جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

موسوعه 20جلدی مخطوطات علمی و فقهی مرجع فقید، آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) با عنوان «موسوعه مخطوطات الامام الفاضل النکرانی» در قم رونمایی شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد فاضل لنکرانی، پیش از ظهر امروز در این مراسم با اشاره به انتشار مخطوطات علمی و فقهی و استفتائات اینترنتی مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره)، اظهارداشت: مجموعه نوشته های خطی این مرجع بزرگ توسط مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) پس از پنج سال از رحلت ایشان، تدوین و منتشر شده است.

عضو جامعه مدرسین افزود: این منشورات، از مجموعه 50 دفتر 200 برگی بود که ایشان طی سال ها تحقیق و پژوهش با دست خط بسیار زیبا و بدون قلم خوردگی در موضوعات عمیق فقهی و اجتهادی نگاشته اند و با فشرده کردن این مباحث، یک مجموعه 20 جلدی منتشر شده است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، در ادامه با ذکر این مطلب که این مجموعه، الگویی ارزشمند برای طلاب، فضلا و اساتید حوزه های علمیه است، گفت: این مجموعه که با عنوان «الامام الفاضل النکرانی» تدوین شده است به قدری عمیق است که اگر یک استاد حوزه، آن را ببیند، تعجب خواهد کرد؛ برخی از استادان حوزه پس از مشاهده این دفاتر خواستار مراجعه دوباره و مطالعه آن بوده اند.

وی با اشاره به این مطلب که خواندن و مطالعه این اثر نیازمند یک عمر بابرکت علمی است، تصریح کرد: کسانی که در این حوزه، تحصیل و تحقیق کرده اند به درستی به این نکته اشاره می کنند که نوشتن یک سطر مطلب اجتهادی نیازمند پشتوانه یک عمر تلاش، ممارست، علم، دانش و تجربه است و نگاشتن این همه مطالب علمی با این همه دقت و نظم، بدون شک نیاز به توانمندی علمی بالایی است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: ‌مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در 19 سالگی نوشتن در مباحث اجتهادی را آغازکردند و در 24 سالگی تقریرات درس آیت الله العظمی بروجردی(ره) را منتشر کردند که بسیاری از طلاب و اساتید، بهره های فراوانی از این کتاب بردند؛ مقام معظم رهبری نیز در دیداری که با ایشان در کتابخانه شان داشتیم، این کتاب را که توسط مرحوم والد منتشر شده بود و ایشان آن را در سال 1378 خریداری کرده بودند به ما نشان دادند و بر اهمیت و ارزش فعالیت های علمی این مرجع بزرگ تاکید کردند.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی، بیان داشت: با اینکه عمر ایشان همواره توام با بیماری های گوناگون بود و این وضعیت، به قوای جسمی ایشان فشارهای بسیاری وارد می کرد، ولی همواره توجه بسیاری به ارتباط عمیق و صمیمی با طلاب و مردم داشتند و همواره به مردم‌داری معروف بودند، با این اوصاف وقتی چنین آثار فاخری از حضرت را مشاهده می کنیم، ممکن است تصورکنیم که کسی که چنین آثاری خلق کرده است لابد غیر از تالیف و تحقیق و پژوهش در عمرش کار دیگری انجام نداده است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بدون شک این اثر یک سرمایه ملی و حوزوی است که باید برای نسل های آینده حفظ و تکریم شود زیرا اگر چنین اثری با چنین مایه علمی در خارج از کشور و توسط دانشمندان خارجی نوشته می شد مشخص نبود که میزان و حجم تجلیل ها از وی تا چه اندازه بود؛ این نوشته ها یک دوره کامل فقه را در خود دارد و این در حالی است که هنوز بسیاری از حوزه های نظریه پردازی فقهی ایشان در خصوص مباحث قضایی، ورزشی و... به مرحله انتشار نرسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی یادآور شد: بالغ بر هزار سوال پزشکی توسط این مرجع و دفتر ایشان پاسخ داده شده است؛‌این فقیه بزرگ، اعتقاد خاصی به توسعه مباحث فقهی داشتند و به این مطلب معتقد بودند که تمام مردم نیازمند مباحث فقهی و اجتهادی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha