشرذمة قلیلون(شعراء/54).

با توجه به این امور چاره ای نبود مگر راهپیمایی تمام مردم تا در این راهپیمایی، تصویر واقعی مردمی که اقلیت پنداشته می­شوند به نمایش گذارده شود و این همان امری است که جناب شیخ عیسی قاسم در سخنان خود به آن اشاره کرد که: هدف این راهپیمایی از لحاظ عملی این است که فقط راهپیمایی گروه ها و جمعیت های سیاسی نباشد بلکه یک راهپیمایی مردمی عمومی باشد و به گسترده ترین شکل ممکن برگزار شود و تمام مردم و گروه های مردمی برای اصلاحات و تغییرات در آن شرکت کنند.

* این راهپیمایی مربوط به همه مردم است

پس این راهپیمایی مربوط به جناح یا گروه خاص سیاسی نیست تا بشود از آن برای خواسته های یک گروه بهره برداری کرد بلکه هدف روشن و صریح آن به طور خلاصه عبارت است از اینکه: مردم بر خواسته های خود پافشاری می­کنند و این مردم، یک اقلیت اندک نیستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha