پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

یکی از کارشناسان حوزوی مشاوره خانواده به جوانان توصیه کرد، در امر ازدواج انتظارات خود را واقعی مطرح کنند و نه آسمانی و دست نیافتنی.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباسی، شامگاه دوشنبه 21فروردین‌ماه،  در همایش «روش های انتخاب همسر» در مدرسه علمیه معصومیه(س) با اشاره به ویژگی های خاص ازدواج طلاب و روحانیون، اظهارداشت: یکی از مسایلی که طلاب جوان می بایست در امر ازدواج به آن دقت کنند این است که به طور شایع، توقع دخترانی که با آنان ازدواج می کنند، از ویژگی های آنان بالاست و در این رابطه ثبات شخصیتی یک طلبه در ادامه این زندگی نقش اساسی را ایفا می کند.

وی افزود: بسیاری از خانم‌ها پیش از ازدواج با طلاب، انتظارات آسمانی از آنان دارند؛ در حالی که همه آنان باید به این مساله توجه داشته باشند که حقیقت وجودی طلاب پیوند خورده با بسیاری از مسایل است که در ازدواج باید به آنان توجه داشته باشند و انتظارات خود را به شکل واقعی در ذهن داشته باشند و نه رویایی.

این مشاور خانواده در ادامه با بیان این مطلب که انتخاب خویش پیش از انتخاب همسر، اولین وظیفه هر مردی در امر ازدواج است، اظهارداشت: گزینش معیارهای متناسب با انتخاب خویش قبل از انتخاب همسر، دومین اقدام مهمی است که برای یک ازدواج موفق باید صورت گیرد؛ در این مرحله باید تصویر معیارها در ذهن بیاید و سپس مصادیق آن را با توجه به شخصیت خود تعین کنیم که برای تعیین این معیارها نیز ابتدا باید به جزیی کردن آنان و پرهیز از کلی گویی صرف در مراسم خواستگاری و پیش از ازدواج بپردازیم؛ زیرا بیشتر مشکلات در آینده به دلیل معیارهای جزیی و خرد به وقوع می پیوندد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این مطلب که مشخص کردن جزیی برخی معیارها از جمله زیبایی، حجاب، سادگی در زندگی و ... از مهم ترین اصول پیش از ازدواج است، خاطرنشان کرد: در ابتدا وقتی جوانی در مراسم خواستگاری می گوید که برای من حجاب طرف مقابل مهم است، باید دقیقا تعیین کند چه نوع حجابی را مد نظر دارد و یا منظور از زندگی ساده از نظر او چیست؛ زیرا بسیاری از زوج های جوان پیش از ازدواج این سخنان را به صورت کلی مطرح می کنند ولی چون به شکل جزیی به آن نمی پردازند، مشکلات آنان آغاز می شود.

وی ادامه داد: واقعی کردن معیارها، درجه بندی کردن معیارها از حیث اهمیت، حذف معیارهای متناسب با روحیه های اشتباه تا حد ممکن و توجه به هر معیاری به اندازه ارزش ذاتی آن از مهم ترین اصولی است که در یک ازدواج موفق مورد استفاده قرار می گیرد.

این مشاوره خانواده با اشاره به اهمیت توجه به شخصیت واقعی زوجین در انتخاب همسر، خاطرنشان کرد: شخصیت یک فرد از حیث استقلال طلبی و تاثیراتی که ازمحیط و اقوام می گیرد، در انتخاب همسر بسیار مهم است چون؛ هر یک از این عوامل ممکن است در آینده مشکلات بسیاری در زندگی مشترک ایفا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha