پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024

همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و با همکاری نهاد‌های حوزوی و دانشگاهی در قم برگزار می‌گردد.

به گزارش حوزه‌ نیوز، حجت‌الاسلام امیررضا اشرفی، دبیر علمی همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی ظهر امروز در نشستی با اصحاب رسانه، با اعلام این خبر تصریح کرد: برای برگزاری این همایش ملی، از دو سال گذشته برنامه‌ریزی شد و هدف آن، شناسایی و تدوین مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی و بررسی رویکردهای قرآن‌پژوهان در مبانی و روش تفسیری علامه است.

وی با بیان این که در سال‌های اخیر درباره پشتوانه نظری روش تفسیر قرآن به قرآن، شبهاتی از سوی برخی‌ها مطرح شده است،‌ اظهار داشت:‌ با برگزاری این همایش و مباحث مطرح شده در آن، بسیاری از شبهات و اشکالات پاسخ داده خواهد شد.

دبیر علمی همایش در باره روش تفسیری علامه طباطبایی گفت: علامه، روش تفسیر قرآن به قرآن را مطرح کردند و در تفسیر المیزاان،‌ نظریه استقلال دلالی قرآن را مطرح می‌کند و به باور ایشان قرآن در دلالت مراد خدا، گنگ و نارسا نیست و ما نیاز به منبع دیگری نداریم.

حجت الاسلام اشرفی گفت: این همایش پنج شنبه 14 اردیبهشت ماه جاری در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود و‌ در نوبت صبح آیت‌الله مصباح یزدی،‌ عضو خبرگان رهبری و رئیس مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) و حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه و مدیرگروه تفسیر و علوم قرآن مؤسسه سخنرانی خواهند کرد.

وی پیام تصویری آيت‌الله العظمی جوادی آملی را آغاز گر این همایش معرفی کرد و ادامه داد: در نوبت عصر نیز آیت‌الله استادی، امام جمعه قم سخنرانی خواهد نمود و در ادامه، میزگرد علمی با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی، علی اکبر بابایی و احمد قدسی برگزار می‌شود.

دبیر علمی همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی از ارائه مقالات برتر همایش توسط نویسندگان مقالات در دو نوبت صبح و عصر خبر داد.

وی خاطرنشان کرد:‌ با توجه به اینکه همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی، همایشی تخصصی است،‌ اما با استقبال خوب حوزویان و دانشگاهیان مواجه شد و در مدت یک سال و نیم نزدیک به صد مقاله به دبیرخانه آن ارسال شد که از این تعداد، 45 مقاله به ارزیابی فنی و 12 مقاله به تأیید نهایی رسید که در نشریات علمی و پژوهشی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام اشرفی با اشاره به برگزاری پیش‌نشست‌های این همایش اظهار داشت:‌ پیش از برگزاری همایش،‌ دو پیش نشست برگزار شد که نخستین آن، اسفند‌ماه سال گذشته با موضوع «استقلال قرآن در بیان و نقش آن در تفسیر المیزان» و نشست دیگر با موضوع «قلمرو معارف قرآن و نقش آن در تفسیر از دیدگاه علامه» برگزار شد.

دبیر علمی همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی در ادامه به انتشار کتاب گفت‌وگوهای همایش اظهار داشت:‌ مجموعه آثار همایش و گفت‌وگوهای صورت گرفته شامل مصاحبه با آیت‌الله مصباح یزدی، حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی و یک پرسش و پاسخ مکتوب با آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی در این کتاب به چاپ می‌رسد و نیز پیش‌نشست‌های علمی و سخنرانی همایش در دو کتاب مستقل چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد:‌ همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، جامعة المصطفی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رادیو معارف، در تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) واقع در بلوار جمهوری برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha